Dra ur nyckeln ur tändingslåset på bilen utan att stänga av?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lilleolov

Re: Dra ur nyckeln ur tändingslåset på bilen utan att stänga

Inlägg av Lilleolov »

Bensinvärmare, jag har faktiskt tänkt på det förut, för att det skall vara ekonomiskt försvarbart så måste det då bli en begagnad, för några 10000kr är inte värt det jämnt emot några reläer för en 20-lapp.

Bensinvärmaren har andra fördelar men är en krånglig installation som kräver några dagar i garaget.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Min gamla subba (subaru outback 03) hade ett tillval man kunde köpa som gjorde att bilen kunde startas via larmfjärren om handbroms och parkeringsväxel låg i. Har sett att det finns till en del bilar men det kanske kostar multum.

Om du vill ha säkerhet med barnen i bilen kanske det går att byta fjäder till handbromsknappen så den går riktigt tungt att trycka in.
Lilleolov

Inlägg av Lilleolov »

fjärrstart är lätt att koppla in.
men alla dem som jag sett fungerar så att man kan starta moton på distans (med fjärren) men för att köra iväg så måste man sätta i nyckeln, och har man då gjort det så dör den sedan när man vrider ur nyckeln.
självklart kan man då trycka på fjärren för att starta den igen utan nyckel, men känns inte som en bra lösning.

ang handbromsen så har jag en "fothandbroms" som man inte kan modifera satt den blir barnsäker, dock är ju bilen i läge P och det går inte att ändra på utan nyckel, och för den delen trycka in bromsen kom jag på nu.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lilleolov skrev:Vad tror ni om detta:

Bild
Om du vill att fler av oss som inte är insnöade på bil-el ska engagera oss så är det kanske en bra idé att rita reläerna som vanliga elektronikkonponenter (spole+brytare) istället för 30-85-86-87. Jag googlade lite, 85 och 86 är spolen, 30 och 87 är brytaren.

Nog ingår väl parkeringslägesbrytaren redan i någon slags krets (det finns väl t.ex. en brytare som känner av att man är i läge neutral eller parkering för att kunna köra startmotorn - den brytaren kan du kanske återanvända?). I så fall hamnar parkeringslägesbrytaren på ett konstigt ställe i schemat.

Jag skulle nog gärna blandat in handbromsen också för säkerhets skull.

Jag skulle dessutom låtit reläet dras av generatorindikeringen (fast där påverkas kanske laddningsfunktionen av vad som är inkopplat där?), d.v.s. om du får motorstopp så bryts tändningen så att kupéfläkt, stereo, lysen o.s.v. inte drar ur batteriet.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Bensinvärmare som sagt! Lätt värt 10.000 kr och en vecka i garaget om det är så! :tumupp:
En begagnad värmare av typen Volvo Flygmotor 091-B går att hitta för runt 1.500 kr, och kanske betydligt billigare på skroten.
Fick ge 100 spänn för en komplett fungerande värmare sist gång, skrotgubben visste nog inte riktigt vad det var för prylar.. :razz:

Räkna med att värmaren behöver översyn och rejäl rengöring av brännkammare etc..
Vattenpumpen läcker ofta, läge för byte när man tröttnat på att fylla på kylvätska.
Flamsensorn drabbas lätt av fuktinträngning och kan behöva bytas eller renoveras med ny fototransistor.

När du ändå håller på så gör värmen fjärrstyrd. En GSM-modul från CO, Kjell o.s.v.. och gratis kontantkort som laddas på med en 50-lapp, guld värt att alltid kunna komma ut till en isfri och bastuvarm bil!! :)

Ang. idén med tändningslåset och motorn igång så skulle jag starkt vilja avråda från det, av anledningar som redan har tagits upp.
Nyligen så var det t.ex. en incident i USA med en pojke som värmde sig i bilen: http://www.dn.se/nyheter/varlden/minst- ... rmens-spar

Naturligtvis så inte heller en bensinvärmare med sina avgaser vara igång när någon sitter i bilen! Dess kylpump kan dock köras så restvärmen från motorn används till att värma kupén om man t.ex. behöver skotta sig ut innan avfärd, medan barnen sitter bältade och klara och poppar loss på stereon.. :)

Med fjärrstart till "flygmotorn" så kommer man som sagt ha en varm och go' bil 15-20 minuter efter att man skickat ett SMS eller ringt ett samtal, och något behov av att använda bilmotorn för värme finns därmed inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast dom där gamla volvo flygmotor (tror samma värmare finns under namnet bacho också, dom är liknande iaf) är ganska sunkiga, dom strular jämt, vilket du ju i princip säger själv i ditt inlägg :D

En webasto eller ebersprächer är betydligt tillförlitligare, och kräver i princip inte nån tillsyn, men inte helt förvånande också dyrare.

På ett tidigare jobb där vi bland annat sysslade med bensin/dieselvärmare så tog vi inte ens i de gamla volvovärmarna, för även om man lagade dom helt perfekt kan man ge sej på att nästa år kom det tillbaka en missnöjd kund med trasig värmare, vi försökte istället övertala ägarna att sätta in en webasto..
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Glömde att bränslepumpen ofta lägger av också då den sitter väldigt utsatt långt ner i motorrummet. Antingen blir det avbrott i spolen, eller så rostar fjädern i tryckutjämnaren sönder vilket får lågan att "pulsera"..
Fläktmotorn kan frysa fast och brinna om man har otur, och lager samt kol har ju också en begränsad livslängd.
Brukar kunna bli problem med både drift- och överhettningstermostaten. (dålig kontakt p.g.a. fukt)
Kassa lödningar i styrboxarna har man varit med om.. (sett det främst på tidiga exemplar)
Avlagringar i bränsleledningar och inloppssil då värmaren inte använts regelbundet (läs: sommartid) är standard.
Något glödstift har jag dock aldrig behövt byta, underligt nog då man tycker att de borde ta slut förr eller senare...

Var ändå runt 15 år sen dessa värmare slutade tillverkas så att det krävs viss handpåläggning får man naturligtvis räkna med.
Går ju inte att jämföra driftsäkerhet med en ny Webasto eller Eber, och måste man anlita verkstad så är de så klart bara intresserade av att byta ut prylar eller sälja in nytt snarare än att utföra rena reparationer.

Fördelen med "flygmotorn" är att allt sitter lättåtkomligt och faktiskt går att reparera och ta isär ner till minsta skruv. :bravo:
Inga problem att hålla liv i en 25 år gammal värmare.
Brännaren är t.ex. konstruerad helt av rostfritt stål, och styrningen bor i en separat box som ofta monteras mer skyddat.

Jämför med Webasto Termotop och liknande som är i aluminium och har all elektronik inbyggd... :roll:
De fungerar bra och kräver mycket riktigt sällan tillsyn, fast det brukar å andra sidan bara vara en hopärjad klump kvar av dem efter några år i vägsalt då de väl lägger av...
Inte direkt så att man känner sig manad att ens försöka riva isär något sådant.
Det är ny brännare och flera tusenlappar som gäller...
Ev. så går det att rädda glödpinnen och spara på den, resten är det bara att hiva i skrotbingen.
Skriv svar