Sitter och försöker göra ett program till en Simens Logo PLC där den ska styra 2st bevattningsslingor på en fotbollsplan. Har löst det mesta i programmet med tex veckoprogram ,strart och stopp med knappar men undrar om det är någon som vet om man kan pausa i en tidscykel.
Exempel:
Som startar med slinga nr 1 ska gå i 20 min efter det ska slinga nr 2 starta och gå i 20min. Vänta till nästa dag.
Men om man behöver pausa efter typ 15 min när slinga nr 1 har startat och sen gå tillbaka där man började pausa
och gå färdigt programmet. hur gör man det?????
Simens Logo
-
Re: Simens Logo
Använd en räknare som räknar minuter. Den kan du sen styra precis som du vill. Starta stoppa reseta osv.
-
Jag inte sett måga PLCer med denna möjlighet, att bara stoppa en timer och fortsätta igen utan att den blir nollställd,
de enda jag vet om idag är SIEMENS PLC modell 200.
Så det blir till att göra som kristercnc föreslår, att göra en räknare som stegas av en timer med en ganska kort tidbas.
de enda jag vet om idag är SIEMENS PLC modell 200.
Så det blir till att göra som kristercnc föreslår, att göra en räknare som stegas av en timer med en ganska kort tidbas.
Har pulat en del med Logo..
Maila programmet så kanske jag kan hjälpa.
/Björn
Edit:
oj! tokdöd tråd... haha
Maila programmet så kanske jag kan hjälpa.
/Björn
Edit:
oj! tokdöd tråd... haha
Här är ett exempel med en räknare som går att pausa.
//Peter
//Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tackar för hjälpen
Har fixat en pulsgenerator och en räknare så det fungerar som jag hade tänkt men har lite småfix med att snygga till programmet innan det är klart. Har inte haft så mycket tid til att programera.
Har fixat en pulsgenerator och en räknare så det fungerar som jag hade tänkt men har lite småfix med att snygga till programmet innan det är klart. Har inte haft så mycket tid til att programera.