Fråga om 4000-logik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Fråga om 4000-logik

Inlägg av Glenn »

Nej, det får du absolut inte göra på CMOS! dom får inte lämnas flytande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

limpan4all skrev:Knappast god konstruktionssed, TTL skall aldrig lastas i sina höga lägen
Nej, precis, men det var väl du som påstod att det är helt okej att kortsluta TTL-ettor ned mot jord hur som helst? :wink: :roll:
limpan4all skrev:utan i sina låga lägen dvs lasten skall ligga mot matningen inget annat, dessutom så kan inte 06 sourca så mycket som en endaste uA ion att det är en open kollecktortyp.
Så om man kopplar rätt så blir det som nedan.

Vol vid 20mA på en LS är ungefär 0,4V *20mA *6 = 0,048W totalt

Eller hur räknar du?
Jag räknade på just 130 ohm motstånd och ett diodspänningsfall (hämtat ur länkat schema över innehållet i en TTL-utgång) över 5V.

5V minus diodspänningsfallet = 4,4V över 130 ohm = 33,8mA, multiplicerat med 5V (spänningen läggs ju över både diodfallet och motståndet, och det är sammanlagd effekt som torde avgöra hur varm IC'n blir invändigt) ger 169mA, multiplicerat med t.ex. sex utgångar på en 74xx06 så blir det ungefär en watt om alla utgångar drivs till ettor och är kortslutna mot jord.

Intressant dock det ghu nämner, jag kände inte till att det ens var specat att man får göra så på ens en utgång.

Vad gäller CMOS-kretsar så är det väl dels så att kretsarna mår dåligt av öppna ingångar, men de mår ännu sämre om de öppna ingångarna kan få kapacitiv koppling till utgångar så att kretsen självsvänger (tror jag iaf?), eller? Annars kan man ju tycka att t.ex. 4093 eller annan krets med schmidt-trigger-ingångar borde tåla att en ingång på en grind är öppen om den andra är låg (så att utgången hålls fast hög, det är ju en NAND-grind).
ghu

Inlägg av ghu »

>MiaM
Jag tror att limpan4all hakar upp sig på att du valde just 7406 som exempel.
7406 har opencollector utgång och inte TTL standard "totempåle"-utgång.
Om du som exempel på krets byter ut 7406 till 7404 så kommer allt som du skrivit att stämma.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, oj, skäms på mig som glömt att "sex vanliga inverterare" heter 7404 och inget annat. :oops: :wink:
Skriv svar