Krånglande 7912:a
Krånglande 7912:a
Jag har byggt en alldeles vanlig strömförsörjning till en krets. 220V/24V trafo till likriktarbrygga. 7812 och 7912 kopplade med 330uF24V på ingångarna och 0,1uF på utgången.
+railen funkar utmärkt men med –railen är det värre. Den första sekunden eller så låg spänningen ut på 12 volt för att sedan sjunka ner mot 6V och mindre. Jag bytte raskt ut regulatorn mot en annan och då ÖKADE (?) spänningen istället. 1:a sekunden 12V sedan stiger spänningen till 14 volt inom loppet av ca 30sek.
Vad bör man misstänka? Kondingen? Dålig regulator?
Sitter på jobbet nu och har ingen möjlighet att riva men jag är nyfiken på vad felet kan tänkas vara.
///j
+railen funkar utmärkt men med –railen är det värre. Den första sekunden eller så låg spänningen ut på 12 volt för att sedan sjunka ner mot 6V och mindre. Jag bytte raskt ut regulatorn mot en annan och då ÖKADE (?) spänningen istället. 1:a sekunden 12V sedan stiger spänningen till 14 volt inom loppet av ca 30sek.
Vad bör man misstänka? Kondingen? Dålig regulator?
Sitter på jobbet nu och har ingen möjlighet att riva men jag är nyfiken på vad felet kan tänkas vara.
///j
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Krånglande 7912:a
Kondensatorer på max 24 volt och en trafo med 24VAC ut är ingen bra kombination. Fast 24 volt på kondensatorn, brukar vara 16, 25 eller 50?
Du har inte regulatorn felvänd? Den negativa regulatorn har inte samma pinout som den positiva - i alla fall inte i TO220-kapseln.
Det lite oklart hur du kopplat. Har du en trafo med 24V sekundär och mittutag eller är det två separata 24V-lindningar eller är det två separate 12V lindningar eller är det...?
Om du likriktar 24VAC riskerar du att hämna över/under de 35V som är max inspänning på en vanligt 78/79 regulator.
Det lite oklart hur du kopplat. Har du en trafo med 24V sekundär och mittutag eller är det två separata 24V-lindningar eller är det två separate 12V lindningar eller är det...?
Om du likriktar 24VAC riskerar du att hämna över/under de 35V som är max inspänning på en vanligt 78/79 regulator.
Jag har kopplat enligt det schema som jag länkar till.
http://www.birthofasynth.com/Thomas_Hen ... chem_2.pdf
Jag stod och kliade mig i huvudet en bra stund ang vändningen av stabilisatorn. Pin 1-2-3 skall väl vara jord-in-ut?
Trafot har en lindning på sekundären (två trådar) jag mäter ca 24V AC på dessa. Bör jag inte få ca 24*1.411... V efter likriktning?
För i så fall ligger jag väl över vad som är nödvändigt på ingången.
Ang kondingens storlek. Dessa är kopplade från Plus > jord resp Minus > Jord och givet att ovanstående är korrekt så borde spänningen över dem vara ca 16V. Inom marginalen. Kanske lite knappt.
http://www.birthofasynth.com/Thomas_Hen ... chem_2.pdf
Jag stod och kliade mig i huvudet en bra stund ang vändningen av stabilisatorn. Pin 1-2-3 skall väl vara jord-in-ut?
Trafot har en lindning på sekundären (två trådar) jag mäter ca 24V AC på dessa. Bör jag inte få ca 24*1.411... V efter likriktning?
För i så fall ligger jag väl över vad som är nödvändigt på ingången.
Ang kondingens storlek. Dessa är kopplade från Plus > jord resp Minus > Jord och givet att ovanstående är korrekt så borde spänningen över dem vara ca 16V. Inom marginalen. Kanske lite knappt.
- Klas-Kenny
Vad jag märkte sist jag använde 7912'orna är att de måste belastas lite. Fick typ -20V ut, men ett 1k motstånd fixade biffen.
> Jag har kopplat enligt det schema som jag länkar till.
På schemat är det en trafo med mittutag vilket du säger att du inte har på din. Så du kan knappast kopplat enligt schemat.
På schemat är det en trafo med mittutag vilket du säger att du inte har på din. Så du kan knappast kopplat enligt schemat.
- anders_bzn
- Kontakt:
Detta är en klassiker. Jag har också råkat ut för detta.Klas-Kenny skrev:Vad jag märkte sist jag använde 7912'orna är att de måste belastas lite. Fick typ -20V ut, men ett 1k motstånd fixade biffen.
Hmm.. Korrekt. Jag avsåg att beskriva hur stabbarna är inkopplade efter bryggan. Å nu när jag tänker på det så kanske det är förklaringen?H.O skrev:> Jag har kopplat enligt det schema som jag länkar till.
Behöver jag skapa virtuell jord med t ex två motstånd att koppla mot?
Eller så tar jag helt enkelt det 2x12 v trafot som jag tyckte såg lite för fint ut för att slabba med.
Att spänningsdela fram en "jord" är inte praktiskt, de ska kunna
ta hela lastströmmen utan att spänningsdelningen bliv skev, d.v.s
rellativt små motstånds, d.v.s stor effektförlust.
Varför inte helt enkelt göra rätt från början ??
ta hela lastströmmen utan att spänningsdelningen bliv skev, d.v.s
rellativt små motstånds, d.v.s stor effektförlust.
Varför inte helt enkelt göra rätt från början ??
För att jag var snål! Under eftermiddagen har jag dock blivit litet klokare.