Jordad amerikakontakt och svensk spänningsomvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
torsig1967

Jordad amerikakontakt och svensk spänningsomvandlare

Inlägg av torsig1967 »

Jag skaffade en gammal maskin från USA som har jordad amerikansk kontakt.
Min omvandlare är ojordad (europakontakt i svenska änden och amerikansk ojordad hona i amerikaänden).

Nu noterar jag att exempelvis Elfa har en omvandlare som an ta amerikansk jordad kontakt men den är ju inte jordad i andra änden heller. Där sitter en Europakontakt precis som på min enhet.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18891

Hur skall jag resonera?
Om det vore farligt att koppla en jordad amerikansk till en ojordad dubbelisolerad svensk så borde ju Elfas vara lika farlig som min?
Finns det omvandlare där jord bibehålls hela vägen?

Det är ett musikinstrument, kanske jorden enbart är av signalmässiga skäl. Inte elsäkerhet...
Josasp

Re: Jordad amerikakontakt och svensk spänningsomvandlare

Inlägg av Josasp »

Jag skulle nog inte oroa mig, de flesta enheter spelar jord inte så stor roll.
Det är mest i Sverige och liknande länder vi är extra känsliga.

Bor själv i Thailand där ingenting är jordat, de apparater som microvågsugnar etc som går på jordad usa-plugg använder man en kontaktadapter så de ska passa i väggutaget ändå :P
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Josasp!
Man ska INTE resonera så, jord räddar liv och är inget man ska skita i om det finns där.
Borde det inte vara okej att jorda i utrustningen i väguttaget trots att det sitter en trafo emellan?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo det KAN gå att jorda direkt i eluttaget, om det nu inte är en sparkopplad trafo. För vänder du då pluggen fel så kopplar du helt förbi trafon och eldar ner apparaten istället.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Josasp skrev:Jag skulle nog inte oroa mig, de flesta enheter spelar jord inte så stor roll.

Bor själv i Thailand där ingenting är jordat, de apparater som microvågsugnar etc som går på jordad usa-plugg använder man en kontaktadapter så de ska passa i väggutaget ändå :P
Å så dör folk i duschen också!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

torsig1967: Om man tittar litet närmare på bilden på Elfas sida ser det ut som om det faktiskt sitter en jordad stickpropp på den (italiensk standard?).

De transformatorer du länkade till är spartransformatorer, och använder du en sådan _måste_ du jorda eftersom din usonska apparat blir direkt nätansluten. En tveksamhet med sådana kopplingar är att ena branschen, beroende på hur den europeiska stickproppen vänds, kommer att hamna på 230 V mot jord. Det är inte självklart att isoleringen och isolationsavstånd i apparaten är beräknad för detta.

MiaM brukar rekommendera att köpa fulltransformatorer från England där alla maskiner på byggen går på 110 V (med jordat mittuttag dessutom, så bara 55 V mot jord). Jag har inga länkar till butiker, men sök i forumet så hittar du säkerligen något.
Josasp

Inlägg av Josasp »

ensten skrev:
Josasp skrev:Jag skulle nog inte oroa mig, de flesta enheter spelar jord inte så stor roll.

Å så dör folk i duschen också!
Beror nog snarare på eluttag i duschen än avsaknaden av jord ;)
Bild
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

Tack för en massa bra tips.
Ja, nu ser jag att det ser ut som en europakontakt med tre ledare. Jag får ringa Elfa och höra. Antagligen har den en annan kontakt här i Sverige.

Jag måste säga att jag inte blir riktigt klok på det här med spartrafo och fulltrafo.
Dessutom finns det något som kallas mellantrafo och ibland står det bara spänningsomvandlare.

Hur skall man veta vilket som är vilket och i vilka sammanhang det ena eller andra kan bli farligt?
Menar ni alltså att om jag vänder kontakten olyckligt så blir chassit strömförande eller vad menar ni?

Jag skall läsa på, Wikipedia kanske, men kan någon bara kort komplettera detta så jag vet hur jag skall leta information.

Är det några av dessa som är samma sak?
Fulltrafo
Mellantrafo
Isoleringstrafo
Spartrafo
Spänningsomvandlare (AC/AC-omvandlare)

Om jag omvandlar 230-130 volt vad gäller då för dessa fall?
Från----------Till
230V jordat----130V jordat
230V ojordat---130V ojordat
230V ojordat---130V jordat
230V jordat----130V ojordat
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Fulltrafo
Dessa har galvaniskt skilda primär- och sekundärlindingar. Sekundären är alltså skild från elnätet, och eftersom ingen av branscherna är förbunden med jord (som ju nolla i elnätet är) kan du alltså använda denna utan jord på sekundärsidan. Om det är tillåtet eller ens en bra idé vet jag inte, det beror också på hur maskinen ser ut och vad den annars skall kopplas ihop med. _Jag_ hade nog sett till att jorda, om inte annat för att fånga upp farliga fel.

>Mellantrafo
Oklart för mig.

>Isoleringstrafo
Måste vara en fulltransformator, annars isolerar den inte :)
Det finns t.ex. 230V->230V-transformatorer som man använder just när man vill isolera en apparat från elnätet.

>Spartrafo
I dessa finns det bara _en_ lindning, och sekundärdelen är ett uttag på primären (för spänningsreduktion) eller extra varv (för spänningshöjning). I allmänhet är den ena branschen gemensam för primär och sekundär. Eftersom man vid inkoppling med stickpropp inte vet vad som är fas och noll kan man då få (i ditt fall med 230->120 V) antingen
----< 230 V mot jord
----< 110 V mot jord

eller

----< 120 V mot jord
----< 0 V mot jord

Oavsett gäller att en apparat ansluten med spartransformator skall anses vara direktansluten till elnätet.

>Spänningsomvandlare (AC/AC-omvandlare
Kan vara exakt vad som helst som omvandlar växelspänning till växelspänning.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nu var det mer den allmänt dåliga elsäkerheten som avsågs, i varje fall inget att ha som mall.
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

Ok tack hcb, jag blir inte helt klok på detta men det var ändå en hjälp.

Jag blir lite konfunderad, vare sig fasen eller nollan är väl kopplad till jordledningen inne i en elektrisk apparat?
Det är väl enbart i elstationen som nollan och jord möts?
Hur kan jorden då hamna på endera fas eller nolla?

Jag får titta på ett kopplingsschema över främst spartrafo.

Men har jag uppfattat det rätt om jag säger att kopplingen f.n. kan vara farlig eftersom den dels är ojordad och dels anses leverera 230V till en 110V-maskin i och med att jag inte får med jorden hela vägen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jord och nolla är ihopkopplade i gruppcentralen (proppskåpet).

Det innebär att i ett normalt vägguttag så har den ena polen 0 V mot jord och den andra polen 230 V mot jord.

Sen gäller det att förstå hur skyddsjordad utrustning fungerar.

Om nollan kommer mot höljet på en skyddsjordad apparat händer ingenting (apparaten är ofarlig).
Om fasen kommer mot höljet på en skyddsjordad apparat blir det kortis och proppen går (och apparaten blir ofarlig).

Tack vare detta så räcker det med grundisolation mellan nätspänning och höljet.

Apparater som inte är skyddsjordade har dubbel/förstärkt isolation.

Av detta följer att om vi bryter skyddsjorden till en skyddsjordad apparat så händer följande:

Om nollan kommer mot höljet blir det som om apparaten var skyddsjordad (apparaten är ofarlig).
Om fasen kommer mot höljet blir apparaten spänningsförande och helt livsfarlig.

En fulltrafo har finessen att primärsidan och sekundärsidan är isolerade från varandra. Du kan ta på vilken av polerna du vill på sekundärsidan samtidigt som du har förbindelse med jord, ingen ström (eller bara en mycket liten läckström på grund av kapacitiva kopplingar) kan gå. Det gör att med en fulltrafo så kan du ansluta en skyddsjordad apparat utan att ha skyddsjorden med. Blir det kortis med en pol mot höljet händer ingenting, du måste ju ha kontakt med bägge polerna för att det ska kunna gå en ström.

En spartrafo har inte denna finess utan sänker bara spänningen, därför måste man ha skyddsjord med om man använder en sån.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I princip skulle du kunna byta till jordad stickpropp på din nuvarande ojordade trafo, ansluta en separat gulgrön jordledare på jroden i den nya stickproppen, och koppla den till jord på "USA-sidan".

Vad gäller "UK-110V-trafo" så kan man googla på t.ex. "DIY 110V transformer site:.co.uk"

Spartrafo är inte så jättebra, men om du ändå använder en sådan så kolla upp vilket som är fas respektive nolla i och se till att 230V-stickproppen vänds åt "rätt" håll. Det kan kollas t.ex. med multimeter i AC Volt-läge och mäta mellan en riktig jord (uttagets jord, vattenledningsrör eller liknande) och fas/nolla-uttagen på USA-sidan av trafon. Om du får ca 115V och ca 230V på de två hålen så ska du vända 230V-stickproppen.

En halvknäpp snålidé om du inte vill köpa en ny trafo och den gamla är en spartransformator så kanske du kan ansluta den med lamputtagskontakt. Eftersom de bara går att vända åt ett håll så är det ingen risk att den blir felvänd i just ditt uttag, även om fas/nolla mycket väl kan vara växlat i andra uttag.

Vad är det för maskin?
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

OK, nu tror jag poletten trillade ner helt och hållet.

Jag är vän av säkerhet så det får bli fulltrafo.

Några fullösningar med jordkabel vid sidan av blir det inte även om jag kan se att det funkar i teorin och den idén hjälpte mig att förstå. Jag har barn i hemmet dessutom och grejerna står i källaren så strömförande höljen är definitivt livsfarligt i den miljön.

Apparaten är en SCI Six Trak Syntesizer från 80-talet.
Jag har en amerikansk apparat till. Det borde väl gå bra att ansluta två till samma trafo med en fördelare? Jag tror den är jordad också men det spelar kanske mindre roll? I och för sig kan de bli strömförande sinsemellan om jag har extrem otur men det känns mindre sannolikt.

EDIT: Elfa har något som heter skyddstransformator också. Vad är det?
elste

Inlägg av elste »

tänk på frekvensen

och ni har ju missat den roligaste omformaren = motoromformaren :vissla:

Bild
Skriv svar