FRECOs CNC projekt - 3-axlig fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
freco

FRECOs CNC projekt - 3-axlig fräs

Inlägg av freco »

Nu börjar det dra ihop sig till att börja bygga min egen CNC-fräs. Jag har svarvat och fräst en hel del "manuellt" men nu vill jag kunna göra lite mer avancerade geometrier. Jag bygger skalamodeller av lastbilar och entreprenadmaskiner som en hobby, så en tanke är att kunna fräsa fram diverse delar till detta. Sen vill man ju kunna göra diverse andra trevliga saker också.

Jag har nu under ett par års tid läst en massa här på forumet, skissat på olika konstruktioner, diskuterat med kollegor som jobbar professionellt med CNC och samlat diverse delar, så nu är det dags snart att komma igång :wink:

Ungefär så här ser "specen" ut

* Arbetsyta: min 200x300mm (eventuellt 300x400mm). Så klart alltid trevligt med mer yta, men stabilitet går före storlek (jag är allergisk mot vibrationer...)

* Byggmaterial: troligen aluminium. Trevligt att bearbeta och ganska "dött", även om det (tyvärr) inte är lika tungt som stål.

* Bearbetning i material: MDF, (styren)plast, aluminium, mässing

* Rejält dimensionerad konstruktion (bra tyngd). Jag har en aluminiumplåt som är 1200x680x90mm (väger närmare 200kg) som jag tänkte använda (en del av) som bas (kommer ev kapa ner den på längden lite). Lite beroende på konstruktion (konceptval ej riktigt klart) så blir det sen ca 150x50 eller 150x150 massiva profiler som skruvas fast på plåten.

* 3 axlar (x-y-z) med möjlighet att addera 4:e axel (roterande chuck) och eventuellt 5:e axel (trunnion table eller roterbar z). Vill få 3 axlar att funka först, men de geometrier jag vill fräsa kräver mer än tre axlar om man skall kunna göra allt i ett tempo.

* Stabilitet är viktigare än hastighet, men den får inte bli för klumpig i rörliga delar så man inte kommer upp i rätt skärhastigheter

* Antagligen Mach3 som styrsystem + Gecko 540 + 3 st 3Nm stegmotorer (ev lite kraftigare beroende på tyngden i X-Y bordet)

* Kulskruvar från Kina minst 16mm (alternativt grövre icke-Kina om jag ev kan få tag i "billigt")

* Linjärlager, öppen typ (stöd hela vägen), med kulor i (också Kina antar jag). 25-30mm, får se vad man hittar till rimligt pris. Själva lagren är ju ganska billiga men jag har inte kollat närmare på stängerna än. Tipsa gärna om prisvärda alternativ. Alternativt kan det bli 30mm slipad rundstång och slutna linjärlager, men det bygger lite mer på höjden också.

* Spindel blir nog en Bosch överhandsfräs med varvtalsreglering till att börja med (har en ny liggande), med möjlighet att byta till Kress eller liknande framöver efter behov.

* Skåp, kylning, dammsugare/tryckluft etc får bli en senare fråga när monstret är igång.

Ja, vad tror ni om det här??? Jag vet ju att det finns många kunniga här på forumet så jag tar tacksamt emot era synpunkter. Jag har som sagt tänkt på detta länge, men jag har garanterat inte tänkt på allt... :D

Ni undrar nu säkert hur skapelsen skall se ut... Just CAD är en av mina svagare sidor, men det är ju bara att se till att lära sig annars kommer jag ju inte att kunna använda fräsen :oops: Men tills vidare får ni hålla till godo med lite enklare (2D) skisser. Kommer snart!
freco

Re: FRECOs CNC projekt - 3-axlig fräs

Inlägg av freco »

Här är en enkel snabbskiss på hur jag tänkt det hela.
En ganska klassisk design mao. Exakta mått och placering av linjärlager etc har jag inte definierat ännu.

Rörelsen i Z får nog bli lite mer än det ser ut här. Jag vill ju nå ner till bordet men samtidigt ha plats i höjdled ifall det blir 4:e och 5:e axel på bordet framöver.

Bottenplattan är 90mm tjock. Pelaren 150x150mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar