1) Fyrkant, triangel, sinus
2) Level (0-9V typ)
3) Range (5-15kHz, 20-20kHz, 30-50kHz eller nåt sånt)
4) Frekvens
5) Sync-out
6) Batteridrift (2X9V)
Jag byggde den för att kunna dema mitt examensarbete som bestod i att bygga ett tvåkanals oscilloskop med nyttjande av vanlig TV som display (TV-Scope). Helt vansinnigt, jag vet. Men det var en kul utmaning. Jag tyckte liksom då som fattig student att 5000:- för ett oscilloskop var för mycket pengar så jag fick denna galna ide'. Jag kan dock skryta med att jag faktiskt fick detta TV-Scope att fungera. Två kanaler, 5MHz och 20MS/s. En kul detalj är att jag blev tvungen att designa egna ingångsförstärkare för tillräckligt snabba fanns inte att tillgå på den öppna marknaden. En annan mindre kul detalj är att bara några månader efter att jag blivit klar med arbetet kom PC-Scope (Velleman, tror jag) ut på marknaden. Med samma prestanda, obs

Nog om det. Åter till ämnet.
Min AF-generator jag nu byggt har följande finesser:
1) Fyrkant, triangel, sinus, sinus-THD
2) Level (0-9Vp)
3) Range: 14Hz-22kHz
4) Frekvens
5) THD
6) Sync/TTL
Det finns nämligen kända regler för hur man kan bandbreddsberäkna förstärkare men hjälp av stigtid och takfall hos en utkommen fyrkant. Därför har jag valt att bara generera AF-signaler (svepning över mer än tre dekader är dessutom svårt att realisera).
Jag har skrivit en delartikel om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscillosko ... C3.A4tning
Moden Sinus-THD är bara en skojig mod (som tyvärr inte ingår i schemat). Genom att vrida på THD-ratten kan man nämligen påverka sinussignalen från att vara en trekant till en typ "rördistad" sinus. Helt meningslös finess

Jag har snott största delen av konceptet och komponentvärdena från en bok av Walter G. Jung som heter "IC OP-Amp Cookbook". Mycket bra bok!
Här kommer schemat (med verifierade komponentvärden):