Begränsa maxvolymen på hemma stereon?
Begränsa maxvolymen på hemma stereon?
Har en stereo inne i barnens lekrum som flera gånger har hamnat på max och skrämt livet ur lillkillen när han har knappat och fått på något.
Hur begränsar jag uteffekten på stereon så att maxvolymen inte blir så hög?
Hur begränsar jag uteffekten på stereon så att maxvolymen inte blir så hög?
Re: Begränsa maxvolymen på hemma stereon?
Enklaste är väl att ta bort möjligheten att ändra rent fysiskt, dvs montera bort knappar eller ratt som styr volymen (efter att ha ställt in en lämplig volym).
Då det är en total avsaknad av detaljer kan man omöjligt ge ett bättre svar. För det finns garanterat andra lösningar som är mer anpassade för just den utrustning du har.
Då det är en total avsaknad av detaljer kan man omöjligt ge ett bättre svar. För det finns garanterat andra lösningar som är mer anpassade för just den utrustning du har.
Jag letade reda på schemat till min dotters bärbara stereo. Satte in en 10kohm stereopotentiometer i signalvägen, just famför den riktiga volympoten. Den nya poten justerar då maxvolymen. Monterade den nya poten inuti stereon, men så att jag kom åt att justera den med skruvmejsel genom ett hål. Fungerade bra.
Man kan också ta till en annan metod som verkar vara mycket ovanlig och som man knappt hör talas om idag.
Den går ut på att man visar barnet hur man använder stereon.
"Först vrider man ratten så här, ända tills det tar stopp. Sedan trycker man på denna. Sen vrider du sakta tills du tycker det låter bra."
Jag lovar, efter några gånger kan du be barnet sätta på stereon, välja kanal, ställa in ljudet m.m.

Den går ut på att man visar barnet hur man använder stereon.
"Först vrider man ratten så här, ända tills det tar stopp. Sedan trycker man på denna. Sen vrider du sakta tills du tycker det låter bra."
Jag lovar, efter några gånger kan du be barnet sätta på stereon, välja kanal, ställa in ljudet m.m.
Volykontrollen är tyvärr digital, men om jag plockar bort ratten så skulle jag kunna styra volymen med fjärrkontrollen och gömma den.
Känns ändå bättre om jag bara kunde sätta något på utgången som reducerar effekten bara. Men då måste jag antagligen bränna upp effekten på något vis, eller?
Känns ändå bättre om jag bara kunde sätta något på utgången som reducerar effekten bara. Men då måste jag antagligen bränna upp effekten på något vis, eller?
Finns vissa nyare surroundrecievrar som klarar av att begränsa maxvolymen men annars så är väl mri´s lösning bra.
Skaffa fram schema. Det kan mycket väl gå att sätta in en pot i signalvägen fast just volymreglaget är "digital".
Du kan koppla in motstånd i serie med högtalarna
så slipper det bli allt för mycket komplicerat.
så slipper det bli allt för mycket komplicerat.
Antar att förstärkaren är "solid state" utan utgångstrafo.
Gör en box (plast) med en serieresistor till varje högtalarutgång. Prova ut ett lämpligt värde på motstånden. Testa med 50-100 Ohm först.
När du hittat lämpigt värde så skaffar du två motstånd med högre effekt så dom inte blir för varma om grabben kranar för fullt.
Montera högtalarkontakter och "bypass-omkopplare" så du själv kan använda stereon också. Göm boxen så den inte syns!
Gör en box (plast) med en serieresistor till varje högtalarutgång. Prova ut ett lämpligt värde på motstånden. Testa med 50-100 Ohm först.
När du hittat lämpigt värde så skaffar du två motstånd med högre effekt så dom inte blir för varma om grabben kranar för fullt.
Montera högtalarkontakter och "bypass-omkopplare" så du själv kan använda stereon också. Göm boxen så den inte syns!
Önskar detta gick att göra på grannens stereo. Smyga in en mörk natt och sätta knappnålar i högtalarkablarna så att förstärkaren kortsluts...
Jag har sett några billiga förstärkarmoduler som faktiskt har säkringar på högtalarutgångarna. Samma metod borde väl funka här, bara välja en tillräckligt klen säkring.
Inte bättre prata med grannen istället för att förstöra saker för andra?ronnylov skrev:Önskar detta gick att göra på grannens stereo. Smyga in en mörk natt och sätta knappnålar i högtalarkablarna så att förstärkaren kortsluts...
Kan inte säga att jag sett det men sätt högtalare med PTC-motstånd för diskanten eller glasrörssäkring för diskanten vet jag flertalet som har för att skydda dom.mrfrenzy skrev:Jag har sett några billiga förstärkarmoduler som faktiskt har säkringar på högtalarutgångarna. Samma metod borde väl funka här, bara välja en tillräckligt klen säkring.
Hmm undrar vad den klarar för effekt innan det börjar bli varmt i den, själv spelar man på ganska duktigt till och från, skulle inte bli fundersam över om den skulle brinna upp en vacker dag.