sodjan poängen var inte att koden skulle gå att använda rakt av, utan mer ett generellt Basic-exempel för CRC-beräkning. Jag fattade det som att han hade svårt att tolka C-koden, varav en Basic-variant kanske skulle ge lite hjälp när man har något att jämföra med.
Givetvis måste koden anpassas för ändamålet, det är som sagt heller inte den vackraste koden.
Jo visst
Jag ville bara förtydliga att det i princip var samma kod, ifall man vill jämföra...
Men, nu så skall ju detta in i en PIC, så det blir nog i alla fall än del justeringar.
Jag bryr mig inte om ifall en kod är snygg eller ej, bara den funkar:)
Möjligen om man vill optimera snabbhet mm så kan det vara aktuellt med snygg kod men jag har inte dom kraven....(än )
He he, jag fick för mig att du körde dina 1-wire prylar från en PIC, men det gör du ju inte. Ja jäklar, då är det flera av mina inlägg som ser lite märkliga ut !
Jösses, jag tror att jag tar och gör något annat, städar skrivbordet t.ex. Förhoppningsvis går det lite bättre...
speakman: Jag tog din VB-kod rakt av och testade med, jag förstod inte vad jag fick ut för siffror men en sak såg jag:
När jag fick fel i avläsningen så kom det ut "194" som svar ur din kod, och det verkar som om det endast kommer ut när det blir nått fel för efter jag la dit en "if var= 194 then läs om" så får jag inga fel
Nu är jag nästan på samma nivå som pjoms trots allt, det funkar men jag vet inte varför