Hur hur lång tid tar det innan kraften är slut i batterierna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Hur hur lång tid tar det innan kraften är slut i batterierna

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har en elmotor och lite batterier som jag vill köra slut på. Hur ska jag mäta så jag vet...vad det nu kallas...krafttagandet från batterierna till motorn? Resistans? Motorn kommer från en kompressorpump på 12V som man har i bilen.

Jag har 5 stycken uppladningsbara batterier på 3.7V och 3000mAh. Jag parallellkopplar dem alla så jag får 3.7V och 15000 mAh.

Kan man då hitta ett uttryck för när tiden t = 0 alltså då batterierna är slut beroende av x som är motorns krafttagande/resisans?

Jag har också en låda som man kan stoppa in A, AA och AAA batterier och man laddar upp batterierna. Tror ni att den kan ladda up 3.7V batterier också eller brukar standarden vara 1.2V?
xxargs

Re: Hur hur lång tid tar det innan kraften är slut i batteri

Inlägg av xxargs »

Låter av inläggstexten inte som att du har jättekoll på batterier, spänning och ström.

3.7 V batterierna låter som att det är LiPol-batterier och måste laddas med laddare som är avsedda för LiPol.

Man får heller inte köra dom så att spänningen är för låg (absolut ej under 3 Volt - helst inte under 3.5 Volt per cell) vilket innebär att du måste hela tiden monitorera spänningen med en voltmeter och bryta dito när den går under 3 Volt - annars förstörs batteriet och kan bli brandfarlig även under lagring senare (ett säker tecken på att något inte är bra är att batteri-bagen börja svälla - då är batteriet skrot - försök inte ens ladda den eller 'rädda' den med olika metoder, utan den skall läggas i en hink med saltat vatten i några dagar innan det körs till återvinningens batteriholkar. - kanske lite surt om batteriet är precis nytt och för att man kört den för länge så batterispänningen blivit för låg och batteriet börja svälla - men så är det när man hanterar LiPl/LiIon-batterier - dom är kraftfulla men också farliga om man inte hantera dessa rätt.

Har du LiPol-batterier med inbyggd skyddskrets så kan man köra tills det stoppar även om det inte är så nyttigt för batteriet.
(inte så vanligt i batteripack för el-bil, båt och flyg pga. att batteriet skall kunna ge väldigt hög ström - där sköter ofta motorstyrningen om att stänga av när spänningen blir för lågt)

Hur fort du laddar ur beror helt på lastgraden av motorn - en olastad motor kan snurra väldigt länge på ett batteri. För att se hur mycket ström en motor drar så behöver du en multimeter som även kan mäta ström - dock dom flesta multimetrar kan sällan mäta över 10 eller 20 ampere, ett alternativ är att använda tångampere-meter.

Om du köper en ny sådan (som också ofta har en digital voltmeter i sig mm.), köp ofta den lite dyrare modellen som dels klarar likström samt har upplösning 0.01 ampere. Obs det finns 'elektriker strömtänger' som bara kan mäta växelström.

Tills du har skaffat mer kunskap, instrument och börja förstå lite _ellära_ (dvs Ohms lag och effektlagen) så föreslår jag att du enbart håller dig till NiMh-batterier i dina experiment och låter LiPol ligga eller bara användas till de är avsedda för tills du har lite mer kunskap.

LiPol-batteriern utan skyddskrets kan vara farliga om man överladdar dessa eller urladda för mycket och kan starta brand och kraftig rökgasutveckling även långt efter händelsen med tex. för djup urladdning och ligger i lager och så länge du inte har stenhård kontroll på ström, spänning, motstånd och effekt så bör du låta dessa batterier ligga oanvända!.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Var det inte den typen av batterier som satt i den nya Dream-flygmaskinen som
nu inte får flyga längre?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

xxargs skrev: 3.7 V batterierna låter som att det är LiPol-batterier och måste laddas med laddare som är avsedda för LiPol.
Jadu...jag köpte en stor svart låda med lucka som man kunde ha från A till 9V batterier. Jag ska ta en titt och kolla på vilka batterier den endast kan acceptera.
Man får heller inte köra dom så att spänningen är för låg (absolut ej under 3 Volt - helst inte under 3.5 Volt per cell) vilket innebär att du måste hela tiden monitorera spänningen med en voltmeter och bryta dito när den går under 3 Volt - annars förstörs batteriet och kan bli brandfarlig även under lagring senare (ett säker tecken på att något inte är bra är att batteri-bagen börja svälla - då är batteriet skrot - försök inte ens ladda den eller 'rädda' den med olika metoder, utan den skall läggas i en hink med saltat vatten i några dagar innan det körs till återvinningens batteriholkar. - kanske lite surt om batteriet är precis nytt och för att man kört den för länge så batterispänningen blivit för låg och batteriet börja svälla - men så är det när man hanterar LiPl/LiIon-batterier - dom är kraftfulla men också farliga om man inte hantera dessa rätt.
Jag tror jag köper andra batterier då. Kan minnas att laddaren jag har brukade ladda 1.2V batterier.
Har du LiPol-batterier med inbyggd skyddskrets så kan man köra tills det stoppar även om det inte är så nyttigt för batteriet.
(inte så vanligt i batteripack för el-bil, båt och flyg pga. att batteriet skall kunna ge väldigt hög ström - där sköter ofta motorstyrningen om att stänga av när spänningen blir för lågt)
Jasså? Kan man inte köra slut på uppladningsbara batterier?
Hur fort du laddar ur beror helt på lastgraden av motorn - en olastad motor kan snurra väldigt länge på ett batteri. För att se hur mycket ström en motor drar så behöver du en multimeter som även kan mäta ström - dock dom flesta multimetrar kan sällan mäta över 10 eller 20 ampere, ett alternativ är att använda tångampere-meter.'

Om du köper en ny sådan (som också ofta har en digital voltmeter i sig mm.), köp ofta den lite dyrare modellen som dels klarar likström samt har upplösning 0.01 ampere. Obs det finns 'elektriker strömtänger' som bara kan mäta växelström.
Jag ska se vad jag har för mulimerer. Har en orange billig en men tror den sak räcka.

Tills du har skaffat mer kunskap, instrument och börja förstå lite _ellära_ (dvs Ohms lag och effektlagen) så föreslår jag att du enbart håller dig till NiMh-batterier i dina experiment och låter LiPol ligga eller bara användas till de är avsedda för tills du har lite mer kunskap.

LiPol-batteriern utan skyddskrets kan vara farliga om man överladdar dessa eller urladda för mycket och kan starta brand och kraftig rökgasutveckling även långt efter händelsen med tex. för djup urladdning och ligger i lager och så länge du inte har stenhård kontroll på ström, spänning, motstånd och effekt så bör du låta dessa batterier ligga oanvända!.
Vad sägs som dessa batterier?
http://www.aliexpress.com/wholesale/who ... 5&manual=y
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Finns flertalet olika typer av batterier. NiMh kan man köra slut på. håll dig till dessa. De är 1.2 Volts polspänning så kommer det funka.

Skippa t ex 18650 batterier då de kräver lite annan omvårdnad.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kör med sådana batterier och har speciella laddare det är 10440 batterier AAA
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

OK. Ska köra efter 1.2V batterier. Dessa brukar ligga på 2500-3000 mAh.

Men hur ska jag mäta kraften som motorn drar vid konstant belastning?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Al. Många är oförtjänt skeptiska till Kina grejor, men när det kommer till batterier så stämmer klagomålen till 100% enligt min erfarenhet.

Det är EXTREMT litten chans att de batterier du länkat till ens kan laddas till en tredjedel av vad som påstås.

Jag har vid fyra olika tilfällen skaffat olika märkes & icke brandade batterier.
Två uppsättningar var totalt oanvändbara och de andra två hade en tredjedel respektive en fjärdedel av angiven kapacitet.

Även okända märken på tradera (BTY exempelvis) har samma problem.
GTA är ett annat märke som avslöjats att dom UTESLUTANDE kör med "omkapslade celler" som rangerats ut vid tillverkning.

Duracell och GP är välrenomerade och håller vad dom lovar. Även Ikea har gett bra resultat men indikationer finns att dom bytt tillverkare till det sämre för ett tag sedan.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du ska mäta spänning och ström hela tiden tills du när ett lägsta värde. Sen kan du räkna ut detta.

Trist och jobbigt.

Köp en "multi-laddare" som även kan ladda ur batterierna och ge en rapport om resultatet. Skillnaden är att du vet hur mycket du laddar ur, samt även hur mycket du laddar i. Kostar ca 200kr men väl investerade pengar.

http://www.ebay.co.uk/itm/Imax-B6-2-6-c ... 0944845885?
http://www.ebay.co.uk/itm/Power-Supply- ... 0928065824?

Det du märker är att den angivna mAh inte är helt sant. Ibland är den nära. Ibland är det rent lögn.

Tex www.dx.com försöker ibland att vara ärliga och uppger både "Mark Capacity" och "Actual Capacity" som är ett lägre värde.

Många batterier klara en viss nivå av "misshandel", tex är blybatteri och NiMh rätt tåliga. LiPo (3,7V) batterier är mer i klassen "sprängämne: lär dig genom att pröva".

Undvik Lipo om du kan, eller leta efter det som heter "skyddade celler".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ToPNoTCH:
Usch ja. Jag har köpt 4st pack med 4st laddningsbara NiMH AA-batterier i varje pack från Ikea.
Totalt 16st alltså.

14st började läcka efter 2-3 veckor.
Jag fick laga ett tangentbord, en märkmaskin, tre ficklampor och batteriladdaren som dött pga batteri-geggan.
(Batteriladdaren är någon ganska dyr tysk märkesgrej som fått bra recensioner och den klarar denna batterityp.)

Även de icke-laddningsbara har blivit sämre. Om jag inte minns fel så stod det "Varta" på Ikeas batterier tidigare.
På de som Ikea säljer nu står det bara "Made in China 18862". Så det är inte riktigt samma nä.. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det spelar ingen roll vad man köper för elektronik i Sverige. Allt står ändå "Made in China" på.

Men när jag ska mäta resistansen på motorn. Kan jag inte få ett snabbt värde då? Tar det så lång tid?
Jag hade bara tänkt att mäta resistansen mellan elmotorn när den jobbar konstant i den takt jag vill ha.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Om ett batteri på 3000 mAh är fullt laddat så ska det teoretiskt kunna ge 3000/20 = 150 mA under 20 timmar, eller 3000/10 = 300 mA under 10 timmar, eller 3000/5 = 600 mA under 5 timmar och så vidare. Men detta gäller bara om batteriet var fullt laddat när belastningen började och om märkningen på 3000 mAh verkligen överensstämmer med batteriets verkliga kapacitet. Man får väl kolla i databladet för batteriet hur djupt man rekommenderas att maximalt ladda ur batteriet (exempelvis när spänningen sjunkit under ett angivet värde när man belastar med en angiven ström). Mäter du både ström och spänning från batterierna kan du jämföra med databladets värden och avgöra när batteriet är helt urladdat (utan att vara för mycket urladdat). Ofta kan dessa värden också vara beroende på batteriets temperatur.

Visst kan du räkna teoretiskt på detta. I=U/R kan ju användas för att beräkna strömmen och sedan kan man ta antalet Ah och dividera med strömmen för att räkna ut hur länge batteriet teoretiskt ska räcka. Vet du motorns effekt och verkningsgrad så kan du också beräkna strömmen. I=P/U där P är den förbrukade effekten (som är högre än motorns uteffekt beroende på att verkningsgradeninte är 100%). Men dessa teoretiska värden behöver inte stämma med verkligheten, batterierna kanske är klenare i verkligheten än vad märkningen anger.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Al_Bundy skrev:Det spelar ingen roll vad man köper för elektronik i Sverige. Allt står ändå "Made in China" på.

Men när jag ska mäta resistansen på motorn. Kan jag inte få ett snabbt värde då? Tar det så lång tid?
Jag hade bara tänkt att mäta resistansen mellan elmotorn när den jobbar konstant i den takt jag vill ha.
Det går inte mäta "resistansen", när motorn snurrar så ger den en motspänning så där kommer inte ohms lag att gälla.

Protte
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

JimmyAndersson skrev:ToPNoTCH:
Jag har köpt 4st pack med 4st laddningsbara NiMH AA-batterier i varje pack från Ikea.
Du kan annars testa och köpa en del LSD från Hobbyking för det är väldigt billigt och det fungerar hur bra som helst. Det håller sig även länge har haft en del i nästan ett år nu och det fungerar fortfarande hur bra som helst.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _use_.html

Var bara tvungen. :-D
Skriv svar