Dra ur nyckeln ur tändingslåset på bilen utan att stänga av?
Dra ur nyckeln ur tändingslåset på bilen utan att stänga av?
Hejsan, jo det är så att jag är intresserad av att kunna dra ur min nyckel ur mitt tändingslås utan att bilen stängs av, detta kanske kan låta farligt om rattlåset går i på motorvägen men jag kan endå inte få ur nyckeln utan att ställa bilen i läge "parkering" vilket bara är möjligt när man står still. Man kan heller inte lägga i "drive" utan att ha nyckeln i.
Detta vill jag ha för att säkert kunna ha bilen igång med barnen i, när man själv kanske är utanför och packar om eller skrapar rutor eller nu vad som helst, också för att batteriet inte ska dö om man lämnar stereon på åt dem små liven.
Mitt tändingslås fungerar som följer:
OFF - Som det låter, här är det mekansika rattlåset i och endast parkeringsläge på automatlådan är möjligt (mekaniskt)
ACC - Här går viss elektronik igång, instrumenpanel etc.
ON - Detta lägge är det lägge tändingslåset är i när man kör, här är all elektronik igång.
START - Detta läge är som det låter startläget som drar runt startmotorn och fjädrar sedan tillbaka till läge ON.
Min ide är nu att koppla in en simpel hållkrets på läge ON, vilket då blir att om nyckeln en gång har vartit förbi läge ON så går den inte ur det läget även om nyckeln vrids till OFF och tas ur.
För att stänga av bilen så sätter man simpelt dit en liten återfjädrande knapp i kupen som dödar hållkretsen.
tankar och ideer?
Detta vill jag ha för att säkert kunna ha bilen igång med barnen i, när man själv kanske är utanför och packar om eller skrapar rutor eller nu vad som helst, också för att batteriet inte ska dö om man lämnar stereon på åt dem små liven.
Mitt tändingslås fungerar som följer:
OFF - Som det låter, här är det mekansika rattlåset i och endast parkeringsläge på automatlådan är möjligt (mekaniskt)
ACC - Här går viss elektronik igång, instrumenpanel etc.
ON - Detta lägge är det lägge tändingslåset är i när man kör, här är all elektronik igång.
START - Detta läge är som det låter startläget som drar runt startmotorn och fjädrar sedan tillbaka till läge ON.
Min ide är nu att koppla in en simpel hållkrets på läge ON, vilket då blir att om nyckeln en gång har vartit förbi läge ON så går den inte ur det läget även om nyckeln vrids till OFF och tas ur.
För att stänga av bilen så sätter man simpelt dit en liten återfjädrande knapp i kupen som dödar hållkretsen.
tankar och ideer?
Re: Dra ur nyckeln ur tändingslåset på bilen utan att stänga
Lämna bilen igång med (små) barn i låter väldigt dumt i mina öron(!)
Hur skulle en urtagen nyckel förhindra att de lyckas peta i en växel?
/johan
Hur skulle en urtagen nyckel förhindra att de lyckas peta i en växel?
/johan
Kanske för att: "Man kan heller inte lägga i "drive" utan att ha nyckeln i."
Som det står på andra raden...
Har själv funderat på samma sak med att ta ur nyckeln med bilen igång men eftersom jag har en manuell låda så har det inte blivit av..
Om du har en nyare bil med kodad nyckeln så är det inte så enkelt, iofs så kanske startspärren är just det, bara en startspärr så det kanske funkar?
Som det står på andra raden...
Har själv funderat på samma sak med att ta ur nyckeln med bilen igång men eftersom jag har en manuell låda så har det inte blivit av..
Om du har en nyare bil med kodad nyckeln så är det inte så enkelt, iofs så kanske startspärren är just det, bara en startspärr så det kanske funkar?
Kan man vara säker på att den spärren inte pallar en välriktad barnfot som sparkar till spaken?
Jag skulle då aldrig vågat lämna bilen igång med småttingar i alldeles oavsett vilka spärrar som finns...
/johan
Jag skulle då aldrig vågat lämna bilen igång med småttingar i alldeles oavsett vilka spärrar som finns...
/johan
På en vanlig bil så är det givetvis livsfarligt. Men som beskrivet så har jag en mekanisk spärr mot att lägga i växel eller neutral om nyckeln är ur, på samma sätt kan man ej få ur nyckeln i nått annat läge än P.
Det är en amerikanare med automatlåda och rattväxel.
En liten ändrig som jag kom på, man skanske skall ha två återfjädrande brytare för hållkretsen som håller i ON läget, ett på läge och ett off läge för hållkretsen, kanske blir irrriterande om hållkretsen akriveras automatiskt.
Det är en amerikanare med automatlåda och rattväxel.
En liten ändrig som jag kom på, man skanske skall ha två återfjädrande brytare för hållkretsen som håller i ON läget, ett på läge och ett off läge för hållkretsen, kanske blir irrriterande om hållkretsen akriveras automatiskt.
Är det en GM så kommer det av sig självt med tiden, alla mina Chevor jag har haft (bl.a. 2500HD Silverado, 1500 och S-10) så har det gått att ta ur nyckeln med bilen igång pga slitage i tändningslåset. Men det har gått utmärkt att lägga i växeln även med nyckeln ur (d.v.s. nyckeln har gått att ta ur oavsett vilket läge tändningslåset har stått i), och i det fallet blir det väldigt osäkert.
Så som du tänker så blir det betydligt säkrare, men om ditt tändningslås slits på samma sätt som mina har gjort så kommer det bli osäkert med tiden. Det kommer givetvis fortfarande inte gå att lägga i växeln om nyckeln är urtagen i läge "off", men det uppstår en risk att nyckeln tas ur i fel läge.
Ett sätt att öka säkerheten för det felfallet skulle vara att bygga systemet så att hållkretsen enbart är aktiv när rattväxeln står i läge P. Sitter inte nyckeln i så dör bilen om växeln läggs i.
Jag ser två andra problem dock, ansvaret och försäkringsbolaget. Jag tror man sitter riktigt redigt i smeten OM det skulle hända en olycka och det visar sig att den är orsakad av en modifiering man själv har gjort, och jag tror inte att försäkringsbolaget skulle täcka skadorna i ett sådant fall. Givetvis är risken att det ska hända extremt liten.
Så som du tänker så blir det betydligt säkrare, men om ditt tändningslås slits på samma sätt som mina har gjort så kommer det bli osäkert med tiden. Det kommer givetvis fortfarande inte gå att lägga i växeln om nyckeln är urtagen i läge "off", men det uppstår en risk att nyckeln tas ur i fel läge.
Ett sätt att öka säkerheten för det felfallet skulle vara att bygga systemet så att hållkretsen enbart är aktiv när rattväxeln står i läge P. Sitter inte nyckeln i så dör bilen om växeln läggs i.
Jag ser två andra problem dock, ansvaret och försäkringsbolaget. Jag tror man sitter riktigt redigt i smeten OM det skulle hända en olycka och det visar sig att den är orsakad av en modifiering man själv har gjort, och jag tror inte att försäkringsbolaget skulle täcka skadorna i ett sådant fall. Givetvis är risken att det ska hända extremt liten.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har även ett minne av att bilprovningen blivit tuffare på detta, tror inte bilen går igenom om det går att ta ur nyckeln under gång.
Mina föräldrar har haft en Opel kadett -89 med den funktionen, om elbakrutan var på.
- SeniorLemuren
Mina tankar är att du måsta antingen ha en stereo med enorm effekt eller otroligt stora rutor eller ett kass batteri om det skall hinna ta slut medan du skapar rutorna.Lilleolov skrev: Detta vill jag ha för att säkert kunna ha bilen igång med barnen i, när man själv kanske är utanför och packar om eller skrapar rutor eller nu vad som helst, också för att batteriet inte ska dö om man lämnar stereon på åt dem små liven.
tankar och ideer?
Batteriet i min gamla Volvo räcker flera timmar med radion/stereon och lyset på utan att äventyra starten.
Batteritorsk är väl inte största anledningen direkt.
Även om jag kan tro att en start sliter mer än tomgång, men det hinner jag nog inte känna av innan jag byter bil om några år.
Även om jag kan tro att en start sliter mer än tomgång, men det hinner jag nog inte känna av innan jag byter bil om några år.
Jag kunde inte hålla mig mer, men det verkar väldigt mycket jobb för att ha motorn igång i en minut...
http://www.smohf.se/Documents/H%C3%A4ls ... aninge.pdf
Jag startar iofs ALLTID bilen innan jag skrapar rutorna, detta av två anledningar, dels vill jag att den ska börja blåsa på framrutan för att slippa imma, och givetvis värma elbakrutan också, men framförallt vill jag att motorn ska få upp lite värme innan man börjar belasta den.
Jag kan förstå problemet med barnen, även om jag inte har samma problem då min dotter för närvarnade är tre veckor och sitter väl fastspänd om hon är i bilen
Jag kan förstå problemet med barnen, även om jag inte har samma problem då min dotter för närvarnade är tre veckor och sitter väl fastspänd om hon är i bilen

Ur miljösynpunkt så kanske jag borde byta bil, för jag känner mig inte mindre oskyldig bara för att jag stänger av den.AndLi skrev:Jag kunde inte hålla mig mer, men det verkar väldigt mycket jobb för att ha motorn igång i en minut...
Köp en bensinvärmare om du ska strula med last länge