Utbyggnad av Proxxon MF70 miniatyrfräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Utbyggnad av Proxxon MF70 miniatyrfräs?

Inlägg av Hedis »

Jag lägger det i en ny tråd istället.

Nu är det bra nära att beställa en MF70-fräs.
Stegmotorer finns här hemma, drivare är på väg och likaså ett BOB-kort.

Hur långt kommer man i arbetsområde utan att byta profilerna samt kulskruvarna?
Har sett någon som gjorde nya ändgavlar, nån fräste fram en lite förlängning till Y-skenan etc.
Första målet är att kunna köra 100x160mm europakort. Är det möjligt utan att byta profiler?
Axiallagringen har jag sett att folk gör om också med F6-12G lager, är den ganska dålig utan ombyggnad?

Någon som sett dom billigare eller närmare än i Tyskland för 249€? (plus ca 25€ i frakt)
Senast redigerad av Hedis 31 december 2012, 22:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Ytbyggnad av Proxxon MF70 miniatyrfräs?

Inlägg av ghost_rider »

För att kunna köra 100x160 måste du antingen bygga ut z så att du får ett större överhäng och därmed ett större arbetsområde på y eller hitta på någotting annat fiffigt :)
Dessutom är det inte kulskruvar utan vänstergängade m6? (eller m5) tyvärr. Jag hittade miniatyr kulskruvar i m6 , lite dyra dock därför avstod jag.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Re: Ytbyggnad av Proxxon MF70 miniatyrfräs?

Inlägg av Hedis »

Okej!
Så bästa utgångsläget borde man få med gravyrdelarna alltså?

Sant, i bakhuvudet minns jag att du skrivit att det är M5 vänster...

Gott nytt år till er nu!
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Re: Utbyggnad av Proxxon MF70 miniatyrfräs?

Inlägg av Hedis »

Skulle någon med en MF70 kunna mäta avståndet från centrum på spindeln till pelaren för Z?
Alltså största biten den kan "gapa" över.
oz9ny

Inlägg av oz9ny »

Tag et kig på http://www.usovo.de/shop/CNC-Machines/C ... ::261.html
En af maskinerne har et arbejdsområde på x=162, y=105.

Jeg har modificeret min mf70 med kugleskruer og atc og det kan ses her: http://unitaig.jalling.dk/index.php?id=100

Godt nytår fra DK
/Niels
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Tack Niels! Det var spännande att se att dom vågar kapa ur så mycket ur Z-bommen utan att försvaga den för mycket.
Vad var anledningen till att du bytte till kulskruvar på din? (Edit: Läste lite dåligt, slitna delrinmuttrar såg jag nu...)
slaith

Inlägg av slaith »

Tjena

Jag konverterade en MF70 för ett tag sedan, enklast var att köpa ett förlängt X och Y bord från England.
Ska kolla ifall jag hittar adressen.
Fick ungefär 170x90 mm slag vill jag minnas, kan kolla lite noggrannare sen.
Kapade av laxstjärtsgejder delen på Z pelaren en bit upp, inga problem alls med ostabilitet.

Men man kan ju å andra sidan inte mata på speciellt mycket i denna pyttemaskinen.

Sedan när jag ändå bytte bord så kollade jag lite och Z och Y är ju vänster gängad skruv, men inte X.
Så det var ju bara att beställa reservmuttrar med högergänga så kan du ju använda vilken gängstång du känner för.
Varför hålla på och leta specialstänger?

Köpte även en ER11 spindel, det är något som jag aldrig har ångrat.
Orginal spindeln med dom sura lagren som sitter i är inte mycket att hänga i granen.
Bara att slänga lagren och spindeln i frysen så kommer det att passa galant, fick bort allt lagerspel med lagren man får med ER spindeln.

När jag ändå härjade i huvudet så passade jag på att dra alla kablar i pelaren istället, plus extra för Z gränsläge och satte en 50x50 pc fläkt ovanpå huvudet.
Den startar samtidigt som spindeln börjar snurra och motor, lager och hela huset är svalt efter lång körning.

Det enda som är svårt är att skydda gejdrarna från kylvatten m m, det är så små grejer.
Finns inte riktigt någonstans att fästa gummiduk m m.

Då jag har gjort riktig flood kylning till den så blir det rätt mycket vatten överallt, den står i ett stort kar som samlar upp vattnet.
Får smörja gejdrarna med olja titt som tätt.

Men den går att köra trä, plast och alu med alldeles utmärkt.
Man får dock slut på arbetsområde fort det är ett som är säkert, får bli en större snart känner jag.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Tack för ditt svar!
Det är säkert någon som kommer ha nytta utav det!

Jag har lagt om banan lite och väntar på delar till en Zoltar 2012-NC som ska byggas. (det mesta ligger på olika fraktbolags flygplan världen över.. :))
Så snart blir det en byggtråd till med en Zoltar-maskin.

Du får visa lite bilder på din lilla MF70, det lät som ett fint bygge på din beskrivning.
Skriv svar