Vad bör ingå i ett lågpassfilter för subwoofer?
Vad bör ingå i ett lågpassfilter för subwoofer?
Jag ska ha konstruerat ett variabelt lågpassfilter, tänkte inkludera följande:
Summering av båda kanalerna efter ingångsbuffrar
Sallen-Key för enkelt variabel delningsfrekvens, 24 dB/oktav. Jumpers eller potentiometrar? Behöver då fyra pottar som ska hållas i samma läge, kan stacka två stereopottar. Eller hur stort upplever ni behovet att ändra delningsfrekvens? Kanske räcker med trimmers som man justerar in en gång för alla?
Inverterad signal utöver icke-inverterad för bryggkoppling (främst för att kunna mata ett klass D-chip med differentiella ingångar)
Behöver man fasjustering?
Subsonic-filter även om man inte spelar vinyl?
Summering av båda kanalerna efter ingångsbuffrar
Sallen-Key för enkelt variabel delningsfrekvens, 24 dB/oktav. Jumpers eller potentiometrar? Behöver då fyra pottar som ska hållas i samma läge, kan stacka två stereopottar. Eller hur stort upplever ni behovet att ändra delningsfrekvens? Kanske räcker med trimmers som man justerar in en gång för alla?
Inverterad signal utöver icke-inverterad för bryggkoppling (främst för att kunna mata ett klass D-chip med differentiella ingångar)
Behöver man fasjustering?
Subsonic-filter även om man inte spelar vinyl?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Vad bör ingå i ett lågpassfilter för subwoofer?
Till stor del handlar det om smak, så jag skriver vad jag hade gjort:
När det gäller val (justering) av delningsfrekvens så hade jag valt trimpotar och justerat in efter placeringen av subwoofern.
Sedan behöver man inte röra dem. En tanke kan ju vara att göra hål i chassit så man kommer åt med en skruvmejsel, utan att behöva öppna skalet.
Fasjustering och subsonic-filter kan vara trevlig att ha, men det är inget måste.
Det beror mest på miljön där subwoofern ska hamna och vad man spelar för något.
Jag hade nog passat på att lägga till det. (Till stor del för att det är kul att lägga till alla funktioner man kommer på...)
Differentiell utgång var en bra idé.
När det gäller val (justering) av delningsfrekvens så hade jag valt trimpotar och justerat in efter placeringen av subwoofern.
Sedan behöver man inte röra dem. En tanke kan ju vara att göra hål i chassit så man kommer åt med en skruvmejsel, utan att behöva öppna skalet.
Fasjustering och subsonic-filter kan vara trevlig att ha, men det är inget måste.
Det beror mest på miljön där subwoofern ska hamna och vad man spelar för något.
Jag hade nog passat på att lägga till det. (Till stor del för att det är kul att lägga till alla funktioner man kommer på...)
Differentiell utgång var en bra idé.
Smak och tycke som sagt.
Något som också är intressant att testa fram är vilken
typ av filter som ger vad man gillar. Butterworth, Bessel,
Tjebyshev är de vanligaste.
Något som också är intressant att testa fram är vilken
typ av filter som ger vad man gillar. Butterworth, Bessel,
Tjebyshev är de vanligaste.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Kommer jag själv köpa här inom sinom tid kan jag säga. Prislapp på närmare 5 men det får det vara värt, har inget annat sätt att dela ändå då basarna som är på G är passiva och har bara en stereoförstärkare.
Kommer jag själv köpa här inom sinom tid kan jag säga. Prislapp på närmare 5 men det får det vara värt, har inget annat sätt att dela ändå då basarna som är på G är passiva och har bara en stereoförstärkare.
Vad tror ni om en sådan krets: http://sound.westhost.com/project48a.htm ?
Visst är det så att man åtminstone delvis kan variera filtertypen (karaktäristiken kring brytfrekvensen) genom att använda två stereopot'ar istället för en "fyrspårig" port och "snedavstämma" dem olika mycket?
Det här var intressant läsning men inget lågpassfilter i vanlig mening. Det verkar ju bygga på att man använder sig av slutna lådor och vet att elementen kan drivas ordentligt kring 20Hz utan distorsion, så det är ingen generell lösning direkt. Men om du ska bygga allt från grunden så tycker iaf jag det låter intressant!JanErik skrev:Vad tror ni om en sådan krets: http://sound.westhost.com/project48a.htm ?
Nu har jag kommit fram till att börja rita det slutliga kortet; blir justerbart såtillvida att det blir fyra resistorer i avsågade IC-socklar, om jag inte löder dit dem permanent sen. Subsonic-filtret blir något förenklat med 6 dB/oktav.
Men behöver man faskontroll eller räcker det med invert-knapp för praktiska tillämpningar? En variabel faskontroll kan säkert skada mera än den gör nytta för ljudet. Se t.ex. denna: http://sound.westhost.com/project103.htm .
Men behöver man faskontroll eller räcker det med invert-knapp för praktiska tillämpningar? En variabel faskontroll kan säkert skada mera än den gör nytta för ljudet. Se t.ex. denna: http://sound.westhost.com/project103.htm .