sodjan skrev:> Alla kan rita av en teckning, det är ingen konst.
Många nöjer sig med det och varför inte?
Ja visst. Men ni verkar inte förstå vad jag talar om. När man en dag ska rita själv så går det åt helvete.
Jag har inte sagt att det är dåligt eller fel. Vill säga bara att kunskapsnivån och problemlösning sjunker. Vilka det finns så få av på arbetsmarknaden.
Men tröskeln blir lägre... Det är ju lättare att komma igång med MCU om man slipper lusläsa databladen och lära sig Asm för att komma igång. Och när man tycker man nått begränsningarna med Arduino så går man gärna vidare om man tycker det är kul. Har man å andra sidan fått sina lysdioder att blinka som man vill mha Arduino och bara ser det som ett verktyg för ändamålet kanske man inte gör det, men det må väl vara hänt.
Stöd för en uppsjö av atmels mcu. Alla I/O finns tillgängliga. Det som behövs är en mcu, koppla in, labba, lyft ut och koppla in på kort som ska användas med alla pinnar anslutna där de ska. Visst, det kan du med arduino också. Men jag säger inte att det är dåligt. Vad är nytt med det? Innan Facebook fanns tusentals andra liknande sidor. De har helt enkelt lyckats med marknadsföringen.
Jo, det får man verkligen säga, under de snart 20 år jag har hållt på med open source tycker jag nog Aurdinos site är det bästa jag har stött på för nybörjaren, oerhört välgjord dokumentation i en bra struktur.
STK500 skulle jag kunna ha som pappersvikt i mitt hem, äger inga datorer med serieport längre. AVR Dragon USB med möjlighet för ICE via JTAG och debugWIRE hade jag rekommenderat, men det är ändå 521 kr + moms hos ELFA, en Aurdino med USB (som även kan användas som ISP till Avr Studio) hittar man för 150 spänn.