eldliknande lysdiodbygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slowfly

eldliknande lysdiodbygge

Inlägg av slowfly »

Hej

Jag skulle behöva hjälp med att få 5-6 lysdioder att långsamt blinka så det blir en illustration att det är eld...
Känner på mig att ni kommer svara att det blir enklast med någon form av enchipsprocessor men jag har inte börjat med sånt ännu...så det ska vara med vanligta komponenter!

//Eskil
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag tror att din känsla var rätt.
Här kommer mitt förslag; använd en pic :D
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe ;)

Jag har tidigare byggt en av de enklaste projekten från velleman, en sak som blinkade lysdioder så ena stunden va den på höger och andra stunden på vänster, tror ni det går att få den gå extremt långsamt?
Bild
Så ser den ut och består av två stycken C547B två kondensatorer...hittade inget kopplinschema.

//Elias
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

om du byter ut kondingarna på den där till ett par större. Du kan prova med 100 mF så ska du se att den går lite långsammare.
sen kan du ju alltid experimnetera med lite olika stora kondingar eroende på hur långsamt det saka gå.

Lycka till!!!:)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej!

Den kan blinka i långsammare takt men det blir inte fadning från sida till sida!

Det går dock att fixa med en analog PWM-styrning men det blir lite pillgöra.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe jo jag ska se om jag har några 100mF liggandes hemma ;)

Ska testa hur det ser ut...annars så får jag väl pilla med PWM och sånt...

//Elias
Fender

Inlägg av Fender »

På min modelljärnväg ville jag ha en lägereld, det skulle blinka och flimmra lugnt och naturtroget.
Efter försök med flera timerkretsar ihopbyggda blev blinkandet så stereotypiskt, inget naturtroget alls.
Efter lite nytänkande kom jag fram till att några självblinkande Led:s blev bäst.

Jag kopplade 4 st blink-LED:s (alltså såna som har inbyggd blink) parallellt, ett motstånd ca 100-220 ohm i serie
med b-LED:sen sen till en vanlig LED.

Blink-LED:sen blinkar inte i exakt samma hastighet, när en (eller flera b-LED:s) lyser så går strömmen genom b-LED:sen
-genom motståndet-genom vanliga LED:en till jord.

Hade det bara varit en b-LED så skulle vanliga LED:en blinka
i samma takt.

Jag provade med olika antal b-LED:s och kom fram till att 4 st blev lagom, för få gav för mycket blink och för många, för lite blink. Du får testa dig fram.

I mitt fall matar jag allt med 5 Volt och "lägereldsLED:en" är lite orangeröd i färgen.

Mvh
Fender
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg när jag var på en kyrkogård mindre gravlyktor som var dit satta av dom som jobbade där. Ljuset var gulaktigt vilket inte var så konstigt eftersom glasskivorna runt om lyktan var brungulfärgade. Men när jag kom lite närmre så såg jag att det inte var någon tänd låga på ljuset i dom utan det var en gul lysdiod som satt i taket som lös. Kan säga att ljuset från dioden var det mest naturtrogna jag sett av en fladdrande låga. Jag har visserligen inte sett så värst många men den ligger definitivt i topp. Kan kanske få tag på något liknade i affärer i brist på annat.

Som icecap säger så tar det längre tid för den tända lysdioden att skifta från den ena lysdioden till den andra. Med 100mF = 0.1F och med 1k som motstånd, som det verkar vara på det kretskortet, så hade det kanske ev kunnat ta en timme mellan omslagen.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe nu börjar det likna nånting ;) Tack allesammans

Det borde väl funka med de röda blinkande lysdioderna de har på clasohlson?!?
Fender

Inlägg av Fender »

Dom funkar perfekt. Tänk på att blinkdioderna är byggda för 5 Volt...men blinkfunktionen fungerar ner mot 2 Volt,
fast då blinkar dom snabbare. Vill du dölja blinkdioderna så målar du dom svarta,
eller tar svart krympslang, eller svart isoleringstape runt dom.
Det är ju bara den "vanliga" dioden som ska synas...om jag fattat dig rätt.

Fender
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Kanske det här är nåt att kolla på: http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng

Du skulle ju kunna göra flera såna. Problemet kan väl vara att det inte kommer bli naturtroget. Det borde gå att lösa på något sätt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

icecap.

Va fasen är det med attityden, jag sa aldrig att de skulle fada... bara att de okmemr blinka långsamt!!!!!

Det slowfly skrev ju var detta!!

Citit:
"Jag har tidigare byggt en av de enklaste projekten från velleman, en sak som blinkade lysdioder så ena stunden va den på höger och andra stunden på vänster, tror ni det går att få den gå extremt långsamt?"

Står det där att han ska fada den eller``
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

easy easy ;)

kom på att min syster köpte ett glasunderlägg från ikea som har tre lysdioder som långsamt byter färg från blått till grönt till rött...ska se om jag kan lura av henne denna ;)

//Elias
TobbeW

Inlägg av TobbeW »

Kunde inte motstå och svara då det är vi som bygger gravlyktorna som det talas om..
Vet att du inte gillade det men det är ett mycket lämpligt nybörjarprojekt för enchippare. Vi använder för det mesta PIC12F675, en pic, ett motstånd per lysdiod, lysdioder och två batterier är allt du behöver, och en enkel programmerare förstås. All programvara är gratis på microchip. Det är lite experimenterande för att få det att se naturtroget ut, vi använder tre lysdioder. Passa dig dock för att försöka filtrera för att få rätt färg, det fungerar inte med lysdioder. Vanligt ljus sänder ut alla färjer, ett filter tar bort en del färger av ljuset och det du ser är det som inte filtreras bort. En lysdiod sänder i huvudsak bara ut en enda färg, vilket gör att man inte kan filtrera. Du måste därför hitta en naturtrogen färg på lysdioden direkt. vi använder leddar med 592nm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Där ser man. Så det var flera lysdioder involverade i det hela, ja det kan ju förklara "lågans" naturtrogenhet en del. Att det var fler än en lysdiod kunde jag inte se då lyktan stod på en grav och det är väl inte så värst populärt att sätta några djupa fotavtryck mitt på en grav för att kunna titta närmre på en gravlykta.. :)
Skriv svar