Byta gamla säkringar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elektroholist

Byta gamla säkringar

Inlägg av Elektroholist »

Hej, gamla säkringar av det här slaget är fastlödda på kortet utan hållare. Den ser ut att behöva bytas men är det bara att löda av denna och löda dit en ny? är det inte numera standard med hållare för säkringar och vad skulle jag lämpligast byta ut denna med?

Mvh
H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Byta gamla säkringar

Inlägg av SM7CZR »

Det är en s.k. slow-fuse. Sitter oftast i grejor från USA. Bör helst bytas till en likadan, men antagligen svår att få tag på om man inte har kontakt med apparatfabrikanten.
En nödlösning är att löda fast en vanlig säkringshållare och sätta i en trög säkring med rätt värde.
Glöm inte att kolla orsaken till att säkringen utlöst!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om det finns utrymme kan man använda en Circuit breaker (automatsäkring) med lämplig ”trög” kurva.
Eventuellt kan man ansluta ett par trådar och montera den på annan plats.
xxargs

Inlägg av xxargs »

är det inlött så är det inte meningen att dom skall gå sönder utan är en 'nödbrytare' när något går sönder i utrustningen.

med andra ord har du troligen något fel i utrustningen och en ny säkring där kommer troligen att smälla.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Blev lite nyfiken på den där säkringen, så jag googlade lite. och det finns nya sådana på Ebay.
Jag sökte på "slow blowing fusetron".
Elektroholist

Inlägg av Elektroholist »

Ok jag bedömde på utseendet att den är paj men de du refererar till på ebay ser ut ungefär sådär de också.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Att mäta är att veta..:)
YngLi

Inlägg av YngLi »

En variant kan ju vara att jämföra karaktäristik med en vanligare typ av säkring, om det går att få fram data o s v, och sedan köpa något liknande dessa till den vanligare typen av säkringar. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... C3%A5llare

Edit, Ändrar lite, det är nog bäst att du kollar upp vad som sitter monterat nu, finns ju några olika att välja mellan och det är nog bra om det blir rätt. http://www.cooperindustries.com/content ... -1_4_.html
Skriv svar