"Instrumentbräda" till fyrhjuling, arduino + lcd fråga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thewho

"Instrumentbräda" till fyrhjuling, arduino + lcd fråga

Inlägg av thewho »

Hejsan

Jag har nyligen skaffat mig en fyrhjuling (quad) men den saknar lite utrustning tycker jag :vissla: Jag skulle gärna ha sett temp. mätare, hastighetsmätare & varvräknare.
Så jag tänkte att det kan ju inte vara så svårt att fixa med en arduino, display och några givare.

Men nu till frågan.
Jag skulle ju helst vilja se all den infon på en gång och på ett snyggt sätt tillika som man ska kunna se vad den visar när man kör :humm:
Så kan någon tipsa om en display som skulle passa mig?

Jag gissar dock att mina kunskaper (eller brist på) tillsammans med en arduino begränsar valet ganska mycket?

Mvh Daniel
Senast redigerad av thewho 1 februari 2013, 18:44:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: "instumentbräda" till fyrhjuling

Inlägg av Icecap »

LCD är ett utmärkt sätt. De finns i många olika typer men jag skulle tro att en textbaserat modul på 20x2 tecken vore rätt grej.

'xxxxxRPM xxxKM/T'
'±xx°C HH:MM:SS'

kan det t.ex. visa. Finns med bakgrundsbelysning osv.
thewho

Inlägg av thewho »

Jag misstänker att det kommer bli en sån typ av display. Men jag skulle gärna ha något med större tecken så att man lätt ser vad det står när man kör. :humm:
Eller kanske en kombination med led'ar för varvtalet :roll: har ju fräs så man borde ju kunna få till något sånt :lol:
Vilken färg på lcd displayerna ger bäst kontrast? Har en blå men jag har svårt att tro att man ser vad det står när man kör med en sån :?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Varvräknare vill man ju typiskt sett ha en grafisk representation av iaf, blir väldigt "fladdrigt" med siffror.

Går dock utmärkt att bygga en stapel av en vanlig teckenbaserad LCD också, jag har tidigare postat flera bilder på grejer jag gjort med (i mitt tycke) snygga LCD-staplar :) ..bland annat min lödtimer som var mitt tävlingsbidrag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välj hellre röd färg istället för blå. Man blir inte lika bländad och ögonen tycker det är lugnare att titta på.
I den här tråden skrev jag lite om mina tankar kring att visa hastighet mm på en trädgårdstraktor.
thewho

Re: "Instrumentbräda" till fyrhjuling

Inlägg av thewho »

Jag tror jag börjar bestämma mig om hur den ska se ut nu :lol:
Tanken: en böjd led stapel med en liten display (hur svårt är det att få en grafisk disp att fungera med en arduino?) i mitten som visar hastighet & vattentemp i första hand.
Man ska sen med en (av två) knapp kunna växla mellan:
-Oljetemp
-Timräknare
-"LapTimer" nollbar med knapp på styret
-Totala Km
-Trippmätare, nollbar med samma knapp ^
-Utetemp

Det jag funderar mest på är hur jag styr ledstapeln utan att använda 19-20 utgångar? :lol: (500-10000rpm i 500rpm steg)
Tips?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Skiftregister är en idé för att minska antalet anslutningar. Att ansluta en grafisk LCD är lätt, som så ofta annars finns färdiga bibliotek. Tex http://learn.adafruit.com/nokia-5110-33 ... chrome-lcd.
Själv skulle jag dock föredragit analoga mätare, de är också lätta att styra mha PWM.
thewho

Inlägg av thewho »

Kommer de "tidigare" led'arna vara tända vartefter varvtalet stiger om jag använder ett skiftregister?
Finns det olika kanske?
Jag såg det här projektet oxå:
http://hackaday.com/2012/06/20/driving- ... or-any-uc/

Skulle det fungera att göra det jag vill med en sån tillsammans med en arduino?
Dvs. en "böjd" varvräknare, digital hastighetsmätare & några andra "sidor" med temperaturer o liknande.
thewho

Inlägg av thewho »

Någon som vet om det finns en färdig krets för "led-stapeln" jag babblar om?
Googlade skiftregister men det verkar som att bara en led är tänd i taget med en sån?

Jag tror det blir bäst med en led stapel för varvtal och en liten monokrom display för hastighet mm. Om det inte är löjligt enkelt att göra det snyggt med endast en större display?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ett skiftregister matar ut det du matar in. LM3914 http://www.ti.com/product/lm3914 skulle kunna vara något, används bland annat till digitala VU-mätare.
Bild
thewho

Inlägg av thewho »

Tack så mycket! :tumupp:

Jag har läst hur man får arduinon att visa en bild, men är det någon som kan förklara lite löst hur man går tillväga för visa en bild med siffror och staplar?
Skriv svar