Enstens RIAA-steg (rör)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Enstens RIAA-steg (rör)
Dubbel- och trippelkolla ALLT! Rör tål MYCKET stryk men jag har ett gång ryska effektpentoder, GU50, som man kan vända lite hur som i socklarna, om man tar bort "kragen" som normalt hör till. Vänder man dem fel går de åt helsicke med bums.
Tack för det rådet!
En sak som är bra med att ha en separat nätdel är att man kan testa den helt separat utan att man frestas att koppla in allting enligt principen "Friskt kopplat hälften brunnet".
En sak som är bra med att ha en separat nätdel är att man kan testa den helt separat utan att man frestas att koppla in allting enligt principen "Friskt kopplat hälften brunnet".
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
En sen kommentar.
15V-regulatorn bör ha minst 3k3 som last på utgången om du avser köra nätdelen "stand alone".
Jag har dock inte upplevt att positiva regulatorer har några problem med noll utgångsström men jag vet av erfarenhet att negativa kan ha det.
Så om det är möjligt i detta stadiet, montera 3k3 (->5mA) på utgången av regulatorn.
Ser fram emot att få höra hur det går för dig!
MVH/Roger
15V-regulatorn bör ha minst 3k3 som last på utgången om du avser köra nätdelen "stand alone".
Jag har dock inte upplevt att positiva regulatorer har några problem med noll utgångsström men jag vet av erfarenhet att negativa kan ha det.
Så om det är möjligt i detta stadiet, montera 3k3 (->5mA) på utgången av regulatorn.
Ser fram emot att få höra hur det går för dig!
MVH/Roger
Jag tackar för tipset och rådet. Ska lägga in det i mitt schema så det inte glöms bort. Projektet ligger på "vänt" tills jag har fått min fräs så jag kan fräsa kretskort då det känns som "stabilast" att bygga nätdelen åtminstone, med kretskort. Får se om förstärkaren byggs "i luften", eller hur jag gör.
Kan kanske med fördel kombineras med en lysdiod som indikerar att glödspänningen är påslagen.
Sidospår: hur är det med "förvärmning", är det vettigt att kunna ha glödspänning påslagen utan att ha anodspänning påslagen? Minns att jag sett sådan funktion på rörbaserade burkar förr.
(Minns också att det fanns minst en tjock-tv-modell från Grundig, tror det var sent 70-tal, som hade glödspänningen till bildröret påslagen även när man stängt av bilden med fjärrkontrollen. Jag minns också att de modellerna brukade vara slitna rätt tidigt, men det kan ju ha berott på nåt annat.)
Sidospår: hur är det med "förvärmning", är det vettigt att kunna ha glödspänning påslagen utan att ha anodspänning påslagen? Minns att jag sett sådan funktion på rörbaserade burkar förr.
(Minns också att det fanns minst en tjock-tv-modell från Grundig, tror det var sent 70-tal, som hade glödspänningen till bildröret påslagen även när man stängt av bilden med fjärrkontrollen. Jag minns också att de modellerna brukade vara slitna rätt tidigt, men det kan ju ha berott på nåt annat.)
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag tycker tyvärr pre-heating inte är något bra förslag i detta speciella sammanhang. Problemet med det är det allmänt tråkiga när det gäller enkel halvledarteknik dvs du kommer få en ganska rejäl "knäpp" i högtalarna när du sen slår på (hög)spänningen.
Bättre att slå på glödspänningen och högspänningen samtidigt för då får man nämligen den mycket trevliga "mjukstarten" av systemet dvs ljudet kommer sakta men säkert.
Det finns ytterligare aspekter på detta fenomen. Personligen har jag t.ex designat mina rörslutsteg med halvledardioder som nätdel. Det funkar emellertid inte så bra egentligen då högspänningen olastat (dvs vid påslag) är så mycket högre.
Det är tom så illa att den överstiger 450V:s kondingarnas tålighet (typ 520V vid kallstart)
Jag har fått byta några kondingar typ två gånger på 10 år. Vet dock inte om det beror på detta. Men helt klart är att det inte känns helt bra.
Min nästa generation av rörslutsteg kommer således innehålla rörlikriktare. Just för att undvika ovanstående problem.
När det gäller CRT:er gäller dock nåt lite annat. Ett förvärmt CRT startar naturligtvis snabbare. Dock är det nästan självklart att de slits fortare. Hoppas jag inte låter som en besserwisser
MVH/Roger
Bättre att slå på glödspänningen och högspänningen samtidigt för då får man nämligen den mycket trevliga "mjukstarten" av systemet dvs ljudet kommer sakta men säkert.
Det finns ytterligare aspekter på detta fenomen. Personligen har jag t.ex designat mina rörslutsteg med halvledardioder som nätdel. Det funkar emellertid inte så bra egentligen då högspänningen olastat (dvs vid påslag) är så mycket högre.
Det är tom så illa att den överstiger 450V:s kondingarnas tålighet (typ 520V vid kallstart)
Jag har fått byta några kondingar typ två gånger på 10 år. Vet dock inte om det beror på detta. Men helt klart är att det inte känns helt bra.
Min nästa generation av rörslutsteg kommer således innehålla rörlikriktare. Just för att undvika ovanstående problem.
När det gäller CRT:er gäller dock nåt lite annat. Ett förvärmt CRT startar naturligtvis snabbare. Dock är det nästan självklart att de slits fortare. Hoppas jag inte låter som en besserwisser

MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det här dödar rören ganska fort. Tror man drabbas av det som kallades katodförgiftning eller något sådant.MiaM skrev:Sidospår: hur är det med "förvärmning", är det vettigt att kunna ha glödspänning påslagen utan att ha anodspänning påslagen? Minns att jag sett sådan funktion på rörbaserade burkar förr.
Då tar jag tillbaka förslaget om förvärmning.
Apropå det där med halvledarlikrkitare o.s.v., i just det här fallet kunde man kanske (eller kanske inte?) använt den "överblivna" pentoden i ena röret som likriktare? Fast det är antagligen bara dumt att braka in med tresiffrigt antal volt växelspänning strax invid ljudsignalen
Apropå katodpest & co - borde just den överblivna pentoden kopplas på nåt speciellt sätt (typ ge den anodspänning, jorda styrgallret och ett rätt högohmigt motstånd mellan katod och jord) för att inte köra slut på den delen av det röret? (Det är väl iofs kanske dumsnålt att flytta runt på ojämnt slitna rör, men den dagen trioden är slutkörd kan ju pentoden ingå i nån labbkoppling)
Apropå det där med halvledarlikrkitare o.s.v., i just det här fallet kunde man kanske (eller kanske inte?) använt den "överblivna" pentoden i ena röret som likriktare? Fast det är antagligen bara dumt att braka in med tresiffrigt antal volt växelspänning strax invid ljudsignalen

Apropå katodpest & co - borde just den överblivna pentoden kopplas på nåt speciellt sätt (typ ge den anodspänning, jorda styrgallret och ett rätt högohmigt motstånd mellan katod och jord) för att inte köra slut på den delen av det röret? (Det är väl iofs kanske dumsnålt att flytta runt på ojämnt slitna rör, men den dagen trioden är slutkörd kan ju pentoden ingå i nån labbkoppling)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det borde gå att förspänna den överblivna pentoden på något sätt. En kul variant är ju också att köra med en rörlikriktare och två likriktardioder och få en helvågslikriktare som "låter" som en rörlikriktare. Lundahls har någon gång haft en sådan skiss.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Du är rolig soundbrigade.
"rörlikriktare och två likriktardioder och få en helvågslikriktare som "låter" som en rörlikriktare"
Hur f-n kan en likriktare "låta"?
Men faktum är att jag kommer använda precis denna "Lundahls-koppling" när jag designar min nästa serie rörslutsteg.
Men detta är ingalunda för att de kommer att "låta" bättre.
Det är dels pga lämplighet (endast en högspänningslindning på trafon) dels pga ovan nämnda önskvärda mjukstart.
MVH/Roger
"rörlikriktare och två likriktardioder och få en helvågslikriktare som "låter" som en rörlikriktare"
Hur f-n kan en likriktare "låta"?

Men faktum är att jag kommer använda precis denna "Lundahls-koppling" när jag designar min nästa serie rörslutsteg.
Men detta är ingalunda för att de kommer att "låta" bättre.
Det är dels pga lämplighet (endast en högspänningslindning på trafon) dels pga ovan nämnda önskvärda mjukstart.
MVH/Roger
- Mizzarrogh
Hos dem låter det även om kabeln rör sig, därför är det viktigt den är noga polstrad och lagd på koner så den ligger fri från golvet... 

- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Då tar jag tillbaka förslaget om förvärmning.
Ta det inte allt för långt. Jag har för mig att torium:volframkatoder kan regenereras genom köras utan anodspäning. Något med att mer torium tillåts diffundera upp från djupare lager, tror jag.
Som vanligt kan jag dock vara ute och cykla på djup havsis.
Ta det inte allt för långt. Jag har för mig att torium:volframkatoder kan regenereras genom köras utan anodspäning. Något med att mer torium tillåts diffundera upp från djupare lager, tror jag.
Som vanligt kan jag dock vara ute och cykla på djup havsis.
Då var första PSU'n tillverkad - dock inte testad ännu. Mina första kretskort frästa och jag har mycket att lära mig men dom blev i alla fall användbara. Tar lite frågor kring det i min CNC-tråd.
Och en filmsnutt på tuben: http://www.youtube.com/watch?v=tdy7TWvlPqU
Och en filmsnutt på tuben: http://www.youtube.com/watch?v=tdy7TWvlPqU
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Dra på trissor vad fint det blev!
Kul video också
Nu väntar vi med spänning på testresultatet!
MVH/Roger
PS
1) Jag ser ingen kylfläns (behövs på 7815).
2) Jag ser heller inget tredje motstånd (~3k3 bleeder över 7815's utgång. Troligtvis onödig dock...).

Kul video också

Nu väntar vi med spänning på testresultatet!
MVH/Roger
PS
1) Jag ser ingen kylfläns (behövs på 7815).
2) Jag ser heller inget tredje motstånd (~3k3 bleeder över 7815's utgång. Troligtvis onödig dock...).