Vad kallas en komponent som bryter strömmen när det slutet?
Vad kallas en komponent som bryter strömmen när det slutet?
Vad kallas en komponent som bryter strömmen när t.ex två plattor nuddar varandra?
Vi säger att jag har en elmotor som drar i ett snöre. I snöret så hänger det en koppartråd som dras upp. När den koppartråden dras upp och nuddar en annan koppartråd som sitter fast någon annanstans så stängs elmotor. Nästan som kortslutning fast det "brinner" inte upp om ni förstår vad jag menar?
Ungefär som bimetall. När metallen böjer sig och den tar emot en annan metal så stängs motorn.
Vi säger att jag har en elmotor som drar i ett snöre. I snöret så hänger det en koppartråd som dras upp. När den koppartråden dras upp och nuddar en annan koppartråd som sitter fast någon annanstans så stängs elmotor. Nästan som kortslutning fast det "brinner" inte upp om ni förstår vad jag menar?
Ungefär som bimetall. När metallen böjer sig och den tar emot en annan metal så stängs motorn.
Re: Vad kallas en komponent som bryter strömmen när det slut
Ja fast ett relä går tillbaka till det stadiet som den redan har.
Jag talar om att systemet ska vara stängt så länge metallen tar i den andra metallen.
Den ska känna av typ "Okej. Nu går det över ström här då ska vi stänga av motorn".
Jag talar om att systemet ska vara stängt så länge metallen tar i den andra metallen.
Den ska känna av typ "Okej. Nu går det över ström här då ska vi stänga av motorn".
Ett relä återgår när det blir spänningslöst, vad du letar efter är troligen en gränslägesbrytare.
Ja. Gränslägesbrytare. Men den måste vara riktigt riktigt känslig. Då talar jag om att den ska inte ens kunna hålla upp en kork.
Men tror ni inte man kan bygga ett system av en transistor som "kopplar" om strömmen så den går någon annan väg?
Eller får jag bygga ett mekaniskt system bara.
Men jag får tacka för hjälpen iallafall
Men tror ni inte man kan bygga ett system av en transistor som "kopplar" om strömmen så den går någon annan väg?
Eller får jag bygga ett mekaniskt system bara.
Men jag får tacka för hjälpen iallafall
Du får nog förklara lite bättre vad du vill göra
Det är riktigt invecklat. Men jag bygger nog ett mekaniskt system 
Ett alternativ kan vara en optisk gränslägesbrytare om den inte får fysiskt påverka objektet?
Jag tror nog inte att ditt bygge är för avancerat för att förklaras här, återkom när du är mer avancerad än tex Henrys PVD-projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=13534
Jag tror nog inte att ditt bygge är för avancerat för att förklaras här, återkom när du är mer avancerad än tex Henrys PVD-projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=13534
Oj då! Jag som ska typ göra av folie och papper 
Ett säkerhetsrelä i en vanlig manöverkrets torde funka.
sedan kan du välja att ha manuell eller automatisk reset.
Vad som triggar relät är ju en mekanisk fråga antar jag och
vill du ha hjälp med den biten också får du nog bidra med lite mer
info om va du har hittat på för mackapär.
/ Tompa
sedan kan du välja att ha manuell eller automatisk reset.
Vad som triggar relät är ju en mekanisk fråga antar jag och
vill du ha hjälp med den biten också får du nog bidra med lite mer
info om va du har hittat på för mackapär.
/ Tompa