Egendomligt beteende i en optokopplarkrets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattswe

Egendomligt beteende i en optokopplarkrets?

Inlägg av mattswe »

Hej!
Jag har en liten koppling vars beteende jag inte begriper mig på, hoppas på lite hjälp.

Jag har en varvräknare till en bilbana och tänker använda givaren S1 (en mekanisk "arm" som för ett ögonblick sluter en krets då bilen passerar) till att även "meddela" en microkontroller att bilen passerar (jag ska ansluta en PC). Jag vill att den ursprungliga varvräknaren ska fungera även i fortsättningen och därför tänkte jag bara "haka på" min krets enligt följande:
opto.jpg
Varvräknaren drivs med 2st 1,5V-batterier och då jag inte anslutit min koppling (den inom den streckade linjen) så mäter Vsignal = 1,76V. När jag ansluter min krets med optokopplaren så mäter Vsignal plötsligt bara 0,86V. Varför halveras spänningen? Det ska sägas att optokopplaren leder inte. I mina ögon ser det ut som ett diodspänningsfall, men då borde ju resten av spänningen ligga över motståndet och optokopplaren skulle leda (vilket den alltså inte gör, R-spänningen = 0).

Tacksam för lite hjälp här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
henkebenke

Re: Egendomligt beteende i en optokopplarkrets?

Inlägg av henkebenke »

Du har för hög resistans i givaringången för att kunna driva din optokopplare samtidigt.

Antingen får du öka impedansen på optokopplaren med en buffer av något slag, eller spänningsmata ingången externt om ingången klarar det.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tror du är ute efter något som liknar detta schema:

Bild

Kan det stämma?
mattswe

Inlägg av mattswe »

Du har för hög resistans i givaringången för att kunna driva din optokopplare samtidigt.
Det är så illa alltså?

Problemet med kretsen, 4kTRB, är att jag har två givare och om jag kopplar ihop dem till gemensam jord så reagerar båda samtidigt fastän jag bara sluter den ena. Det var därför jag ursprungligen införde en optokopplare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man kanske kan koppla in optokopplaren någon annanstans i den befintliga varvräknare?

Du skulle kunna ta en bild (eller rita schema) på den befintliga varvräknaren.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

borde inte dioden i optokopplaren lysa konstant efter som den ligger paralellt med swichen i schemat?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

mattswe skrev:
Det är så illa alltså?

Problemet med kretsen, 4kTRB, är att jag har två givare och om jag kopplar ihop dem till gemensam jord så reagerar båda samtidigt fastän jag bara sluter den ena. Det var därför jag ursprungligen införde en optokopplare.
Det låter som du behöver någon typ av logisk krets.
Schemat du ritat ser ut som du kortsluter batteriet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Som jag fattar det så är boxen med frågetecknet hela den befintliga varvräknar-elektroniken.
Plus och minus indikerar då polariteten över brytaren.

el34:
"borde inte dioden i optokopplaren lysa konstant efter som den ligger paralellt med swichen i schemat?"

Du menar i ditt schema?
Isåfall: Nepp. Switchen kopplar ju "förbi" optokopplarens lysdiod.
Strömmen tar ju alltid den lättaste vägen och när switchen är aktiverad så är ju switchen som en sladd.
Strömmen åker därför genom switchen istället för igenom lysdioden, som har högre motstånd i sig.
Det blir ingen ström eller spänning över till lysdioden. (Minimalt finns iochförsig, men det kan vi strunta i för det är så lite.)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ungefär såhär borde fungera bra att koppla:
opto2.PNG
Du behöver alltså modda varvräknaren så att du får ut ytterligare en ledare.

Den "bakvända" dioden över optokopplaren behövs om varvräknaren är mekanisk (d.v.s. har en spole som påverkas av strömmen genom brytaren och matar fram ett mekaniskt räkneverk). Om det är en elektronisk varvräknare så behövs inte dioden.

P.S. om varvräknaren har en strömbrytare så bör du se till att din koppling hamnar helt efter strömbrytaren, annars kan den råka mata in backspänning och eventuellt skada varvräknaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du kan ju också strunta i att krångla till det hela och skippa optokoppplaren
Koppla ihop - från givaren till din kontroller
lyssna av signalen, sätt 10k i serie mellan signalen och din processor så är du klar

Oftast håller folk på i oändighet att skarva ihop och koppla in exotiska prylar endast
för att få sin optokopplare att fungera. I 9 av 10 fall behövs ingen optokopplare

Swech
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Ifall du nu *måste* ha en optokopplare där finns det typer som kräver betydligt lägre inström. Kolla på HCPL-4701.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Mitt schema? Jag menar i det schema TS ritat. Tänker så här. När switchen är öppen så borde det flyta en ström genom optokopplaren varav den belastar "utgången" och där med spänningsfallet (på fyrkanten med frågetecknet). När switchen är sluten så tar ju strömmen kortaste vägen.
mattswe

Inlägg av mattswe »

Som jag fattar det så är boxen med frågetecknet hela den befintliga varvräknar-elektroniken.
Plus och minus indikerar då polariteten över brytaren.
Helt riktigt. Dessutom har varvräknaren två likadana givare (två spår), så det blir alltså två likadana brytare.
Jag vill inte påverka räknarens egen funktionalitet utan endast "dela på" givarna.
Du kan ju också strunta i att krångla till det hela och skippa optokoppplaren
Koppla ihop - från givaren till din kontroller
lyssna av signalen, sätt 10k i serie mellan signalen och din processor så är du klar
Problemet är alltså att jag har två givare. Om jag kopplar som du föreslår så får de gemensam "jord", båda givarnas minus ansluts till mC GND. När detta sker börjar de uppföra sig konstigt. När en givare sluts så uppför de sig som om båda givarna sluts. Det var därför jag försökte införa en optokopplare till varje givare.

Jag inser att jag nog måste modda räknaren på något sätt (som för övrigt är digital). Ett litet krux i sammanhanget är att dess mC (jag utgår ifrån att det är den i alla fall) är översmetad med någon gummiliknande massa vilket gör det svårt att kartlägga hur allt är kopplat.
Jag ska dock göra ett försök.
mattswe

Inlägg av mattswe »

Problemet är alltså att jag har två givare. Om jag kopplar som du föreslår så får de gemensam "jord", båda givarnas minus ansluts till mC GND. När detta sker börjar de uppföra sig konstigt. När en givare sluts så uppför de sig som om båda givarna sluts. Det var därför jag försökte införa en optokopplare till varje givare.
Är inte säker på att jag riktigt själv förstod vad jag skrev där...

För att kunna lyssna av signalen måste jag ju ge räknaren och min krets gemensam referensjord. Men om jag ansluter minus-potentialen på de båda signalerna från räknaren till jord i min krets så gör en sluten givare att båda uppfattas som slutna. Fast... nu när jag tänker på det så är det ganska logiskt...

Jag återkommer när jag kartlagt räknaren bättre...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

mattswe skrev:Problemet är alltså att jag har två givare. Om jag kopplar som du föreslår så får de gemensam "jord", båda givarnas minus ansluts till mC GND. När detta sker börjar de uppföra sig konstigt. När en givare sluts så uppför de sig som om båda givarna sluts. Det var därför jag försökte införa en optokopplare till varje givare.
Aha, men då är troligtvis plusmatningen gemensam för båda brytarna.

Har du en multimeter? I så fall - prova att mäta mellan "plus" på båda brytarna och påverka en brytare i taget - troligtvis kommer du inte se någon spänning oavsett vad du gör med den mätningen. I så fall så kan du koppla plus direkt till din mikrokontrollers plusmatning, och "minus" för respektive brytare till ingångar på mikrokontrollern. Detta förutsätter att du har samma spänning till både varvräknaren och din mikrokontroller. (Om det t.ex. är två batterier i varvräknaren så kan den istället köras på samma spänning som din mikrokontroller om den körs på 3,3V)
Skriv svar