7805b skapar tjut i batteri eliminator
7805b skapar tjut i batteri eliminator
Hej
Har en mc7805cdt ytmonterad dpak3 LDO med 0,33uF på ingången och 0,1uF på utgången. Kondingarna är keramiska.
Matar med 24v och drar ca 80mA så den blir ganska varm. Har inga motstånd eller övrigt på ingången.
Mitt problem är att när jag ansluter min krets på en batterieleminator eller annan nätdel (switchade) så börjar nätdelen tjuta inte så man får hålla för öronen men märkbart. Ansluter jag annan utrustning till nätdelen istället tycker jag det låter betydligt mindre. Vad kan detta bero på?
Har en mc7805cdt ytmonterad dpak3 LDO med 0,33uF på ingången och 0,1uF på utgången. Kondingarna är keramiska.
Matar med 24v och drar ca 80mA så den blir ganska varm. Har inga motstånd eller övrigt på ingången.
Mitt problem är att när jag ansluter min krets på en batterieleminator eller annan nätdel (switchade) så börjar nätdelen tjuta inte så man får hålla för öronen men märkbart. Ansluter jag annan utrustning till nätdelen istället tycker jag det låter betydligt mindre. Vad kan detta bero på?
-
Re: 7805bskapar tjut i batteri eliminator
troligen drar din 7805 för lite ström för att din eliminator skall gå i kontinuerligt mode, och därför ger den ström ut i pulser som är långt under själva switchfrekvensen, sk.skip mode.
det är alltså dubbel pwm. ökar du belastningen går den ur skip mode.
det är alltså dubbel pwm. ökar du belastningen går den ur skip mode.
-
Det låter ju som att det blir oscilleringar i regulatorn då det viner både med switchade och icke switchade nätdelar. Vad har du kondensatorer? Det skall vara lågt ESR på LDO regulatorer då de tenderar att vara mer ostabila och kräver således lite ”renare” kapacitans på outputen.... 
Edit: HAR du testat med icke switchad nätdel eller batteri, rikkitikkitavi's teori låter rätt trolig förutsatt att du endast testat med switchade nätagg...

Edit: HAR du testat med icke switchad nätdel eller batteri, rikkitikkitavi's teori låter rätt trolig förutsatt att du endast testat med switchade nätagg...

Varför använder Du en LDO när det finns massor av spänning över? Dessa är gjorda för att arbeta ned till några hundra mV reglermarginal. Därför har de en PNP-trissa på utgången. Denna konstruktion leder till att de lätt blir ostabila. T.ex. får kondingen på utgången inte vara "för bra" med tanke på ESR (serieresistens). En keramisk konding kan mycket väl vara just "för bra" i detta avseende. Den får inte hellre vara för dålig., Det finns både en övre och en undre gräns. En elektrolytkonding brukar klara kraven. 0.1µF på utgången låter dessutom väldigt lite för en LDO, läs i dess datablad.
Varför så hög inspänning, behöver Du 24V på annan plats i konstruktionen? Om inte så skulle vara all ide att skaffa en nätdel med lägre utspänning. Det blir mycket effekt att bränna av i den lilla 7805 redan vid låga strömmar och Du är nog dessutom obehagligt nära gränsen till vad den tåler i inspänning.
Har Du ett scope och kan kontrollera om den är stabil?
För att utan scope kontrollera tipset i tidigare svar så belasta nätdelen med motstånd så den ger samma ström som din krets drar. Då skall den ge ifrån sig samma ljud. Gör den inte det är Din 7805 med mycket stor sannolikhet instabil.
Du kan också ställa in Din multimeter på ett lågt AC-område och mäta på utspänningen från 7805 med t.ex. 100nF i serie och 10k parallellt med mätaren. Visar den att där finns spänning så svänger 7805.
Varför så hög inspänning, behöver Du 24V på annan plats i konstruktionen? Om inte så skulle vara all ide att skaffa en nätdel med lägre utspänning. Det blir mycket effekt att bränna av i den lilla 7805 redan vid låga strömmar och Du är nog dessutom obehagligt nära gränsen till vad den tåler i inspänning.
Har Du ett scope och kan kontrollera om den är stabil?
För att utan scope kontrollera tipset i tidigare svar så belasta nätdelen med motstånd så den ger samma ström som din krets drar. Då skall den ge ifrån sig samma ljud. Gör den inte det är Din 7805 med mycket stor sannolikhet instabil.
Du kan också ställa in Din multimeter på ett lågt AC-område och mäta på utspänningen från 7805 med t.ex. 100nF i serie och 10k parallellt med mätaren. Visar den att där finns spänning så svänger 7805.
Senast redigerad av Marta 6 februari 2013, 14:16:13, redigerad totalt 2 gånger.
Har bara testat med switchade nätdelar. Det som inte riktigt rimmar är att om jag hänger min modul på en nätdel som redan har andra laster anslutna så låter det också så jag tror inte det har att göra med för lite last. Ingångskondensatorn är av vanlig general purpose kan det vara det?
-
glöm mitt svar. jag har helt missuppfattat vad det var som tjöt.
Marta
Tänkte nog inte på att en ldo kunde skapa problem, visste inte det. Ja jag använder 24v på andra ställen. Va hade du kört för stab i mitt läge jag kan ju alltid byta, behöver ca 500mA med 24v in. Eller testa större kodning på utgången. Databladet säger minst 0.1uF men dom säger att den inte behövs för stabiliteten bara för transient respons
Tänkte nog inte på att en ldo kunde skapa problem, visste inte det. Ja jag använder 24v på andra ställen. Va hade du kört för stab i mitt läge jag kan ju alltid byta, behöver ca 500mA med 24v in. Eller testa större kodning på utgången. Databladet säger minst 0.1uF men dom säger att den inte behövs för stabiliteten bara för transient respons
Re: 7805b skapar tjut i batteri eliminator
Skall Du ha ut 500mA vid 5V och 24V in så kommer en linjär regulator att bränna av 10W, den blir jättevarm och en dpac kommer inte att klara kylningen. De brukar ha Tjc som redan den är tillräcklig för att det skall bli i varmaste laget, sedan skall även värmen bort från kapseln... Med så hög förlusteffekt hade jag övervägt en switchad regulator, särskilt om det handlar om kontinuerlig effekt, men det har Du inte nämnt något om.
Skall Du ha en linjär så kan nog en TO220 7805 icke LDO med en hyfsat kraftig kylfläns behövas. Räkna på värmeavledningen och se till att det är riktigt god marginal till vad databladet anger som max Tj om den skall hålla länge. Kylflänsar är alltid sämre än vad tillverkaren anger och termiska resistansen mellan kapsel och fläns högre än vad teorin säger. Dessutom kan omgivningen lätt bli varmare än man tror den skall bli, så snåla inte. Är det intermittent uttag av denna effekt så kan den vara lite mindre eller sitta lte trångt monterad, förutsatt den har massa nog att ta upp värmen när den belastas.
Skall Du ha en linjär så kan nog en TO220 7805 icke LDO med en hyfsat kraftig kylfläns behövas. Räkna på värmeavledningen och se till att det är riktigt god marginal till vad databladet anger som max Tj om den skall hålla länge. Kylflänsar är alltid sämre än vad tillverkaren anger och termiska resistansen mellan kapsel och fläns högre än vad teorin säger. Dessutom kan omgivningen lätt bli varmare än man tror den skall bli, så snåla inte. Är det intermittent uttag av denna effekt så kan den vara lite mindre eller sitta lte trångt monterad, förutsatt den har massa nog att ta upp värmen när den belastas.
Okej kanske tog i med 500mA tänkte ha en som klarade flera projekt, mer rimligt kanske är 250mA.
Blir inte designen lite mera komplicerad med en switchad regulator? bara jag hör ordet switchad blir jag rädd men har inte läst på om dom kanske borde göra det..
Detta projekt drar bara 100mA så jag kanske ska testa att byta LDO:n mot "vanlig" för att se om det sluta tjuta
Blir inte designen lite mera komplicerad med en switchad regulator? bara jag hör ordet switchad blir jag rädd men har inte läst på om dom kanske borde göra det..
Detta projekt drar bara 100mA så jag kanske ska testa att byta LDO:n mot "vanlig" för att se om det sluta tjuta
En 7812 före 7805 så kan dom dela på förlusteffekten. Eller ett motstånd... 

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Annars är det ju billigt att ta en genväg: http://www.ebay.com/itm/LM2596-Step-Dow ... 4cfc0e32e2
Vem orkar bygga när en justerbar modul som klarar 2A kostar en tia?
Vem orkar bygga när en justerbar modul som klarar 2A kostar en tia?
Ja hade nog köpt en färdig istället för att bygga med tanke på att det är switchat. Ser riktigt bra ut.
Funderar på att testa och sätta 120ohm 3w smd motstånd innan. vad tror ni om det? bra eller dåligt
Funderar på att testa och sätta 120ohm 3w smd motstånd innan. vad tror ni om det? bra eller dåligt