LM Ericsson Väggklocka/Väggur, sekundärur?
LM Ericsson Väggklocka/Väggur, sekundärur?
Jag har en fråga angående ett loppisfynd jag har gjort.
Jag hade turen att komma över ett fint gammalt väggur tillverkat av LM Ericsson billigt. Vad jag förstår så är det här ett så kallat sekundärur som drivs att ett centralur, och drivs därför inte av ett likadant urverk som finns i väggur för privat bruk inomhus. Jag skulle gärna vilja använda uret hemma som en vanlig väggklocka. Jag skulle såklart helst behålla så många originaldelar som möjligt. Går att lösa på något sätt, och i så fall ungefär hur mycket det skulle kosta?
Jag bifogar bilder på fram- och baksida på klockan. Detta är all info jag har, om det är någon som vet mer vore jag tacksam!
-Jakob
Jag hade turen att komma över ett fint gammalt väggur tillverkat av LM Ericsson billigt. Vad jag förstår så är det här ett så kallat sekundärur som drivs att ett centralur, och drivs därför inte av ett likadant urverk som finns i väggur för privat bruk inomhus. Jag skulle gärna vilja använda uret hemma som en vanlig väggklocka. Jag skulle såklart helst behålla så många originaldelar som möjligt. Går att lösa på något sätt, och i så fall ungefär hur mycket det skulle kosta?
Jag bifogar bilder på fram- och baksida på klockan. Detta är all info jag har, om det är någon som vet mer vore jag tacksam!
-Jakob
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: LM Ericsson Väggklocka/Väggur, sekundärur?
Iof tror jag vi har en egen tråd i ämnet, men denna var lättare att hitta
http://www.byggahus.se/forum/teknik/914 ... cka-2.html
Så om jag tolkar det hela rätt ska man en gång i minuten växla polaritet på 24VDC i ca .5 sekunder.
Borde väll gå att lösa med ett växlande relä och en 555. Eller en µC om man vill ha det lite mer exakt..
http://www.byggahus.se/forum/teknik/914 ... cka-2.html
Så om jag tolkar det hela rätt ska man en gång i minuten växla polaritet på 24VDC i ca .5 sekunder.
Borde väll gå att lösa med ett växlande relä och en 555. Eller en µC om man vill ha det lite mer exakt..
Det är väl ingen spänning alls mellan pulserna?
Bättre att använda en 32kHz kristall och dela ner det, annars kommer nog snart uret att gå snett.
"Vanliga" underur har minutimpuls, järnvägens har halvminuts impuls. Själv har jag ett Westerstrand huvudur med pendel.
"Vanliga" underur har minutimpuls, järnvägens har halvminuts impuls. Själv har jag ett Westerstrand huvudur med pendel.
Det ligger på min "att göra lista" att bygga en sådan.
Jag skulle satsa på att dela ner nätfrekvensen.
Jag skulle satsa på att dela ner nätfrekvensen.
Jag har labbat med ett såntdär ur, fast inte just den modellen. Man skickar på korta pulser och kör spänningslöst mellan dem. För det uret jag labbade med så behövdes ingen polväxling.
När jag labbade så drevs pulserna från utsignal på en dators parallellport. Idag har ju datorer väldigt exakt tid med klocksynkning mot nån bra tidsserver på nätet.
När jag labbade så drevs pulserna från utsignal på en dators parallellport. Idag har ju datorer väldigt exakt tid med klocksynkning mot nån bra tidsserver på nätet.
-
Bittämjaren
Sekundäruret ska ha strömpulser varje minut c:a 1sek långa där polariteten växlar varje gång, får den samma polaritet på pulserna så stegar motorn i uret inte framåt.
Spänningen på pulserna är 24V, men jag tror att det fungerar från 18V och uppåt.
Westerstrands centralur ger 1sek långa pulser till sekundäruren.
Pulserna behöver bara vara så långa att sekundäruren hinner dra fram visaren till nästa läge, den du visar på bilderna ser ut att vara ganska snabb c:a 0,3sek gissar jag.
Så sätt igång och bygg ditt 'centralur'. Att använda nätfrekvensen ser jag som ett bra val för den är stabil över en längre tid också samt att du ändå behöver ström till att driva 'centraluret'.
Spänningen på pulserna är 24V, men jag tror att det fungerar från 18V och uppåt.
Westerstrands centralur ger 1sek långa pulser till sekundäruren.
Pulserna behöver bara vara så långa att sekundäruren hinner dra fram visaren till nästa läge, den du visar på bilderna ser ut att vara ganska snabb c:a 0,3sek gissar jag.
Så sätt igång och bygg ditt 'centralur'. Att använda nätfrekvensen ser jag som ett bra val för den är stabil över en längre tid också samt att du ändå behöver ström till att driva 'centraluret'.
-
Bittämjaren
Ööhh förresten pröva med göra pulser med ett 9V batteri mot anslutningspinnarna, du kan ha sån tur att det räcker för att stega fram visaren 
jag unrar ja vart mitt huvudur tog vägen kanske ligger hos päronen
har för mig att det finns ett färdigt arduino projekt för centralur
har för mig att det finns ett färdigt arduino projekt för centralur
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De ur som har sekundvisare behöver ju även en drivspänning. Denna visare snurrar lite lite snabbare än vad den ska, och stannar på noll ända tills nästa puls kommer, och går då ett varv till. 
Kan det vara så att halvminutarna ska ha polväxling medan helminutarna ska ha pulser?
Jag trodde att pulsen drog upp mekanik för sekundvisaren?
Jag trodde att pulsen drog upp mekanik för sekundvisaren?
Nix, Både 1/1 ur och 1/2 ur ska ha polväxlande pulser, jag har nämligen båda sortes
Det finns info om signalnivåer etc på westerstrands hemsida tror jag.
Jag har också några sådana klockor, både mekaniska och med leds, för den finaste mekaniska har jag två alternativa lösningar.
Antingen så byter jag helt enkelt till ett elektroniskt modernt urverk, det finns ju folk som bygger egna väggur och jag tror de borde ha kraft nog att flytta mina mässingsvisare. Eller så går jag "all in" och kopplar en rubidiumreferen till en pic för en Hackaday-värdig vägglklocka! Rubidiumreferenser är väldigt billiga nu, de sitter tydligen i mobilbasstationer och finns på ebay för 300:-
Jag har också några sådana klockor, både mekaniska och med leds, för den finaste mekaniska har jag två alternativa lösningar.
Antingen så byter jag helt enkelt till ett elektroniskt modernt urverk, det finns ju folk som bygger egna väggur och jag tror de borde ha kraft nog att flytta mina mässingsvisare. Eller så går jag "all in" och kopplar en rubidiumreferen till en pic för en Hackaday-värdig vägglklocka! Rubidiumreferenser är väldigt billiga nu, de sitter tydligen i mobilbasstationer och finns på ebay för 300:-