Elektronik, ljud och musik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectroPek

Elektronik, ljud och musik

Inlägg av ElectroPek »

Tjena, undrar hur många av er här som är intreserade av både elektronik, ljud och musik i någon form. Och i vilken utsträckning, vad ni gör med erat intresse och kunskap? (Löder du en kabel, lagar förstärkarn eller konstruerar du och bygger ljudutrustning av något slag)?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har börgat pilla lite med ljud. Än så länge har det mest handlat om att löda kablar. Men jag har funderat på att bygga för förstärkare och lite sånna saker. Än har ingent sådant hänt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jo, det kan man ju säga...
Jag har sysslat med PA under mina tonår. Inom denna industri finns det en hel del roliga elektroniska prylar att leka med. Det var väl här jag först lärde mig löda med den stora kolven (2,5 mm² kabel och signalkablar).
Sen spelar jag på elektroniska trummor, dock har jag inte byggt ett dugg av dem själv.
Lustigt nog har jag nog aldrig byggt en helt egen renodlad ljudpryl. Det finns ju de som bygger t.ex. synthar, vilket jag tycker är imponerande, men själv har jag aldrig ens tänk på att starta ett sådant projekt.

Iom ljudintresset blir man lätt aktiverad i studentlivet, där det krävs teknisk kompetens. Det är inte alls sällan man får rycka in och styra upp en suckande ljud/ljus-anläggning mitt i natten.

När tiden är inne för att läsa kursen "Analoga Projekt" känner jag mig förhoppningsvis mogen att bygga ett eget slutsteg/förstärkare/mediamaskin från grunden. Då får man ju dessutom påäng för det, och har en deadline att hålla. Innan dess är det troligtvis inte aktuellt med några ljudprojekt.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Jag håller på med småprojekt te.x 1watts förstärkare med en LM386. Jag har även byggt en 10watts miniatyr elgitarrförstärkare till en kompis bild
Sen har jag också byggt en ruskigt snygg Vumeter som finns inne på projekt sidan...

//Elias
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Hmm så här började det för mig.
Liten kille gillar blinkande lampor->Börjar pilla med elektronik->starkström11-12års åldern->bygger "discoljus"->blev roligare att leka med skivspelarna och mixerbordet->gör praktik på ljud och ljus firma->
börjar jobba som servicetekniker för ljud och ljusfirma. sen gick det bara utför...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Elektronik, ljud och musik"

Det är precis det jag pysslar med! :)

Har alltid gillat allt som låter och lyser/blinkar. När jag var liten drömde jag om en stor studio, nu har jag två stycken.
För tillfället bygger jag ihop en liten synth. (Det kommer en tråd om det när den är klar.)

Jag har inte byggt någon större förstärkare. Jag vet hur man gör, men en förstärkare blir inte tillräckligt spännande, det händer liksom inte särskillt mycket när den är klar, så därför har jag aldrig känt för att bygga någon.

Däremot byggde jag om min elgitarr för ett tag sedan. I vanliga fall sitter det en 5-läges omkopplare som ger 5 olika kombinationer av mikrofonerna. Med min modifiering får jag ca 5 gånger så många kombinationer. Riktigt lyckat bygge, om jag får säga det själv.

Projekt som jag vill göra är en laserharpa (typ Jean Michel Jarre). Ett ganska naturligt val när min laserscanner är klar. Sedan måste jag bygga klart min trummaskin. Har även haft en idé till en smått unik synth som jag måste bygga nån gång.

edit: Visst ja, jag har byggt ett litet 5-kanaligt mixerbord också, och några effekter.

Något av detta kanske kan inspirera till ett bygge? :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag bygger, reparerar och moddar synthar och liknande studioutrustning.
Jag började med stereogrejer när jag var 12 eller så, sen gick det över till Amigadator ungefär 88' och samtidigt kom house/technomusik och sen var det kört! På gymnasiet byggde jag ett analogt modulsynthsystem och sedan dess har jag byggt flera andra märkligheter. Nu jobbar jag med ljud/datorservice och har en studio men många gamla konstiga analogsynthar och annat märkligt i.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har gjort några rörförstärkare, annars inte så mycket inom ljudbranschen. VU-mätare och små OP-baserade förstärkare anser jag inte som något speciellt - de flesta som har varit med i elektroniken ett tag har säkert gjort något sådant.
"augile"

Inlägg av "augile" »

Det mesta som jag sätter tänderna i låter på något sätt. Har inte byggt många rena ljud-bygg-projekt bara någon enklare förstärkare.
Nä..jag har mest moddat redan färdiga...eller som jag ser det halvfärdiga produkter :mrgreen:

Men mina ekonomiska förutsättningar börjar se annorlunda ut nu, så det lurar ett och annat helprojekt (med låda och allt) runt hörnet.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Precis det som jag oftast håller på med hemma..
Evighetsprojektet "modularen", massa skum planerad styrning av denna(sequencer) och annat skoj. Eller varför inte bizarra saker?
http://martin.silvercircle.se/memtalk/ t.ex.

För den som vill så ligger min musikala skräpkorg här:
http://213.67.170.228/ljud/
Verkligen bara massa ofärdiga mittinatten-inspelningar.
Preampen till micken är t.ex. byggd av ett ISAkort om jag inte minns helt fel... osv.. "scrapyard"-byggande är skoj.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Yepp! Håller just nu och sätter mig in i DSP-teknologier och Microchips dsPIC. Förhoppningen är att kunna bygga en VA-liknande synth.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag löder, skruvar och fixar med allt jag kan komma över inom elektronik, pengar är den enda gränsen jag har.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Själv löder jag och donar med det mesta. Har kunna koppla starkström sen jag var 13-14 och installerade ungefär hälften av elsystemet i vårt nya hjälpkök (lite besviken över att jag inte fick planera det hela, farsan skötte den biten). En annan sak som jag älskar är stora industrimaskiner, alltså typ allt som använder sig av kraftström och är stort och tungt.
Pedjoh

Inlägg av Pedjoh »

Hej!
Vad trevligt med ett elektronikforum här i Svedala!
Råkade på det när jag satt o surfa och regga mig direkt!

Ang din fråga så har jag (och håller på med) att bygga, modda , konstruera allt som är kul inom kopplingen musik - elektronik - ljud.
Har varit musiker sedan -79 och pillat med de flesta förstärkare inom detta, framför allt då basriggar.
Hifi mm oxå, bla byggt LC Audio:s fina steg.

Kul med detta forum hur som helst :)

/Pedjoh
Användarvisningsbild
FUMCA
Kontakt:

Inlägg av FUMCA »

jodå det är det jag sysslar med. Fast jag bygger mest interface (midi och hackade usbjoysticks) som jag använder för att kontrollera MAX/MSP mm. Det är så tråkigt att uppträda bakom en laptopskärm. Är också med och arrangerar spelningar och annat för diverse (mest elekronika) musiker i malmö. Kolla gärna:

www.galleri21.com/buro21

vi har även arrangerat två workshops i "circuit bending" med det finska elektronik/musik/konst kollektiver Association of Experimental Electronics, och ska arrangera en tredje i Danmark till sommaren 06.
Skriv svar