Effekt LED-modul

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
FormerMazda

Effekt LED-modul

Inlägg av FormerMazda »

Halloj!

Jag kan ha fel i tankebanorna nu, därav trådstarten.

Men jag har köpt en LED-modul för ficklampa innehållande en CREE XM-L T6 samt drivdon. Länk: Aliexpress
Detta chip ska enligt datablad från cree kunna matas med upp till 3A och vid 3,35v blir det 10W. Länk till datablad: PDF

Igår när jag kopplade in lampan till mitt spagg inrattat till 12v så fick jag en ström på 0,4A, och det blir ju 4,8W, så minus drivdonsförluster så körs chippet på knappt halv styrka?

Nu lös den iofs. som själve f*n ändå. Men mindre än hälften känns ju onödigt..

Vad säger expertisen? Har jag rätt i att den drivs väldigt försiktigt? Om så, kan det finnas orsaker, eller är det bara billigt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Effekt LED-modul

Inlägg av Meduza »

Ja det låter som att lysdioden får kanske 4w eller så.

En anledning är att värmeavledning inte är det lättaste med 10w värme och att lysdioder och värme inre är kompisar
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Då blir det mejsel fram! :D

Om jag får till kylningen vettigt så ska jag se om det smidigt går att "trimma" den lite.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Meduza skrev:Ja det låter som att lysdioden får kanske 4w eller så.

En anledning är att värmeavledning inte är det lättaste med 10w värme och att lysdioder och värme inre är kompisar
huh, framspänningsfallet minskar med temperaturen och drivdonet är konstantström?
det påverkar väl inte hur mycket ström som dioden får från drivdonet? eller missförstod jag dig?

låter som något är fel med drivdonet eller så är det bara kinaspecat.

frågan är om det blir så stor skillnad på 5W och 10W? 10W ger högre temperatur och därmed lägre lm/w så du får inte dubbla ljusflödet.
och eftersom vår syn inte är linjär heller så...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja du missförstog mig nog, mitt syfte var att säga att kineserna nog har valt att driva den snällare för att kunna köra med billigare komponenter i drivaren och sämre kylning utan att få kunder som klagar. (då de flesta aldrig kommer mäta om den stämmer varken effekt eller ljusflödesmässigt mot det speccade)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Igår var mejseln framme!

Drivern baseras på AX2002, denna ska enligt datablad klara max 1A ström till dioden. Just min modell verkar köras nåt högre än det då strömbegränsade motståndet var lägre än lägsta i tabellen.
Hittade också nån forumtråd om en kille som "trimmat" denna driver till 2,8A, så det borde vara ok med lite över.

Nåväl, mina mätövningar visar iallafall att dioden drivs till nära 5W.

Jag testade utan driver direkt mot nätagg och strömbegränsade detta. Mycket riktigt så är inte skillnaden så stor mellan 5W och 10W. Inte i ljus, men i värme!
Skriv svar