Drifttidsmätning på bygglift.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Proppen

Drifttidsmätning på bygglift.

Inlägg av Proppen »

Jag har ett problem jag vill få löst.
Jag behöver få ut en signal för drifttid från en bygglift.
Signalen behöver vara hög när maskinen används, dvs någon rörelse är aktiverad.

På maskinen sitter ventilspolar som är styrda av en Zapi controller.
Spolarna har konstant matning med +24V och får en minus signal från Zapi controllern när spolen aktiveras och funktionen körs.

Jag funderar på att använda en QUAD XOR HCC4070B och lägga ingång 1 hög och ingång 2 till spolen, den sidan som får minus signal.
På det viset kommer båda ingångarna vara höga i opåverkat läge = låg utgång
När sedan spolen får sin minus går ingång två till låg och utgången blir hög och kommer att vara det tills spolen blir inaktiv igen.

Gör man sedan likadant med alla fyra logikerna och kopplar ihop utgångarna, så bör ju det fungera med fyra funktioner från spolarna.

Några tips och förslag på lämpliga kringkomponenter/förkopplingar för att skydda kretsen mottages med största tacksamhet.
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Re: Drifttidsmätning på bygglift.

Inlägg av nodanolo »

Det finns annars färdiga drifttidsmätare som aktiveras av vibrationer och med LCD som visar drifttid. Gissar att det finns någon form av hydraulpump eller liknande som genererar en del vibrationer vid drift. Kanske skulle kunna fungera. Batteridrivna är de också.
Proppen

Inlägg av Proppen »

Tack för svaret.
Det är möjligt att det finns andra mätare, men det hela är lite mer komplext, enheten som kommer att ta hand om signalen har redan ett antal andra funktioner som redan är lösta.
Till exempel batteri spänning, laddare till, tändning på och urkoppling av funktioner på remote med hjälp av GSM och GPS positionering, så det är egentligen bara den minusstyrda drifttids signalen som ställer till det, så det är där jag måste hitta en lösning och jag vägrar att använda reläer, det hade annars varit den enkla och snabba genvägen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jag vägrar att använda reläer, det hade annars varit den enkla och snabba genvägen
:humm: Man blir ju lite fundersam, varför?
Proppen

Inlägg av Proppen »

Relä tar mer plats, kostar mer och blir mer känsliga mot yttre påverkan än en ingjuten krets.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns ju små smidig reläer som går att gjuta in också, nåväl det finns många sätt att skinna en katt.
waltzer

Inlägg av waltzer »

Sitter det inte någon timräknare redan på liften som du kan ta signal ifrån????
Eller ta någon signal från pumpen om den startar eller stoppar när man påverkar ventilerna?????
Proppen

Inlägg av Proppen »

Orginal timräknare fungerar so multi display och har någon typ av seriekommunikation mellan motorcontrollern och multidisplayen. Så där går inte att få ut någon vettig signal.
Motorn är pulsbreddsmodulerad, så den signalen är inte ren, dessutom går inte pumpen när man använder sänkrörelsen, vilket i princip är 50% av tiden för den uppåtgående rörelsen.
Därför känns det mer rätt att plocka lyft/sänk, fram/back och vänster/höger signalerna och mäta deras tid som total driftstid.

Men åter till mina funderingar om EXOR kretsen som jag nämnde i början.

I princip borde det ju fungera om man tar en sådan och styr ingång 1 på första gaten med lyft signalen och ingång 2 med sänk signalen, då borde ju utgången från första gaten bli hög när en av dessa funktioner används, men låg när ingen används, båda samtidigt är en omöjlighet.
Sedan gör man exakt lika för resterande funktioner och kopplar ihop utgångarna och in med den signalen i tracking enheten för ingångarna på den kräver signal som går från låg signal till hög för att aktiveras.

Logiken för EXOR kresten är:
in1 in2 ut
L L L
H L H
L H H
H H L

Så min plan känns ganska rätt, :idea: det jag egentligen behöver hjälp från denna eminenta församling är ett förslag på kopplings schema med de eventuella motstånd, dioder och kondensatorer för att anpassa signalerna till kretsen.
Det var trettio år sedan jag själv räknade på sånt här, så lite hjälp i rätt riktning tackas ödmjukast för. :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är väl egentligen en NAND funktion du skall ha
Båda ingångar "1" ger en nolla ut, alla andra ger en etta ut.

Då bör du komma undan med endast lite krafs

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Proppen

Inlägg av Proppen »

Nej, inte NAND måste vara EXOR

Exclusive or, en av ingångarna hög den andra låg ger hög ut, alla andra kombinationer ger låg ut, annars funkar det inte.

Båda in höga låg ut, båda in låga låg ut.

Så det är tillbaka till EXOR kretsen..
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

båda samtidigt är en omöjlighet
Nu får du bestämma dig... om båda "1" samtidigt är en omöjlighet så varför måste du då prompt ha en XOR för att få "0" då det läget inte kan inträffa????

Swech
Proppen

Inlägg av Proppen »

Den aplikationen som jag tänker på i första hand har hög som utgångspunkt där signalen hämtas dvs plus på båda ingångarna.
Sedan går en i taget till minus när respektive funktion används.
Båda minus kan det också bli om säkringen till magnetspolarna går sönder, därför måste utgången vara låg om ingångarna är lika oavsett om det är med hög eller låg signal, annars skulle drifttiden börja räknas när det egentligen är fel på systemet.

Därför måste det vara en EXOR.

Är det någon som vet om det finns någon bra bok om dimensionering av kring komponenter för 4000serien?
waltzer

Inlägg av waltzer »

Är det något projekt på KP????
Proppen

Inlägg av Proppen »

KP???

Nej, det är inget projekt mer än jag som vill finna en lösning på ett problem.
waltzer

Inlägg av waltzer »

Vet ett företag där man oxå satte in gsm sändare och stötte på lite problem mellan de olika liftfabrikaten .Men inte det problemet du beskriver.
Skriv svar