En del frågetecken

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bossen

En del frågetecken

Inlägg av bossen »

Hejsan! Jag pluggar just nu till installationselektriker på distans och behöver en hjälpande hand med en del frågetecken från boken!

Så om det finns någon vänlig själ som har svar på dessa frågorna, hade det varit oerhört tacksamt.

1. Vilka tre åtgärder ska du alltid komma ihåg att göra innan du skall utföra ett arbete?

2. Man delar in riskerna med elektricitet i två områden. Vilka?

3. Varför finns det en kondensator i en lysrörsarmatur?

4. Du skall montera en elradiator i en förskola. Vad skall du tänka på?

5. Vilka krav ställs på en fönsterbänkskanal för att du skall använda grundisolerade ledare?

6. Vad är periodisk tillsyn av elanläggning?

7. Förklara vad som menas med IP 21. Vad står siffrorna för?

8. Vad är det för skillnad på ett skymningsrelä?
sodjan
EF Sponsor

Re: En del frågetecken

Inlägg av sodjan »

Är det frågor tagna direkt ur boken? Som något slags
sammfattning av ett tidigare kapitel? Det låter inte som
att du själv har formulerat frågorna.

IP-klasser tog 15 sekunder att googla fram...
johano

Inlägg av johano »

Hej o välkommen!

Hm, "pluggar till" - jag tycker det snarare verkar som du vill bli installationstekniker _utan_ att
behöva plugga.

Det här är ju allihop rena "instuderingsfrågor", det låter helt otroligt att svaren inte skulle finnas i boken.

/johan
bossen

Inlägg av bossen »

Är antagligen inte från en och samma bok då läraren har satt ihop ett par uppgifter. Har letat som en tok men hittar inget varken i boken eller på google.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Va? :?: :humm:

Edit:
Välkommen till forumet

Ett litet råd i all välmening. Skriv en text till varje fråga med det som du lyckats få fram så att vi ser att du åtminstone provat. Det verkar mycket märkligt att svaren inte finns i något material ni har försetts med eller fått anvisat. Folk på detta forum hjälper gärna till men när det gäller skoluppgifter så brukar det krävas lite mer av frågeställaren
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

bossen skrev: 8. Vad är det för skillnad på ett skymningsrelä?
Båda. Men den ena kan också vara ifall man antar att den första inte är så att man har flera om ingen sitter där någon kan vara lik båda samtidigt.

Men jag kan ha blandat ihop det med en annan, så jag är inte helt 100% säker.

:)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

bossen skrev:3. Varför finns det en kondensator i en lysrörsarmatur?
För att din lärare ska ha något att fråga om.
bossen skrev:4. Du skall montera en elradiator i en förskola. Vad skall du tänka på?
Det här är ju en fråga som verkligen förtjänar ett seriöst svar, även om du sover bort resten eller nåt.

Vet inte vad läraren är sugen på för svar men det finns ett fall där ett barn dog p.g.a. att ett element var felmärkt så att fas och skyddsjord blev förväxlade. Burr! :(
bossen skrev:8. Vad är det för skillnad på ett skymningsrelä?
Det har samma färg fast blå!
bossen

Inlägg av bossen »

missade fråga 8 lite,

8. Vad är det för skillnad på ett kopplingsur och ett skymningsrelä?

Detta är alltså frågor vi har fått om praktiken. har haft praktik i 8 veckor men har inte stött på något av dessa frågorna jag lagt upp. Är tacksam för hjälp då det är ganska motvilliga att hjälpa till.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MiaM skrev:
bossen skrev:4. Du skall montera en elradiator i en förskola. Vad skall du tänka på?
Det här är ju en fråga som verkligen förtjänar ett seriöst svar, även om du sover bort resten eller nåt.

Vet inte vad läraren är sugen på för svar men det finns ett fall där ett barn dog p.g.a. att ett element var felmärkt så att fas och skyddsjord blev förväxlade. Burr! :(
Fast just det spelar ju för den delen ingen roll om det är på en förskola eller ej.. (Eller ja, kanske att man tycker det är sorgligare när ett litet barn dör, eller att de är lite känsligare men) Jag tror att det handlar mer om att radiatorn inte får bli för varm, eller att den till och med ska monteras en bit upp i rummet eller någonting i den stilen.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Som tidigare sagts, skriv gärna vad du *har* hittat själv och vad som verkar svårt att förstå med den informationen. Det känns mycket märkligt att inte kunna googla fram exempelvis vad ett skymningsrelä är/gör och vad ett tidur är/gör. När du har hittat vad dessa produkter gör borde det vara mycket enkelt att förklara skillnaden... Om du känner att det är svår att förklara skillnaden får du gärna förklara hur du tänker när du läser beskrivningen av produkterna...

Tips: wikipedia om skymningsrelä och kopplingsur OBS! Du kommer aldrig att hitta färdiga svar på dina frågor, inte ens på wikipedia, du måste tänka lite själv!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Klas-Kenny skrev:
MiaM skrev:

Fast just det spelar ju för den delen ingen roll om det är på en förskola eller ej.. (Eller ja, kanske att man tycker det är sorgligare när ett litet barn dör, eller att de är lite känsligare men) Jag tror att det handlar mer om att radiatorn inte får bli för varm, eller att den till och med ska monteras en bit upp i rummet eller någonting i den stilen.
Dels så utan att faktiskt veta så antar jag att barns kroppar är känsligare för stötar än vuxna, och dels är jag helt övertygad om att även om det finns nyfikna vuxna så är det ännu vanligare att barn "pillar" på det ena och det andra. Dessutom har väl små barn sämre balans än vuxna så de oftare behöver ta tag i något som stöd och dessutom sitter nog både element och t.ex. (jordade) vattenledningsrör oftast i en höjd som gör att de passar bättre som "handtag" för barn än vuxna.

Men visst, även överhettningsproblem å sånt är antagligen också en större fara där många barn är inblandade.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

1. Vilka tre åtgärder ska du alltid komma ihåg att göra innan du skall utföra ett arbete?
Dricka upp kaffet, uppsöka toaletten samt kolla av mobilen.

2. Man delar in riskerna med elektricitet i två områden. Vilka?
AC och DC.

3. Varför finns det en kondensator i en lysrörsarmatur?
För att armaturen brukar hålla för länge annars innan den brinner.

4. Du skall montera en elradiator i en förskola. Vad skall du tänka på?
Ta med egen termos, alt. småmynt till kaffekassan.

5. Vilka krav ställs på en fönsterbänkskanal för att du skall använda grundisolerade ledare?
Nu blev det lite väl avancerat känner jag...

6. Vad är periodisk tillsyn av elanläggning?
Byta en propp då och då.

7. Förklara vad som menas med IP 21. Vad står siffrorna för?
Portnummer för FTP-trafik via IP.

Vad är det för likhet med en banan?

Skämt åsido.. :) (sorry)
Rekommenderar att du bläddrar igenom kapitlet i boken en gång till, svaret på frågorna finns säkert där.
Är något fortfarande oklart så bolla frågan med din lärare eller mentor, han/hon kan säkert förklara hur frågan ska besvaras. Google kan säkert vara till hjälp också för rena faktafrågor som t.ex. den om olika IP-klasser och skymningsrelät.

Meningen med sådana här uppgifter är ju inte i första hand att man ska få alla rätt, utan att man ska lära sig och förstå innebörden. :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Volvo245GLT: :lol: :lol: Tusen tack för de skratten!

Men ok, jag ska vara seriös. (Jodå, det är faktiskt fullt mjöligt.)

Bossen:
"Detta är alltså frågor vi har fått om praktiken. har haft praktik i 8 veckor men har inte stött på något av dessa frågorna jag lagt upp."

Menar du alltså att man inte behöver ha några som helst teoretiska förkunskaper innan man börjar utbildningen
och att man inte heller får någon teoretisk utbildning där. Istället skickas man bara ut på praktik direkt?
Det låter inte ett dugg rimligt....

"Är tacksam för hjälp då det är ganska motvilliga att hjälpa till."

Kallar du din handledare för "det"? Lagom schysst... :wink:
Hur som helst så är din handledare/lärare där för en enda sak: Lära dig och handleda dig.
Lärare = Lär ut. Handledare = Handleder, dvs som en guide när man är vilse.
Det är grundorsaken till att de får lön. Annars skulle de inte behöva vara där.

Men jag skulle förstå om de vore motvilliga *i fall* det vore så att du borde ha lärt dig detta innan du gick på praktik.
(Jag skulle iallafall inte vara så sugen på att ha en installationselektriker på jobbet som inte hade en aning om vad han gjorde.)

Vi på forumet är motvilliga när någon presenterar en rad uppgifter,
som om vi skulle ge dig svar rakt av. Det fungerar inte så.
Därför har du också fått en del knasiga svar.

Berätta vad du kan och vad du själv har kommit fram till.
Det måste ju ändå vara något, eller hur? Så kom igen nu. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sen så ställer distansutbildningar en del lite annorlunda krav på
den studerandes egen förmåga som kanske inte traditionella
"skolsals" utbildningar gör. Jag har också haft insyn i et antal olika
dist.utbildningar på högskole/universitetsnivå, och det varierar
kraftigt hur de rent praktiskt genomförs, ibland är det nästan
omöjligt att komma i kontakt med "läraren".

> Detta är alltså frågor vi har fått om praktiken. har haft praktik i 8 veckor.

OK. Men innan ni gick på praktik? Var detta inget som var med *då*?
Det kan ju variera kraftigt vilken information man råka få under de där
8 veckorna. Om ni hade fått frågorna *innan* praktiken så hade jag
kunnat förstå det, då kan man ju aktivt söka just den informationen.

Hur som helst, helt oavsett vad som har hänt på kursen eller på
praktiken så *borde* du kunna hitta svar på flera av de rena
faktafrågorna, som t.ex vad "21" betyder i IP21, det är faktiskt
skitenkelt att googla "IP koder" !
bossen

Inlägg av bossen »

Tack för alla svaren! Jo det är så att jag har läst hela kursen på distans och det gör det hela svårare på den praktiska biten.
Detta skall man generellt kunna EFTER praktiken då lärarna anser att alla frågor som är ställda här, har förekommit under praktiken.
Praktiken avslutades i december så jag har inte någon handledare till godo just nu. Det dem vill är att jag ska hitta/ta reda på detta på egen hand, men då jag har bläddrat igenom 10 olika böcker samt google så har detta blivit ett lite större problem än va det ska vara.

Det är för övrigt ännu fler frågor men de kunde jag sen efter praktiken. De förväntar sig att man ska hinna göra femtioelva olika moment på snåla 8 veckor. Smh
Skriv svar