Gratis ritning på CNC-maskin
Gratis ritning på CNC-maskin
Lägger här ut en ritning på en kuggremsdriven CNC-maskin som jag har byggt ett par versioner av, ritningarna får ni använda som ni vill och den som vill kan ändra eller förbättra ritningarna och lägga upp här.
Maskinen i ritningen har en arbetsyta på 1000x600mm men jag har byggt den både som 1200x1000 och 2500x600 (2500mm i X led), rekommenderat är runt 1200x1000mm.
Ritningarna är gjorda i SolidWorks 2009, packa upp alla fyra RAR-filerna i samma mapp.
Det kan även vara en del extra filer som inte kom med i den slutgiltiga versionen men som ändå ligger kvar bland ritningarna.
Maskinen i ritningen har en arbetsyta på 1000x600mm men jag har byggt den både som 1200x1000 och 2500x600 (2500mm i X led), rekommenderat är runt 1200x1000mm.
Ritningarna är gjorda i SolidWorks 2009, packa upp alla fyra RAR-filerna i samma mapp.
Det kan även vara en del extra filer som inte kom med i den slutgiltiga versionen men som ändå ligger kvar bland ritningarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av JB 14 februari 2013, 14:20:24, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Gratis ritning på CNC-maskin
Bilder på färdiga maskiner och en skylt gjord i maskinen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mycket intressant! 
Jag tittar hela tiden efter möjligheten att bygga eller köpa en större fräs. Främst för delar till fönster och lite specialmöbler.
Någon av de två större storlekarna (eller ett mellanting) skulle passa mig perfekt.
Vad är det som gör att man kan ha en så lång X-axel (upp till 2500mm) utan att det blir som en hängbro?

Jag tittar hela tiden efter möjligheten att bygga eller köpa en större fräs. Främst för delar till fönster och lite specialmöbler.
Någon av de två större storlekarna (eller ett mellanting) skulle passa mig perfekt.
Vad är det som gör att man kan ha en så lång X-axel (upp till 2500mm) utan att det blir som en hängbro?
Man får väl bygga ett stabilt bord? Eller menar du att kuggremmen hänger med dålig precision som följd?
40x160 profilen är jäkligt stabil vertikalt så det fungerar bra men den blir rätt svajjig från höger till vänster så separat referenskörning på båda sidor är ett måste.
40x40 profilerna som utgör bordet bör man stödja upp eller byta till större dimension.
40x40 profilerna som utgör bordet bör man stödja upp eller byta till större dimension.
-
Vad är det för linjärer du använder som passar 40-profil?
Jag har jagat det ett tag men inte hittat något som enkelt går att montera med T-mutter pga att måtten mellan borrhålen i skenan inte stämmer överens.
Trevligt att du delar med dig
Jag har jagat det ett tag men inte hittat något som enkelt går att montera med T-mutter pga att måtten mellan borrhålen i skenan inte stämmer överens.
Trevligt att du delar med dig

Vissa delar hade jag visst i en annan mapp, har sparat om dessa i samma mapp och packat ihop och lagt upp allt igen.
Tack för feedbacken John.
Tack för feedbacken John.
TBR20 heter skenorna, SBR är vanligast men även dessa finns på Linearmotionbearings på ebay om man frågar.
-