Bygga en Åtelkamera (rörelseaktiverad kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Pelle123

Bygga en Åtelkamera (rörelseaktiverad kamera)

Inlägg av Pelle123 »

Tjenare! jag håller på med mitt projekt med att bygga en åtelkamera för att ta kort på djur när dom går förbi kameran ute i naturen. Jag har köpt en PIR rörelsesensor ifrån elfa.se som fungerar mellan 3-5 v, och så har jag fått tag i en gammal digitalkamera(5mp). I kameran sitter det 3st AAA batterier så den totala spänningen blir på 4.5 V.
PIR sensorn skickar vidare den spänningen den matas med när något rör sig, så det hade ju varit perfekt att ha den på samma som kameran 4.5 v. Men har kommit till ett litet problem när det gäller att få sensor signalen att styra avtryckaren på kameran. Avtryckaren har bara ett läge , en krets som sluts. och när jag mäter (om jag mätt rätt) så är spänningen på avtryckaren 0,009 V. då är ju dilemmat hur jag ska få 4.5 v att bli 0,009 V eller vad man ska ha som styr så kretsen sluts när den får 4.5 v? Motstånd? Relä? Transistor? någon som har något förslag?

MVH Per
Lidning

Re: Bygga en Åtelkamera (rörelseaktiverad kamera)

Inlägg av Lidning »

Det är inte så att avtryckaren triggar mot jord?

//Dan
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Relä skulle jag ta, det kan funka med andra lösningar, men relä funkar.
Tänk på att det krävs tillstånd för den typen av fotografering.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sant, om en person erkänner att det är han som har satt upp kameran så kanske den personen ligger illa till.

Nu finns det många fler problem för trådskaparen. Tex har kameran troligen ett automatisk strömsparläge och en kraftig strömförbrukning.

En arduino kan med ett par reläer starta kameran och sen ta en serie bilder. Där efter stänga av kameran.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Har annars ett skal från en skrotad åtelkamera som borde vara vattentät som du kan få för en billig peng... Fast kanske du redan löst inkapslingen?

Här är några bilder av den:
http://www.cnc-design.fi/misc/13010088.jpg
http://www.cnc-design.fi/misc/13010089.jpg
http://www.cnc-design.fi/misc/13010090.jpg
http://www.cnc-design.fi/misc/13010091.jpg

Kul projekt annars!
Pelle123

Inlägg av Pelle123 »

Jag har nu testat att koppla rörelsesensorn till kamerans batteri + och satte sensorns minus på avtryckarens ena pol och sensorns signal till den andra polen. Det fungerade perfekt så jag behöver inte längre tänka på extra komponenter som tur är :) så nu tar kameran kort när sensorn upptäcker rörelse , men nu har jag kommit till ett nytt problem som netrunner skrev om, att kameran har en strömsparar funktion som gör att den stängs av efter 3 min, dock så finns det en knapp för att stänga av displayen och då borde väll den inte dra så mycket ström eller vad tror ni?
Jag hittar inget alternativ att stänga av strömsparar läget... undrar om jag kan lura kameran att inte stänga av sig på något sätt....?

arduino verkar lite avancerat? tänkte hålla budgeten så låg som möjligt..

kankki tack för erbjudandet men tänkte ta någon enkel burk jag har liggandes och sen täta ordentligt med silikon. kommer lägga upp bilder på framgångarna framöver :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Fixa ett proffs kapslingen med olika skal i form av en gren eller sten.

Björk,tall,gran,gråsten,granit eller fågelholk
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul. :D

Pelle123:
Hur gör kameran för att få rätt fokus?
På många kameror behöver man hålla inne knappen lite för att den ska fokusera
och sedan trycker man ner knappen helt och hållet för att den ska ta kort.
Det är en lite speciellt knapp-typ som man kan säga består av två knappar.
(Tänkte bara så att du inte missat detta och får suddiga kort.)

När det gäller strömspar-läget:
Går det inte att bryta spänningen och sedan ge den spänning igen, för att hålla kameran vaken?
Är den tillräckligt snabb på att vakna så kanske man rent av kan låta den vara spänningslös tills något rör sig.

Annars kan du ju prova om det finns någon annan knapp som man kan trycka på någon gång ibland för att den inte ska somna.
På våra kameror kan man hålla inne avtryckaren lite (fokus-läget som jag skrev om först) någon gång ibland för att den inte ska somna, eller så kan man väcka den på samma sätt.

Vad är det för kamera? (Märke och modell).
Det kanske går att hitta manualen och se om man verkligen inte kan stänga av strömspar-läget.

Lycka till!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ok, erbjudandet finns kvar om du ändrar dig ;) Ska bli kul att följa!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Om det råkar vara en gammal canon kan man få rörelsedetektering och alla finesser direkt i kameran, lär dra lite ström dock...

http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

MVH: Mikael
Pelle123

Inlägg av Pelle123 »

ja en fågelholk hade ju varit rätt kul att göra :) två nöjen i ett fågelbo och riktigt bra camoflage, ska fundera på det!
Kameran har endast en knapp och jag tror den fokuserar av automatik när knappen är nedtryckt.
Kameran är av märket "United" 5mp en väldigt enkel och förmodlingen billig kamera.
Angående strömsparläget så hittade jag som tur var i inställningarna att det gick att stänga av, och skärmen går också att stänga av så det enda som borde vara kvar att göra är att löda på två kablar från sensorn till avtryckaren (väldigt små poler så det kommer vara bra pilligt att få dit det) och sen fixa inkapsling och se hur länge batterierna håller (om man behöver sätta dit extra batterier för att det ska klara sig ett dygn eller inte ) :)
Pelle123

Inlägg av Pelle123 »

Här kommer lite bilder på kameran och sensorn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pelle123

Inlägg av Pelle123 »

Här kommer lite bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pelle123

Inlägg av Pelle123 »

lödde på kablarna och satte ihop kameran och då fungerade allt som det skulle förutom att "OK" och "ner" knappen sluta och fungera. Just okej knappen behövde jag för att stänga av den automatiska avstängningen.... så vet inte om jag förstört knappen när jag pillat :/

men har hittat en ny kamera som är bättre kvalitet på bilderna och nyare kamera så jag ska göra ett försök med den. en Samsung S630 6Mp.

Denna kameran drivs av två AA batteri på 1,5 volt vardera. Avtryckaren till denna kameran är i två lägen 1:fokus 2:utlösaren, de polerna är på samma Spänning som batterierna tillsammans, Polerna ska kopplas till jord när den ska aktiveras.
Nu måste jag få tag på ett mini relä eller liknande som jag kan koppla så att när relät får 3v ifrån rörelsesensorn så sluter den de andra två kretsarna som gör att 1:fokusen och 2: utlösaren kopplas till jord, samt att den kopplar ifrån när spänningen från signalkabeln försvinner.

Jag undrar vart jag ska få tag på ett sådant litet relä? har lite dålig koll på sådanna små relä. Skulle uppskatta om någon kunde länka till ett förslagsvis relä på Tex elfa eller om någon har nån ide om hur jag ska välja/få tag på relät? :) tack på förhand :D
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Skriv svar