Hej!
Har en servoförstärkare här, en "Axor MTS200". Det är effektelektronikmodulen "Minispeed MS200" som är sönder.
Problemet är att när servot går en väg brummar den till i starten och sedan brummar lite när den går. Åt andra hållet får den felfritt. Har inte mätt med oscilloskop.
Min första tanke gick ju till H-Bryggan, men borde inte servoförstärkaren bara funka åt ett håll ifall en trissa har farit? Så kanske transistorns drivelektronik som gått? PWM-fel?
Jag tänkte bara ifall någon av er känner igen felet.
Har bytt ut modulen och bekräftat att det är just den som felar. Det är inte nätdels-fel.
Sitter i en gammal 3-axlig retrofitad Hurco.
Tack i förhand!
Reparera servoförstärkare
Re: Reparera servoförstärkare
Inte lätt att säga....
Hur är den kopplad?
(Jag har bara väldigt snabbt Googlat efter NÅGON form av dokumentation och har ingen aning om jag träffar rätt).
Om t.ex det som styr servo-förstärkaren använder den +/-10V matning som genereras AV servoförstärkaren och den ena av de två matningarna har en massa rippel på sig så skulle det kunna smita in i den analoga styrsignalen och då ge ett brum åt ena hållet.
Det är nog läga att plocka fram skopet i alla fall.
Hur är den kopplad?
(Jag har bara väldigt snabbt Googlat efter NÅGON form av dokumentation och har ingen aning om jag träffar rätt).
Om t.ex det som styr servo-förstärkaren använder den +/-10V matning som genereras AV servoförstärkaren och den ena av de två matningarna har en massa rippel på sig så skulle det kunna smita in i den analoga styrsignalen och då ge ett brum åt ena hållet.
Det beror på hur PWM-styrningen är gjord. Det finns lite olika tekniker att "köra" bryggan så att säga. Men jag tror inte att det är nått fel i själva bryggan.Min första tanke gick ju till H-Bryggan, men borde inte servoförstärkaren bara funka åt ett håll ifall en trissa har farit? Så kanske transistorns drivelektronik som gått? PWM-fel?
Det är nog läga att plocka fram skopet i alla fall.
Styrsignalen är +-10V. Det är inte den som felar, swappade modulen mellan två axlar och då började den andra axeln brumma istället.
Handbok: http://www.bobry.ch/pdf/ax/Handbuch_Masterspeed.pdf
Återgivningen är med tachometer. Fast servoförstärkaren sköter ingen reglering själv egentligen, den sköts av encoder+k-motion kort (som ger styrsignalen och "PID:ar")
Lite förvirrande när jag sa "Har en servoförstärkare här"
Modulen ligger 30km bort. Nästa gång jag åker dit kan jag ju proba lite, om inte jag fått tag på en helt ny modul/hittat möjligt fel.
Egentligen lite dum tråd med så lite info, men jag tänkte ifall det var ett slags vanligt fel på servoförstärkare?
Tack i allafall H.O!
Handbok: http://www.bobry.ch/pdf/ax/Handbuch_Masterspeed.pdf
Återgivningen är med tachometer. Fast servoförstärkaren sköter ingen reglering själv egentligen, den sköts av encoder+k-motion kort (som ger styrsignalen och "PID:ar")
Lite förvirrande när jag sa "Har en servoförstärkare här"

Egentligen lite dum tråd med så lite info, men jag tänkte ifall det var ett slags vanligt fel på servoförstärkare?
Tack i allafall H.O!

Jo men min tanke var att om det som genererar strysignalen tar sin matning från +/-10V-uttaget PÅ modulen och det är rippel på antingen + eller - matningen så kan felet komma den vägen. Om +/-10V matningen genereras av modulen så följer felet med modulen när du flyttar den.Styrsignalen är +-10V. Det är inte den som felar, swappade modulen mellan två axlar och då började den andra axeln brumma istället.
Men om du har KAanalog-kort så antar jag att den har sin egen interna matning och att du inte plockar +/-10V från servo-förstärkaren. Det var en tanke i alla fall.
Annars tycker jag det låter mer som tuning-grej. Du säger att servoförstärkaren inte sköter någon reglering...kör du den i Torque Mode eller Velocity mode? Om velocity mode kör du med tacho-feedback till förstärkaren? Det finns ju ett par trim-pottar (KV och DER framför allt) på förstärkaren/modulen som har med dess interna reglering att göra, kanske behöver någon av dom (jag skulle prova med DER) finjusteras "ever so slightly".
Jaja, tänker bara högt som sagt. Lycka till!
Ah, ok. Sorry för förvirringen, ingen matning tas ur modulen. Jo, kör velocity mode. Har prövat skruva på både KV och DER, men till inget resultat. DER får bara hela huset att skaka, hehe.
Tycker ju också om det var en inställning borde det vara problem åt båda hållen.
Återkommer om något dyker upp!
Tycker ju också om det var en inställning borde det vara problem åt båda hållen.

Återkommer om något dyker upp!