Malxs TMax inspirerade 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
malx

Re: Malxs TMax inspirerade 3D-skrivare

Inlägg av malx »

X-IL skrev: Lycka till med bygget och se till att övertyga mig om att det är vettiga maskiner i jämförelse med sintrare, objets och UV-resin-maskinerna.
Ojdå, var då inte lite du begär :). Jag tar det direkt efter jag övertygat dig om att en legobil fungerar bättre för transport än en riktig BMW ;). Nä, skämt åsido. Ingen av ovanstående maskiner kommer i närheten av min budget, varken för inköp/bygge eller för förbrukningsmaterial. Sen är ingen av dem användbara i en vanlig lägenhet heller. (UV-resin kommer nog närmast men priset är ändå betydligt högre och epoxyvarianter vill jag inte ha ångande i lägenheten).

Sintrare och objets kommer nog alltid att ha högre utskriftskvalité. UV-resin har både för- och nackdelar.

FDM kommer alltid ha problem med upplösningen men det finns många spännande fördelar också. Bl.a. kommer det just nu massor av nya material och jag gissar det kommer att öka explosionsartat i takt med att folk börjar experimentera med att tillverka sina egna material från återvinning.

(Linjärskenor hade även jag föredragit men det gick också bort p.g.a. budgeten. Hela konstruktionen är dock byggd så att det lätt ska gå att byta ut till linjärskenor.)

Tack för lite reaktioner, då vet jag att jag inte skriver ute i tomma intet iallafall :)
malx

Inlägg av malx »

Kel skrev: nja, tror nog snarare att tråden borde vara i projekt istället!
Såg den inte förrän nu själv!

Galet häftigt bygge! gillar verkligen den :)
(kanske du kan hjälpa mig med en senare?) =P

Har just gått med i forumet men har verkligen tänt till på allt vad 3dskrivare och cnc heter! har länge drömt om egna grejjer men nu ser jag att det är ju faktiskt inte helt ouppnåeligt! :) (kostar rätt mycket mindre än jag trott!)
Jo, kanske låg fel. Nån vänlig administratör kanske kan flytta den.

Jag hjälper givetvis till för alla som vill ha hjälp (Om jag nu kan bidra med nånting). Min lilla Huxley är dock för långsam för att jag ska orka använda den till att skriva ut fler plastdelar till skrivare så vill ni ha sådanna får ni vänta på att denna blir klar.

Kostnaden för en skrivare är ganska svår att förutsäga när man bygger själv. Jobbiga är alla fraktavgifter och huruvida tull/moms blir påslaget. I priserna ovan så har jag hittills helt klarat mig från tull och moms. dock har bara exruderna (svengelska) och lite småsaker kommit från ställen utanför europa. Jag är lite orolig för elektronikpaketet värt 200$ från Kina...

Jag kommer dock få dra av kostnaden för kulskruvarna/gänstängerna snart. Creative machines leverade fel och jag fick standardlängden 300 mm istället för 500mm. Men innan han skickat de riktiga så såg jag att jag i realiteten bara tappar 1cm Z-höjd med 300mm skruvar. Efter lite diskussion så skippar han att skicka 500mm skruvarna och betalar tillbaka pengarna för dessa istället. (hans förslag, inte mitt :) ). Jag kommer ändå att ha 20 cm z-höjd vilket räcker gott och väl på en skrivare med rörlig skrivplatta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Såg din tråd när jag läste rapporten om flyttbegäran. Men jag tycker det du åstadkommit är både snyggt och väldokumenterat. Ett tips om du vill kunna åstadkomma ett mer effektivt grepp på dokumentationen är att skapa en wikisida.

Ett förslag är denna wikititel: EF-wiki: Malxs TMax inspirerade 3D-skrivare
(bara att klicka och spara, iofs kan du logga in med din användare först om du vill)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bygget finns nu som wikisida: EF-wiki: X-Max 3D-skrivare
malx

Inlägg av malx »

Yepp, Jag måste bara få tummen ur och ladda upp lite mer byggbilder också. (Jag äger dock bara mobilkamera så det är svårt att få riktigt bra bilder).
Jag har kommit riktigt långt nu, i princip bara elektronik kvar. Allt verkar riktigt lovande, stabil, jättelätt att arbeta med och all ellektronik/kablage kommer mer eller mindre kunna döljas intuti skrivaren. Dessutom har jag testkört raspberry PI och skrivarservern mot min Huxley i över en vecka stabilt nu :).

Då "raspberry pi"-servern klarar att serva flera skrivare samtidigt som den kommer att befinna sig ombord på X-Max så funderar jag på att dra ut en/två USB-kontakter i sidan på den så att man kan koppla in andra skrivare där. Finns gott om plats att panelmontera kontakter, jag har redan fixat 220 V och ethernet.
malx

Inlägg av malx »

Har nu uppdaterat WIKIN med senaste byggbilderna. Jag väntar fortfarande på elektroniken (börjar bli less nu) men det betyder i sin tur att jag inte kan låta bli att förbättra konstruktionen med småsaker hela tiden :).
Skriv svar