Spänningsmata en high-end USB-DAC
Spänningsmata en high-end USB-DAC
Har tänkt bygga en DAC med PCM2707 och PCM1794. De chippen klarar sig med 5 V och 3.3 V. Men PCM1794 ger differentiell output och jag behöver +-12 V för utgångs-OP.
Hur skulle ni göra?
a) Mata över USB och bygga en SMPS som ger både + och - 12 V? Har chip som ska klara det.
b) Göra den intern, monterad på en kortplats, och ta 12 V från Molex, sedan en spänningsinverterare t.ex. med 555.
Vill verkligen inte bygga en nätdel eller ens en väggvårta till dethär.
Hur skulle ni göra?
a) Mata över USB och bygga en SMPS som ger både + och - 12 V? Har chip som ska klara det.
b) Göra den intern, monterad på en kortplats, och ta 12 V från Molex, sedan en spänningsinverterare t.ex. med 555.
Vill verkligen inte bygga en nätdel eller ens en väggvårta till dethär.
Re: Spänningsmata en high-end USB-DAC
Låter kul. Berätta hur det går!
Behöver du verkligen +-12V? Om du tänkte använda kopplingskondingar (eller trafo) så spelar det ju ingen större roll, utan funkar kanske nästan lika bra med enbart +5V. En nackdel brukar dock vara att det smäller en del i signalen när man stänger av matningen, vilket inte är ett lika stor problem när man har matning med + och -.
Jag skulle satsa på alternativ a) annars. Att bygga in något i datorn känns riskabelt i sammanhanget. Speciellt om man inte kan fixa ordentliga jordplan etc.
Behöver du verkligen +-12V? Om du tänkte använda kopplingskondingar (eller trafo) så spelar det ju ingen större roll, utan funkar kanske nästan lika bra med enbart +5V. En nackdel brukar dock vara att det smäller en del i signalen när man stänger av matningen, vilket inte är ett lika stor problem när man har matning med + och -.
Jag skulle satsa på alternativ a) annars. Att bygga in något i datorn känns riskabelt i sammanhanget. Speciellt om man inte kan fixa ordentliga jordplan etc.
Inget svar på din fråga men jag måste ändå fråga.
Hur har du tänkt dig få ihop det där ?
PCM2707 har väl ingen I2S utgång, det är väl mer en SOC lösning med ingående DaC och hörlursförstärkare osv.
1794 Förutsätter väl en I2S ström.
Om du bara vill ha USB till I2S vill jag minnas att TI har mer dedicerade chip för det.
Med reservation att jag minns fel avs. 2702 och dess avsaknad av I2S.
Hur har du tänkt dig få ihop det där ?
PCM2707 har väl ingen I2S utgång, det är väl mer en SOC lösning med ingående DaC och hörlursförstärkare osv.
1794 Förutsätter väl en I2S ström.
Om du bara vill ha USB till I2S vill jag minnas att TI har mer dedicerade chip för det.
Med reservation att jag minns fel avs. 2702 och dess avsaknad av I2S.
PCM2707 har både I2S ut och inbyggd DAC, PCM2702 är varianten med bara DAC.
Har själv funderat på att bygga ett litet USB-ljudkort med den förstnämda, och funderat över hur mycket störningar man får på USB-matningen.
Caddade ett litet kort men funderingarna rann ut i sanden när jag hittade ODAC vilken verkar svårslagen.
Har själv funderat på att bygga ett litet USB-ljudkort med den förstnämda, och funderat över hur mycket störningar man får på USB-matningen.
Caddade ett litet kort men funderingarna rann ut i sanden när jag hittade ODAC vilken verkar svårslagen.
Vet att man kan koppla op:n för enkel matning, men med 5 V blir det ju bara 2.5 V headroom, och det är nog för lite. Kanske kompromissa och invertera 5 V?
Tänkt använda LME49740 som utgångs-op och den ska tydligen klara sig från +-2.5 V men ändå... Den är inte r2r heller.
Tänkt använda LME49740 som utgångs-op och den ska tydligen klara sig från +-2.5 V men ändå... Den är inte r2r heller.
Du behöver väl både I/V konvertera och göra single end misstänker jag.
Att använda buck-boost får nog till och med de mindre nogräknade audiofilerna att rynka lite på näsan.
Det känns inte rätt med switchade grejor i hjärtat av skapande processen
.
Jag skulle nog valt en helt separat matning och passa på att galvaniskt isoera USB'n.
Datorer passar väldigt lite ihop med bra ljud tyvärr.
Att använda buck-boost får nog till och med de mindre nogräknade audiofilerna att rynka lite på näsan.
Det känns inte rätt med switchade grejor i hjärtat av skapande processen

Jag skulle nog valt en helt separat matning och passa på att galvaniskt isoera USB'n.
Datorer passar väldigt lite ihop med bra ljud tyvärr.
Hm... du har nog rätt. Du kan ju spara en switchregulator genom att köra +-5V. Det borde ju räcka.JanErik skrev:Vet att man kan koppla op:n för enkel matning, men med 5 V blir det ju bara 2.5 V headroom, och det är nog för lite. Kanske kompromissa och invertera 5 V?
Nu vill jag inte vara sådan, men är det inte lite pärlor för svin att använda en DAC med bortåt 130dB dynamiskt omfång, för att sedan mata den med en 16-bitars-signal som PCM2707 levererar?
ber om ursäkt att jag hakar på superx lite offtopic kommentar, men som ett tips i all välmening så
skulle det DaC chippet bli mångfallt mer trevligt med lite bättre grejor i den digitala domänen.
En extremt prisvärd pryl är denna http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm
Varje gång jag somnar så läser jag en förbannelse över den som säkerställt att vi "dödliga" inte kan sourca TL chippet.
Men 280:- kommer ge dig en markant skillnad.
skulle det DaC chippet bli mångfallt mer trevligt med lite bättre grejor i den digitala domänen.
En extremt prisvärd pryl är denna http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm
Varje gång jag somnar så läser jag en förbannelse över den som säkerställt att vi "dödliga" inte kan sourca TL chippet.
Men 280:- kommer ge dig en markant skillnad.
Hade tänkt bygga en SP/DIF-DAC också med DIR9001, borde väl vara 24 bit?superx skrev:Nu vill jag inte vara sådan, men är det inte lite pärlor för svin att använda en DAC med bortåt 130dB dynamiskt omfång, för att sedan mata den med en 16-bitars-signal som PCM2707 levererar?
Vad är annars er åsikt, "får" man använda 3.5mm jack på utgång eller ska det vara RCA?
Du får göra hur du vill.
Det är ju vitsen med att bygga själv
Sen borde det ju finnas särskilda skäl att inte följa standard, för det blir ju bara bökigt att koppla in/ur prylar annars.
RCA är ju rätt vanligt till line utgångarna. 3.5 hör ju mer hemma på hörlursutgång på bärbara apparater.
Det är ju vitsen med att bygga själv

Sen borde det ju finnas särskilda skäl att inte följa standard, för det blir ju bara bökigt att koppla in/ur prylar annars.
RCA är ju rätt vanligt till line utgångarna. 3.5 hör ju mer hemma på hörlursutgång på bärbara apparater.
RCA borde ge bättre kontakt än 3,5mm. Annars finns ju BNC..