Har gjort bort mig lite.
Gjort en jättefin DIN-modul som ska sitta i elcentralen och känna av slutningar och skicka informatione på RS-232.
Allt har gått jättebra och tagit låååång tid. Men när jag installerade den i elcentralen och anslöt mina 40m långa kablar till knapparna började alla falska trigningar på ingångarna, speciellt när dimmern i elcentralen kördes.
Jag har missat att skydda och filtrera mina digitala I/O

Använder 3st microchips MCP23S17 16bit I/O - SPI som pratar med en PIC18F, vilket ger mig 48st I/O.
Hur skyddar jag mina ingångar (som kanske skall kunna växlas i mjukvara till utgångar senare i projektet)?
Om jag har förstått rätt behöver jag följande för att göra det bra:
- -starkare externa pull-up kanske typ 2K2?, kör interna idag.
-motstånd i serie med ingången kanske typ 1K? som skydd för att begränsa strömmen på ingången.
-kondensator från ingången till Gnd (motståndet och kondingen bildar RC-filter som tar bort störningar och skapar debounce)
-TVS dioder mellan ingång och V+/Gnd för att skydda för överspänning och ESD
Så vilka förslag är viktiga och vilka är mindre viktiga?
Motstånd i serie och konding till Gnd blir inte så svårt men pull-up motståndet blir jobbigare att genomföra när kretskortet är uppbyggt som det är. Desutom är jag lite orolig för den totala strömmen om alla ingångar skulle slutas typ 110mA bara för pull-ups. Behöver man starkare pull-up om man filtrerar?
Fördelen med kondensatorn är att jag filtrerar bort EMI, nackdelen är att jag får en debounce fördröjning och jag hatar knappar som man inte bara kan banka till. Dessutom om ingångarna skall användas till att känna av andra saker som är snabbare än knappar så blir det problem. Borde vara bättre att ha det i mjukvara va?
Gör TSV dioderna bara nytta för ESD vid beröring eller kan induktion/kapacitans mellan kablar ge upphov till spänningsspikar som dom också tar bort?
Fungerar dom även som långvarigt överspänningsskydd om någon skulle koppla fel?
Såg att maxim hade en octal debounce ic MAX6818 som har pullup, esd, debounce, och emi filter allt i ett men den är för dyr >70kr/st jag behöver 6st
Tar gärna emot svar, förslag på lösningar och smarta ideer. Kan även tåla gliringar för en dålig initial design

Tack på förhand