MIDI-problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

MIDI-problem

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här har jag gjort tusen gånger, men nu har Åke och Bosse (mina hjärnceller) rymt.... :humm:

Jag har en MIDI-signal från "synth-A" som ska kopplas till synth-B. Problemet är bara att det inte sitter någon MIDI-ingång på synth-B. Det står helt enkelt "MIDI IN" på kretskortet.

Man brukar koppla en optokopplare från styrsynthen (synth-A), men där står det stilla. Ska det vara så som i min snabb-skiss, eller blir det fel?

Bild

*PAINT-VARNING* :)
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Nu kan jag inte mycket om midi, men om det är "midi in" (ingång antar jag) kan den inte driva en LED.
Du lär väl behöva någonslags pullup på kollektorn, vid "signal ut" oxå.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hittade ett exempel. Där ser man att det ligger spänning på ben 4, på MIDI-out-delen.
(Ska vara 5v, men det står inte i schemat.)

Bild

edit: Yes! Pull-up hade jag missat. Tack! :)
Hm, frågan är hur stort det motståndet ska vara. Jag vill helst inte mäta på synthen...
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Tja, 8,2k använder de i schemat du postade, å' det låter väl rimligt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag var inte helt säker på om det skulle bli rätt, eftersom signalen i schemat går in i en mikroprocessor, men jag ska prova.

Tack!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nja, en pull-up-koppling fungerade inte så bra, den blev ju inverterande.
Pull-down fungerade bättre på labbplattan. (Har inte testat med MIDI-signaler ännu.)

Bild

Jag är inte säker på att 8.2k är rätt värde, men jag har väl inget annat val än att testa eftersom jag inte hittat något schema till detta användningsområde. Vet inte heller vilka strömmar MIDI använder.

edit: Nej, vänta nu... jag kan inte ha 8.2k-motståndet där! Synthen som detta bygge ska kopplas till är redan ansluten till GND, den anslutningen kan jag inte bryta. Jag får nog flytta upp 8.2k-motståndet till kollektorn (dvs innan +5v).
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Det där är inte pull down.
Signalen ut ska kopplas mellan GND och Emittern och motståndet parallellt med det för att vara pulldown (i den senare kopplingen).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sant, ritningen visar en annan variant jag testade. Glömde skriva det i min "edit".

Precis som du skrev i ett tidigare inlägg så blir det för lite spänning för att dioden i optokopplaren ska orka drivas. Det blir ca 0.20v när jag mäter direkt på MIDI-kontakten från synthen utan att ha något annat inkopplat. Visserligen mätte jag på en Yamaha DX7, som är känd för att vara lite "knepig" som mastersynth, men MIDI-utgången fungerar iallafall med andra synthar och datorer.

Jag har kollat på 7st andra scheman där en MIDI-ingång går till en mikroprocessor och de ser alla likadana ut, dvs med 220ohms-motstånd, diod och optokopplare.

Nästa steg blir att plocka isär ett MIDI-interface jag gjorde för massa år sedan. Kanske det kan ge någon ledtråd.

Fortsättning följer... :)
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Är midi inte analog föressten? isf blir nog kopplingen betydligt mer avancerad. (men har aldrig hållit på med midi så jag har ingen aning.)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

MIDI är ett seriellt gränssnitt, liknar väldigt mycket serieportens sätt att kommunicera, med start och stoppbitar mm.

(MIDI står förresten för Musical Instruments Digital Interface.)

Plockade isär ett interface från Datic (till Amiga). Där såg det lite annorlunda ut:

Bild
(En ledare blev grön för att det skulle vara lättare att se att de korsas...)

edit: Likadant, fast de andra ritningarna har tydligen inte visats från lödsidan. Aha!
Men... då ska det tydligen fungera, trots att det är så låg spänning från MIDI-porten. :humm:

edit nr2: Måste snart lära mig Eagle, för det är lite jobbigt att rita scheman i Photoshop... :)
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

haha, ja det borde jag ju förståss kunna räknat ut :)
då borde det ju fungera tycker man...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis, så nu ska jag koppla ihop allt och testa med "riktiga" signaler.
Jag har byggt denna optokopplar-del på ett eget litet kretskort, så om det inte fungerar är det lätt att ändra.

Lägger upp hela bygget i en projekt-tråd när jag är klar. 8)
Skriv svar