Etsvätska + förvaring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rävekorre

Etsvätska + förvaring

Inlägg av rävekorre »

För en tid sedan lästa jag igenom ett par mycket trevliga trådar angående etsning, men vill inte minnas att det togs upp hur den begagnade etsvätskan skulle förvaras. Jag godkänner tyvärr inte att förvara vätskan i en öppen behållare.
Min tanke var att förvara vätskan i ett kärl liknande en bensindunk av plast med någon form av övertrycksventil. Var hittar jag en bra sådan? Jag skulle gissa på att den skall öppna vid 2 bar för att det ska fungera bra. Det enda prisvärda jag hittat är en 8 bar säkerhetsventil av mässing på Biltema. Intuitivt känns det som mässing inte riktigt pallar etsvätska. Vad är sanningen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tillblandad etsvätska är en färskvara. Det är inget man kan plocka fram ett par månader senare och tro att det kommer funka lika bra som från början.

Men iaf, den etsvätska jag trots allt spar till ett närstående tillfälle, har jag i en PET-flaska som jag borrat hål i korken på och satt en tejpbit över. Har funkat hittills :D
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag använder glasflaska (större vinkaraf) med kork av hmm.. kork.

edit:
Oj, läste lite fel, etsvätskan sparar jag inte alls, blandar till ny för varje gång, därimot sparar jag färdigblandad framkallare...
Men så fort jag har använt det häller jag ut det.
Senast redigerad av Johan.o 2 december 2005, 12:00:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur är det med själva pulvret? Har det något "bäst-före-datum"? Jag hade 10 år gammalt "etspulver" som inte fungerade över huvudtaget. Trodde först det var värmen det var fel på, men när jag testade nytt pulver så fungerade det med en gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En grov gissning är att det innehåller något sorts oxidationsmedel kanske liknande väteperoxid (efter "per"sulfat kanske) för att ta bort ev oxid på kopparn. Fast detta är då i fast form och kanske är lite instabilt vilket gör att det avdunstar efter en tid vid kontakt med luft vilket gör resterande ämne overkbart. Med tanke på att en tillsluten behållares tryck ökar om man förvarar upplöst ämne i denne, så kan det ev betyda att det bildas gaser som kanske kan vara detta oxidationsämne som avsöndras från vätskan.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Som övriga säger så är vätskan färskvara !!

Pulver däremot kan sparas, men är känsligt för fukt.
Jag har mitt pulver i en konservburk.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

>>Tillblandad etsvätska är en färskvara...

Beror på vad det är för etsvätska. Min erfarenhet är att man kan spara järnklorid baserad etvätska i 6 måndar, dock så etsar den inte lika fort.

Etsvätska innehållande saltsyra och väteperoxid skulle inte jag våga spara mer än någon dag då väteperoxiden bryts ner med tiden. På mitt förra arbete så orsakadtes en stor explosion av kontamination i en väteperoxid tankarna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Väteperoxid sönderdelas spontant vid belysning av ljus eller tillsammans med en katalysator som kan vara både det ena och det andra, vanligt järn tex.
Skriv svar