Begränsa maxvolymen på hemma stereon?
Re: Begränsa maxvolymen på hemma stereon?
Det hjälper inte att prata med grannen, han spelar bara ännu mera och ännu högre då. Han förstör saker för mig, väcker min dotter på nätterna med "musiken"... Självklart kommer jag inte göra detta, det är bara en fantasi jag har om vad jag skulle vilja göra. Konstigt att du tycker det är OK för honom att förstöra för mig, men inte OK för mig att ge igen...
Ser inget problem med att du knackar på varje gång, ringer störningsjouren eller polisen för den delen. Däremot förstöra saker så de blir obrukbara anser jag inte rätt. Och nej han gör inte heller rätt som stör dig som granne.
Sen är det väl som vanligt att bosätter man sig i en lägenhet får man räkna med att man kommer höra sina grannar då och då men visst någonstans får det vara nog.
Sen är det väl som vanligt att bosätter man sig i en lägenhet får man räkna med att man kommer höra sina grannar då och då men visst någonstans får det vara nog.
Jag kan inte garantera att det funkar på alla barn.superx skrev:Och jag lovar att det inte funkar på en 1,5-åring
Men eftersom jag provat "upplysningsmetoden" på många områden och på många barn så vet jag att det fungerar.
Kommer diskussionen upp med andra brukar det låta som så att "det förstår barnet inte."
Då säger jag ungefär "Jaså, hur gjorde barnet då du förklarade hur man skulle göra?"
Svaret blir ungefär "jag har inte förklarat eftersom barnet inte förstår".
Nåja, TS har även fått en del tekniska tips här i tråden.
Säkringar och PTC-motstånd tror jag inte hjälper här, de hinner nog inte reagera innan barnet blivit skrämt av ljudet.
Den absolut enklaste lösningen är väl att skaffa en tillräckligt klen stereo så att det inte blir så fasligt högt ljud även om allt är uppskruvat på max.
Om det är ett rum som är kombinerat för att barnen ibland ska leka i det och andra stunder användas av vuxna så är väl istället det enklaste att ha "farliga" grejer så att barnen inte kan nå dem?
Annars så vad gäller potentiometer så skulle jag nog monterat den efter ordinarie volymreglage och satt "antiparallella" dioder över signalen in till den nya potentiometern, så att det inte kan bli starkare signal än ca 0,6V topp-till-topp in till den nya potentiometern. Då har man garanterat en maxgräns på själva ljudsignalen och inte bara på volymreglaget.
Den absolut enklaste lösningen är väl att skaffa en tillräckligt klen stereo så att det inte blir så fasligt högt ljud även om allt är uppskruvat på max.
Om det är ett rum som är kombinerat för att barnen ibland ska leka i det och andra stunder användas av vuxna så är väl istället det enklaste att ha "farliga" grejer så att barnen inte kan nå dem?
Annars så vad gäller potentiometer så skulle jag nog monterat den efter ordinarie volymreglage och satt "antiparallella" dioder över signalen in till den nya potentiometern, så att det inte kan bli starkare signal än ca 0,6V topp-till-topp in till den nya potentiometern. Då har man garanterat en maxgräns på själva ljudsignalen och inte bara på volymreglaget.
Bygg inte om förstärkaren när det går att lösa enkelt med denna dämpsats:
SM7CZR skrev:Antar att förstärkaren är "solid state" utan utgångstrafo.
Skaffa en box (plast) med en serieresistor till varje högtalarutgång. Prova ut ett lämpligt värde på motstånden. Testa först med 50-100 Ohm.
När du hittat lämpigt värde så skaffar du två motstånd med högre effekt så dom inte blir för varma om grabben kranar för fullt.
Montera högtalarkontakter och "bypass-omkopplare" så du själv kan använda stereon också. Göm boxen bakom stereon
Jag har själv en rörförstärkare (som än så länge inte barnen petar på) och har haft tanken på att göra så den inte kan gå igång på full effekt (volym). I mitt fall så har jag funderat på om jag rent mekaniskt kan göra så volympotten stannar vid en viss gräns. Har inte klurat ut hur än för som det är idag så går ljudet via min rullbandspelare och via den kan jag begränsa Line out m.m så det skall till mycket petande och rattande för att slå igång min stereo på full volym vilket skulle vara förödande för mina Leira högtalare 
"Annars så vad gäller potentiometer så skulle jag nog monterat den efter ordinarie volymreglag"
Varför efter?
"och satt "antiparallella" dioder över signalen in till den nya potentiometern, så att det inte kan bli starkare signal än ca 0,6V topp-till-topp in till den nya potentiometern. Då har man garanterat en maxgräns på själva ljudsignalen och inte bara på volymreglaget."
Vad säger att 0,6 V är ett acceptabelt maxvärde. Ljud är logaritmiskt och i "lågnivå" sammanhang gissar jag att 0,6 V är väldigt hög ljudvolym.
Varför efter?
"och satt "antiparallella" dioder över signalen in till den nya potentiometern, så att det inte kan bli starkare signal än ca 0,6V topp-till-topp in till den nya potentiometern. Då har man garanterat en maxgräns på själva ljudsignalen och inte bara på volymreglaget."
Vad säger att 0,6 V är ett acceptabelt maxvärde. Ljud är logaritmiskt och i "lågnivå" sammanhang gissar jag att 0,6 V är väldigt hög ljudvolym.
Efter ordinarie volymreglage för att diodkopplingen ska vara användbar.
0,6V före den extra potentiometern måste med lämplig inställning på extrapot'en ge en "vettig" maxnivå.
(kopplingen kommer ju klippa rätt illa, det kan kanske vara en idé att få till någon induktans i serie med diodkopplingen så riskerar man inte att 1W uteffekt med max dist bränner diskanter).
Problemet är väl snarast om ordinarie signalnivå i appraten är klart under 0,6V, då blir det rätt långt upp till 0,6V-taket.
0,6V före den extra potentiometern måste med lämplig inställning på extrapot'en ge en "vettig" maxnivå.
(kopplingen kommer ju klippa rätt illa, det kan kanske vara en idé att få till någon induktans i serie med diodkopplingen så riskerar man inte att 1W uteffekt med max dist bränner diskanter).
Problemet är väl snarast om ordinarie signalnivå i appraten är klart under 0,6V, då blir det rätt långt upp till 0,6V-taket.
Vad är det för effekt i storleksordningen vi pratar?SM7CZR skrev:Bygg inte om förstärkaren när det går att lösa enkelt med denna dämpsats:
SM7CZR skrev:Antar att förstärkaren är "solid state" utan utgångstrafo.
Skaffa en box (plast) med en serieresistor till varje högtalarutgång. Prova ut ett lämpligt värde på motstånden. Testa först med 50-100 Ohm.
När du hittat lämpigt värde så skaffar du två motstånd med högre effekt så dom inte blir för varma om grabben kranar för fullt.
Montera högtalarkontakter och "bypass-omkopplare" så du själv kan använda stereon också. Göm boxen bakom stereon
Det beror lite på högtalarnas impedans och även på det resistansvärde på motstånden som väljes .
Ju högre motståndsvärde, ju lägre effekt krävs på motstånden.
Det blir lite experimenterande, men prova först ut vilket resistansvärde som ger önskad ljudstyrka.
Sedan får du byta till högre effekt på motstånden. 10 -15 Watt blir ev. lagom.
Ju högre motståndsvärde, ju lägre effekt krävs på motstånden.
Det blir lite experimenterande, men prova först ut vilket resistansvärde som ger önskad ljudstyrka.
Sedan får du byta till högre effekt på motstånden. 10 -15 Watt blir ev. lagom.
Låter som jag lika gärna kan sätta dit en lampa som lyser till musiken.
Vad är det för spänning vi pratar om?
Räcker en 6v 10w lampa eller behöver jag gå upp till 12v?
Vad är det för spänning vi pratar om?
Räcker en 6v 10w lampa eller behöver jag gå upp till 12v?