behöver fördröjning i brain :Löst
behöver fördröjning i brain :Löst
jag har varvtal i brain för att aktivera några led
kan ej få till fördröjning när den ska tända
enbart för att släcka
skulle behöva en fördröjning på 1 sek för att tända
någon som vet hur?
kan ej få till fördröjning när den ska tända
enbart för att släcka
skulle behöva en fördröjning på 1 sek för att tända
någon som vet hur?
Senast redigerad av makino 13 februari 2013, 17:45:24, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Re: behöver fördröjning i brain
Vad tusan är "brain" för någonting? 
Edit: Om du nu inte menar hjärnan..

Edit: Om du nu inte menar hjärnan..

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Brain är en funktion inom Mach3. Lägg ut din Brain här så vi kan se vad du har kokat ihop så är det säkert lättare att få hjälp med.
Komprimera den med tex zip eller rar. 7.zip är ett bra gratisprogram.
då får vi se om det funkade
fick göra 4 brains för dom funkade inte om jag skrev för mycket
fick göra 4 brains för dom funkade inte om jag skrev för mycket
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inte svar på din fråga men är det där verkligen rätt väg att gå?
Måste växeln "väljas" och uppdateras kontinuerligt?
Ska/bör/får maskinen växla med spindeln igång?
Har du 18 mekaniska växlar OCH kontinuerlig justering på varje växel eller är det motor fram/stop/back?
Det vanliga är väl att växellådor styrs med en M-kod, är inte det bättre?
Du kan antingingen skicka önskad växel direkt till macrot eller så skickar du önskat varvtal och låter den välja rätt växel för det varvtalet.
Måste växeln "väljas" och uppdateras kontinuerligt?
Ska/bör/får maskinen växla med spindeln igång?
Har du 18 mekaniska växlar OCH kontinuerlig justering på varje växel eller är det motor fram/stop/back?
Det vanliga är väl att växellådor styrs med en M-kod, är inte det bättre?
Du kan antingingen skicka önskad växel direkt till macrot eller så skickar du önskat varvtal och låter den välja rätt växel för det varvtalet.
Måste man öppna Brain-filerna i Mach3 för att kunna läsa dem?
jag kollade nu och det verkar som att maskinen vill ha 5v till växlarna och det här med fördröjning verkar inte alls vara viktigt, jag testade med 2 av växlarna och bara anslöt 5v på den ena och sen den andra och då växlade den bra,
Så på något sätt måste jag få ut 5v från pokeyn
det konstiga är att cw och ccw går och att växla från hög till låg
men typ inte från 1an till 2an osv
Jag köpte ett gäng ULN2803A från Bejoken men fattar inte hur dom funkar är det att ta pokeys 3v och få ut 5v på andra sidan eller har jag fattat helt fel?
det är hög , låg och 9 växlar totalt 18växlar, Hög/Låg+växel 1-9 + cw måste vara spänningsatta hela tiden
sätter man bara på cw eller ccw står bara motorn och snurrar
det är inga problem att växla med spindlen på, den stannar och väntar på ny växel sedan startar
alla dom här funktionerna finns i det gamla kretskortet som bygdes om av Cemek
Så på något sätt måste jag få ut 5v från pokeyn
det konstiga är att cw och ccw går och att växla från hög till låg
men typ inte från 1an till 2an osv
Jag köpte ett gäng ULN2803A från Bejoken men fattar inte hur dom funkar är det att ta pokeys 3v och få ut 5v på andra sidan eller har jag fattat helt fel?
det är hög , låg och 9 växlar totalt 18växlar, Hög/Låg+växel 1-9 + cw måste vara spänningsatta hela tiden
sätter man bara på cw eller ccw står bara motorn och snurrar
det är inga problem att växla med spindlen på, den stannar och väntar på ny växel sedan startar
alla dom här funktionerna finns i det gamla kretskortet som bygdes om av Cemek
Säter,
Du måste öppna .brn filerna i Mach3. De är lite som ett PLC-ladder program fast med betydligt färre tillgängliga instruktioner.
Utgångarna på ULN2803 är av typ öppen kollektor, de switchar till jord. Du kan alltså inte "få ut" nånting ur dom.
Om du ska driva ett relä koppar du ena sidan av reläet till matningen, andra sidan till utgången på ULN2803 som, när ingången "går till" switchar utgången till GND så att reläet drar. Om du inte behöver driva något direkt last kan det funka med en pullup till 5V, då får du en 5V-signal när ingången är "från" - alltså inverterande.
Notera att PoKeys lämnar 3,3V och ULN2803 vill ha minst 3,5V på ingången (kanske funkar ända eller kanske det också går att fixa med en pullup till 5V på ingången) så ULN2803 är kanske inte optimal till det du vill göra av flera skäl.
Hur mycket ström drar det som ska ha 5V, alltså ingångarna på styrningen till växellådan?
och en liten önskan från mitt håll kan du inte försöka börja meningar med stor bokstav och avsluta med punkt jag vet inte hur det är andra men jag har väldigt svårt att läsa vad det är du egentligen skriver annars
Du måste öppna .brn filerna i Mach3. De är lite som ett PLC-ladder program fast med betydligt färre tillgängliga instruktioner.
Utgångarna på ULN2803 är av typ öppen kollektor, de switchar till jord. Du kan alltså inte "få ut" nånting ur dom.
Om du ska driva ett relä koppar du ena sidan av reläet till matningen, andra sidan till utgången på ULN2803 som, när ingången "går till" switchar utgången till GND så att reläet drar. Om du inte behöver driva något direkt last kan det funka med en pullup till 5V, då får du en 5V-signal när ingången är "från" - alltså inverterande.
Notera att PoKeys lämnar 3,3V och ULN2803 vill ha minst 3,5V på ingången (kanske funkar ända eller kanske det också går att fixa med en pullup till 5V på ingången) så ULN2803 är kanske inte optimal till det du vill göra av flera skäl.
Hur mycket ström drar det som ska ha 5V, alltså ingångarna på styrningen till växellådan?
och en liten önskan från mitt håll kan du inte försöka börja meningar med stor bokstav och avsluta med punkt jag vet inte hur det är andra men jag har väldigt svårt att läsa vad det är du egentligen skriver annars
Men finns det typ någon dil-18 där man kan sätta 5volt på någon pin och aktivera den med 3,3volt och få ut 5volt på andra sidan? Typ som ett relä fast många i ett.
Jag mätte strömmen på dom gamla kablarna , satte mätaren på max 100ma och 20m då fick jag ett värde på 1,96
detta är väl 1,96ma?
Jag mätte strömmen på dom gamla kablarna , satte mätaren på max 100ma och 20m då fick jag ett värde på 1,96
detta är väl 1,96ma?
Det finns massor med drivkretsar av olika slag. Om du inte behöver ha mer än några mA utström så kan t.ex en 74ACT245 funka. Med 5V matning så ska 3.3V på ingångarna fungera och de kan lämna 24mA per utgång. Om du behöver mer ström och/eller något som är mer likt ULN-kretsarna kan UDN2987 vara ett alternativ (välj UDN2987A för DIP20 kapsel). Den fixar också 3.3V logik på ingången och kan ge mer ström på utgångarna.
Har varit och handlat några sånna här UDN2987A.
Ska pokeys kopplas till IN 1-8 och 5volt på VS och GROUND till jord, så får jag ut 5 volt på OUT 1-8?
Behöver man koppla FAULT och OE/R i sånna fall hur?
Ska pokeys kopplas till IN 1-8 och 5volt på VS och GROUND till jord, så får jag ut 5 volt på OUT 1-8?
Behöver man koppla FAULT och OE/R i sånna fall hur?
Precis, 5V till Vs och jord till Ground. 3.3V insignal på In1-In8 och 5V utsignal på Out1-Out8. Notera att utgången switchar mellan 5V och flytande så du KAN behöva lägga till ett pulldown-motstånd som drar ner den mot jord när den inte är "till". Beror på hur det du driver med 5V-signalen ser ut.
OE/R drar du till 3.3V för att utgångarna skall "aktiveras". Fault behöver du inte ansluta om du inte vill.
OE/R drar du till 3.3V för att utgångarna skall "aktiveras". Fault behöver du inte ansluta om du inte vill.