Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Jag har inte tillräcklig erfarenhet eller kunskap för att med säkerhet svar ja eller nej på din fråga. Men jag tror att du är inne på rätt spår. Man kan förmodligen genom att "förstöra" en plan yta med oljefickor förbättra dess glidande egenskaper.
I engelskt språkbruk brukar man väl skilja på "scraping" och "frosting" där det sistnämnda i regel är en rätt symmetrisk operation som utförs bara för de oljebärande egenskaperna. "Frosting" brukar för övrigt kunna återfinnas även på billiga kinesiska maskiner, förmodligen för att det även manuellt utfört (med deras timkostnader, plus att det ju är ett rätt mekaniskt arbete jämfört med en riktig skavning där man jobbar med att förändra ett objekts dimensioner) är rätt billigt i förhållande till kvalitetsintrycket det ger.
Underbar tråd förresten. Det är skitkul att kunna följa såna här ambitiösa projekt där man gör mer än bara det minsta godtagbara.
Underbar tråd förresten. Det är skitkul att kunna följa såna här ambitiösa projekt där man gör mer än bara det minsta godtagbara.
Håller med dig helt oc fullt "jihe" Att sätta en hög ambitionsnivå på ett projekt, göra det hemmavid, tillsammans med forumskompisar. Kan leda till mycket. Att vi många andra också lär oss något är från mitt sätt att se det mycket uppskattad biprodukt
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
krille356 skrev:Nepp, inget som helst strul![]()
Har beställt av dem några gånger och det har alltid fungerat helt smärtfritt, de packar dessutom varorna extremt bra.
Det var min bror som köpte oljan till ett vapenprojekt, så jag hade faktiskt inte hört talas om den innan jag testade.
Skicka ett PM med din adress så kan jag skicka över ett litet prov av smörjan, så kan du testa den och återkomma i tråden med vad du tyckte.
Har idag testat Vipers Venom när jag svarvade lite RF, kan ju säga att detta är nåt som man bara ska ha hemma!
Imorgon ska jag borra/gänga i samma RF material och då kommer det en ytterligare rapport.
Nu ska jag beställa 'orm giftet'

- tecno
- Kontakt:
Ja så vart då testet med handjagat M4 utfört i RF med Vipers Venum och det gick förträffligt. Inväntar leveransbesked från USA på 'orm giftet'.
Väldigt ambitiöst projekt!
En synpunkt: Jag såg bilderna på sid 18 hur maskinen är tänkt att se ut. Efter eget cnc-bygg säger min erfarenhet att man ska undvika att spån och smuts kan komma på linjärstyrningarna. Jag tänker på de man ser på bilderna som ligger under det rörliga bordet.
Bäst är nog om linjärstyrningarna kan ligga dolda under bordet annars får de skyddas av nån slags bälg. Detta måste vara extra viktigt för en högprecisionsmaskin som kan avverka metall.
Metallspånor i kullagringar är inte så nyttigt.
En synpunkt: Jag såg bilderna på sid 18 hur maskinen är tänkt att se ut. Efter eget cnc-bygg säger min erfarenhet att man ska undvika att spån och smuts kan komma på linjärstyrningarna. Jag tänker på de man ser på bilderna som ligger under det rörliga bordet.
Bäst är nog om linjärstyrningarna kan ligga dolda under bordet annars får de skyddas av nån slags bälg. Detta måste vara extra viktigt för en högprecisionsmaskin som kan avverka metall.
Skoj att även du tyckte att det var bra smörjatecno skrev:Ja så vart då testet med handjagat M4 utfört i RF med Vipers Venum och det gick förträffligt. Inväntar leveransbesked från USA på 'orm giftet'.

Svarvade några delar i går med Viper´s, sätter bara på lite med en pensel vilket verkar räcka fint. Det skär bra med minimalt med olja som stannar kvar på detaljen trots högt rpm och som bonus så kladdar man ner maskinen minimalt med skärolja.
Håller med, det kommer att sitta en bälg eller plåt där som skyddar mot spån och kylvätska. Försöker hålla ritningarna så enkla som möjligt tills jag slutat göra justeringar i själva stommen.persika skrev:Väldigt ambitiöst projekt!
Var och köpte en ny brandsläckare till CNC fräsen i veckan
Tanken är att ha den som trycktank till den pneumatiska balanseringen av Z axeln, blev en 9kg pulverskäckar.
Nu till problemet, någon har stoppat en massa pulver i min fina nya röda trycktank!
Någon som har erfarenhet av att tömma barnsläckare på pulver och tryck?
Läste faktiskt manualen som följde med, där stod dock mest saker man inte fick göra men som beskrev vad jag vill göra ganska väll
Skulle jag chansa så kan man släppa ut trycket med skruven över manometern?
Har även funderat på om det skulle funka att vända släckaren upp och ner och ner så att pulvret hamnar i toppen och trycket i botten där stigröret är och sen släppa ut trycket genom att trycka ner handtaget.
PS
Vet att det bara är att dra sprinten och trycka på handtaget för att göra den trycklös. Nödlösningen är att tömma den på tryck och pulver i en tygsäck eller låda.

Tanken är att ha den som trycktank till den pneumatiska balanseringen av Z axeln, blev en 9kg pulverskäckar.
Nu till problemet, någon har stoppat en massa pulver i min fina nya röda trycktank!
Någon som har erfarenhet av att tömma barnsläckare på pulver och tryck?
Läste faktiskt manualen som följde med, där stod dock mest saker man inte fick göra men som beskrev vad jag vill göra ganska väll

Skulle jag chansa så kan man släppa ut trycket med skruven över manometern?
Har även funderat på om det skulle funka att vända släckaren upp och ner och ner så att pulvret hamnar i toppen och trycket i botten där stigröret är och sen släppa ut trycket genom att trycka ner handtaget.
PS
Vet att det bara är att dra sprinten och trycka på handtaget för att göra den trycklös. Nödlösningen är att tömma den på tryck och pulver i en tygsäck eller låda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kanske en kombo. Håll den upp och ner och töm den (försiktigt) i en påse. Eller de den till valfri ungdom påväg till kvartersdiscot så löser de problemet 

Det med att ha den upp och ner skulle kunna fungera under förutsättning att det görs väldigt långsamt för annars kommer nog gasen som finns bland pulvret ändå att dra upp en hel del av detta.
Personligen hade jag tömt den på snabbast sätt men inte med fullt nedtryckt handtag så man inte omedvetet målar hela rummet vitt för det är rätt bra drag i dessa när man trycker ned handtaget helt.
Efteråt så är det "bara" (den kan sitta riktigt hårt fast) att gänga av toppen och hälla ut pulvret och rengöra den från resterna.
Personligen hade jag tömt den på snabbast sätt men inte med fullt nedtryckt handtag så man inte omedvetet målar hela rummet vitt för det är rätt bra drag i dessa när man trycker ned handtaget helt.
Efteråt så är det "bara" (den kan sitta riktigt hårt fast) att gänga av toppen och hälla ut pulvret och rengöra den från resterna.
tag en säck eller en tunna, fyll den med snö, stoppa sedan in slangen där och tryck på handtaget.
- tecno
- Kontakt:
MILDA MOSES.... kollade upp vad en Biax + lite tillbehör bellar, fick pris på
BL-10 20835sek/st.
210 099 710 5920sek/st
För min del blir det nog att modda en enkel batteridriven tidgersåg till skavmaskin.
BL-10 20835sek/st.
210 099 710 5920sek/st
För min del blir det nog att modda en enkel batteridriven tidgersåg till skavmaskin.