Fråga om 4000-logik
Fråga om 4000-logik
Så sitter jag här, mitt arma ägg, och glor som en kalv på specen till en 4093 (nand-grind).
Det står att den kan sänka och driva i storleksordningen 1 mA, men hur är det med tocken häringa CMOS, tål den att kortas rätt ner i backen?
Eller måste man vara gullig och försiktig och ömsint och själv se till att strömmen inte överskrider specen?
(Saken är den att jag på grobianers vis gejtar bort utsignalen från grinden genom att ha en FET som skickar den rakt ner i jord när jag inte vill att den skall slinka ut från kortet)
Tål dom sådant, dom stackars små kreaturen?
/Skreddarn - som vanligt på tunn is...
Det står att den kan sänka och driva i storleksordningen 1 mA, men hur är det med tocken häringa CMOS, tål den att kortas rätt ner i backen?
Eller måste man vara gullig och försiktig och ömsint och själv se till att strömmen inte överskrider specen?
(Saken är den att jag på grobianers vis gejtar bort utsignalen från grinden genom att ha en FET som skickar den rakt ner i jord när jag inte vill att den skall slinka ut från kortet)
Tål dom sådant, dom stackars små kreaturen?
/Skreddarn - som vanligt på tunn is...
-
Re: Fråga om 4000-logik
Inte en bra ide...
Den kommer att överleva men får en kraftigt förkortad livslängd.
Sätt in en seriemotstånd så är det inget problem, och om du då behöver mera drivförmåga och håller dig inom 6V VCC så kan du byta till 74HC4093.
Den kommer att överleva men får en kraftigt förkortad livslängd.
Sätt in en seriemotstånd så är det inget problem, och om du då behöver mera drivförmåga och håller dig inom 6V VCC så kan du byta till 74HC4093.
Nej, det ingen bra eller snygg lösning.
Är det en "fix" på en befintlig konstruktion ?
Det är alltså enbart "hög" nivån som du vill spärra?
Med ett par extra motstånd så är det ju inget större
problem att åstakomma det utan att stressa kretsen
utöver sin spec.
Bäst är om man *innan* den sista gaten ser till att den inte
driver när den inte ska det. D.v.s att signalen som nu styr din
mosfet shunt istället kopplass till en av NAND ingångarna.
Är det en "fix" på en befintlig konstruktion ?
Det är alltså enbart "hög" nivån som du vill spärra?
Med ett par extra motstånd så är det ju inget större
problem att åstakomma det utan att stressa kretsen
utöver sin spec.
Bäst är om man *innan* den sista gaten ser till att den inte
driver när den inte ska det. D.v.s att signalen som nu styr din
mosfet shunt istället kopplass till en av NAND ingångarna.
perkele...
OK, tack.
Det är mest ren slöhet.
Jag har en +12 som betyder "Inte släppa ut signalen" och det kändes så mysigt, rättfram och rent ut sagt manligt att mosa in denna på styret till en fet och slå ihjäl alla försök till signalering från den stackars grinden.
Jag skärper till mig.
Åter tack till er båda.
/Skreddarn
OK, tack.
Det är mest ren slöhet.
Jag har en +12 som betyder "Inte släppa ut signalen" och det kändes så mysigt, rättfram och rent ut sagt manligt att mosa in denna på styret till en fet och slå ihjäl alla försök till signalering från den stackars grinden.
Jag skärper till mig.
Åter tack till er båda.
/Skreddarn
Men jag har en ledig OP-Amp kvar i en kapsel. (Linear 1013)
Om jag kör signalen igenom det odjuret så får jag bra driv och gott sving och en OP-amp tål väl för höge farao att kortslutas?
Eller..?
(Ger inte upp så lätt...)
Om jag kör signalen igenom det odjuret så får jag bra driv och gott sving och en OP-amp tål väl för höge farao att kortslutas?
Eller..?
(Ger inte upp så lätt...)
Man ska normalt inte kortsluta någonting alls.
Om du ändå ska göra om kopplingen så finns
det ingen anledning att fuska.
Om du ändå ska göra om kopplingen så finns
det ingen anledning att fuska.
Jag vet, jag vet...
Nu sitter det ett kilo innan feten.
Jag kanske skall ta med det bland dom vanliga nyårslöftena.
"Sluta supa, Sluta snusa, Sluta röka" får sällskap med "Sluta kortsluta".
(Fast om det går med det som det gör med dom vanliga så kommer det nog snart att lukta ampere runt mig som det brukar...)
Och så har jag lärt mig att op-ampar tydligen kan få för sig att byta polaritet om insignalen far norr eller söder om matningen.
Jag trodde att jag hade drabbats av akut demens.
Hela utstyret gick baklänges.
Jag har skärpt mig.
Stor tack.
/Skreddarn - nu ny och bättre.
Nu sitter det ett kilo innan feten.
Jag kanske skall ta med det bland dom vanliga nyårslöftena.
"Sluta supa, Sluta snusa, Sluta röka" får sällskap med "Sluta kortsluta".
(Fast om det går med det som det gör med dom vanliga så kommer det nog snart att lukta ampere runt mig som det brukar...)
Och så har jag lärt mig att op-ampar tydligen kan få för sig att byta polaritet om insignalen far norr eller söder om matningen.
Jag trodde att jag hade drabbats av akut demens.
Hela utstyret gick baklänges.
Jag har skärpt mig.
Stor tack.
/Skreddarn - nu ny och bättre.
-
En av de få kretsfamiljerna som man kan kortsluta (mot GND) är 74 och 74LS serierna, för alla andra så är det fy-fy att göra så.
Jag har bättrat mig, jag lovar.
Inga mer kortslutningar.
Nu for tiden har jag alltid minst 30 milliohm mot jord...
MOA HA HA HA
/S
Inga mer kortslutningar.
Nu for tiden har jag alltid minst 30 milliohm mot jord...
MOA HA HA HA
/S
Fast det är väl inte direkt jättebra att göra ens på de serierna? Utgångarna är vad jag förstått inte bara ett pullupmotstånd + trissa till jord, utan det är nåt lite mer avancerat mot plusmatningen.limpan4all skrev:En av de få kretsfamiljerna som man kan kortsluta (mot GND) är 74 och 74LS serierna, för alla andra så är det fy-fy att göra så.
edit:
komplett schema på en grind i 7400 (ej LS)
Exempel på LS-utgång till vänster på första sidan i den här pdf'en
-
Både TTL och LS har pulluppmotstånd och en strömgenerator som driver hög.
Om du tittar på kopplingen så inser man enkelt att då det sitter en duktigt bottnad transistor internt så kan man alltid jorda en TTL eller en LS utgång.
Det rekommenderades tom i tidigare TTL handböcker...
Om du tittar på kopplingen så inser man enkelt att då det sitter en duktigt bottnad transistor internt så kan man alltid jorda en TTL eller en LS utgång.
Men då måste man väl hålla koll på effektutvecklingen?
Har för mig att jag sett som ful-tips att man kan driva lysdioder (mot jord) utan förkopplingsmotstånd från TTL, men då rekomenderades det nog att man inte har tända LED's samtidigt på alla utgångar på nån krets med många utgångar.
Jag kan iofs minnas fel.
Med 130 ohm plus ett diodspänningsfall så får man en watt effektutveckling om man kortsluter sex "ettor" samtidigt (t.ex. 7406).
Har för mig att jag sett som ful-tips att man kan driva lysdioder (mot jord) utan förkopplingsmotstånd från TTL, men då rekomenderades det nog att man inte har tända LED's samtidigt på alla utgångar på nån krets med många utgångar.
Jag kan iofs minnas fel.
Med 130 ohm plus ett diodspänningsfall så får man en watt effektutveckling om man kortsluter sex "ettor" samtidigt (t.ex. 7406).
-
Knappast god konstruktionssed, TTL skall aldrig lastas i sina höga lägen utan i sina låga lägen dvs lasten skall ligga mot matningen inget annat, dessutom så kan inte 06 sourca så mycket som en endaste uA ion att det är en open kollecktortyp.
Så om man kopplar rätt så blir det som nedan.
Vol vid 20mA på en LS är ungefär 0,4V *20mA *6 = 0,048W totalt
Eller hur räknar du?
Så om man kopplar rätt så blir det som nedan.
Vol vid 20mA på en LS är ungefär 0,4V *20mA *6 = 0,048W totalt
Eller hur räknar du?
Detta är inte sant för standard TTL utgångar av "totempåletyp" t ex 7400, 7404.limpan4all skrev:Både TTL och LS har pulluppmotstånd och en strömgenerator som driver hög.
Om man tittar i datablad från t ex Texas så står det:
SN7400: Not more than one output should be shorted at a time.
SN74LS00: Not more than one output should be shorted at a time, and the duration of the short-circuit should not exceed one second
När det gäller standardkretsar (Ej buffers) ur 4000 serien så går det alldeles utmärkt att kortsluta utgången när matningsspänningen är 5V. Ur datablad framgår att kortslutningsströmmen typiskt är ca 4 mA vilket ger effekten 20mW i utgångstransistorn, vilken enligt datablad tål 100mW. Fastän det går alldeles utmärkt att kortsluta utgångarna så är det som flera påpekat i tråden inte en bra lösning.
På 4000 förefaller det dock som om det är en god idé att inte lämna oanvända ingångar öppna. Det blev livligt på en av utgångarna.
Vilken tillvaro.
Först får jag inte kortsluta utgångar och sedan måste man kortsluta ingångar.
Jag övergår till reläer...
/Skreddarn
Vilken tillvaro.
Först får jag inte kortsluta utgångar och sedan måste man kortsluta ingångar.
Jag övergår till reläer...
/Skreddarn