Håller på att bygga ett kretskort med ett gäng optokopplare för att skona parallellporten. Nu skulle jag behöva lite 5V från datorns sida och då är ju en USB-port ett utmärkt alternativ.
Det jag undrar är om jag ska koppla ihop pin 4 (-) och skärmen i kretskortsänden? De verkar sitta ihop i datoränden. Vet att man i endel XLR <-> Tele kablar ska lämna skärmen hängande i ena änden så jag tänkte bara kolla. Spelar troligtvis ingen roll alls i det här fallet...
Driva elektronik från USB-port
4,4 V borde inte vara något problem, ska köra två 74HC14N som kan drivas med 2.0 - 6.0 V, och optokopplarna är ju inte heller något problem spänningsmässigt.
100 mA borde också räcka även om det är lite på gränsen. Skulle vilja ha möjligheten att driva 12 st PC817 optokopplare och de behöver enligt databladet minst ungefär 6-7 mA för att vara på säkra sidan. Så då landar man ju runt 80 mA + lite en gnutta till logikkretsarna. Så det borde ju gå även fast man bara skulle få 100 mA.
Skulle vara så smidigt att bara dra en avklippt USB-kabel till D-SUBen i datoränden. Finns ju några jordstift man kan strunta i så då kan man ju köra 5V genom de trådarna i parallellkabeln istället.
100 mA borde också räcka även om det är lite på gränsen. Skulle vilja ha möjligheten att driva 12 st PC817 optokopplare och de behöver enligt databladet minst ungefär 6-7 mA för att vara på säkra sidan. Så då landar man ju runt 80 mA + lite en gnutta till logikkretsarna. Så det borde ju gå även fast man bara skulle få 100 mA.
Skulle vara så smidigt att bara dra en avklippt USB-kabel till D-SUBen i datoränden. Finns ju några jordstift man kan strunta i så då kan man ju köra 5V genom de trådarna i parallellkabeln istället.