Bygge av fläktcontroller till PC. Frågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectricNooB

Bygge av fläktcontroller till PC. Frågor.

Inlägg av ElectricNooB »

Hej!

Jag går och funderar på att bygga en fläktcontroller till min stationära dator.

Nu har jag ett par frågor:

1: Hur stabil är 5V linan, dvs den som går till molex kontakterna som driver t.ex. DVD spelaren. Kan man driva en µC direkt från den (Förutsatt att man slänger på lite kondensatorer)?

2: Jag funderar på att styra fläktarna med PWM (µC->Mosfets med snubberdioder). Är detta lämpligt? Om så vilken frekvens rekommenderas?

3: Hur är det med att med att styra en pump för vattenkylning med PWM, bu eller bä, är det något man skall tänka på.
Pumpen: http://www.corsair.com/hydro-series-h60-cpu-cooler.html Edit: dock en äldre modell.
JustNeed

Re: Bygge av fläktcontroller till PC. Frågor.

Inlägg av JustNeed »

1.Troligtvis är den stabil nog, men annars kan du alltid ta 12V istället och sätta dit en 5V stabb, alternativt köra med 3.3V processor och stabba från 5V.
2. Det borde fungera. Det finns en uppsjö av kontrollchip gjorda för fläktar annars.
En PWM-frekvens på över 20KHz är lämpligt så slipper du riskera att höra den. Frekvensen begränsas av drivlösningen, i ditt fall µC och MOSFET. Du har siffrorna i databladen, så det är bara att räkna på det.
3. Vet ej.

Edit: 2. är fel. Som påpekat nedan är pwm inte lämpligt då motorerna är bldc
Senast redigerad av JustNeed 14 februari 2013, 17:33:44, redigerad totalt 2 gånger.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Fråga 2:
På borstlösa motorer så är PWM styrning ej lämpligt om de inte har en styringång för detta, så det blir till att variera DC spänningen istället
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Okej, lite tvetydiga svar på tvåan. Är det nån som vet hur man gör på tex. moderkort för att styra fläktarna(De gamla 3pin). :)
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag är inte expert på ämnet så ta det jag säger med en nypa salt. Detta är iaf mina 3 osaltade ören:
De gamla 3 pin hade normalt sett inte styrning. Dom hade bara läsning av hastigheten.
Hade dom styrning så vad det nog via att variera DC-spänningen.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Jo, det är nog så...

Det blir nog till att fixa en DC-DC converter som styrs av µC'n... :?
Det är alltså 3 pins fläktar det handlar om, sorry att jag var otydlig. :)
Skriv svar