Köpa magneter till DC motor
Köpa magneter till DC motor
Hej, jag håller på att bygga en dc motor men har problem med att hitta permanentmagneter till den.
Har inga krav på motorns effekt och funderar på två stavmagneter eller en hästskomagnet. Ska väl drivas av en ström på cirka 0,1 Ampere och kommer linda spolarna cirka 300-750 varv. Rotorn har en diameter på 60mm så utifall det blir en hästskomagnet måste den ha ett gap som tillåter rotorn att få plats.
Var kan jag köpa permanentmagneter som får det att gå ihop för mig?
Har inga krav på motorns effekt och funderar på två stavmagneter eller en hästskomagnet. Ska väl drivas av en ström på cirka 0,1 Ampere och kommer linda spolarna cirka 300-750 varv. Rotorn har en diameter på 60mm så utifall det blir en hästskomagnet måste den ha ett gap som tillåter rotorn att få plats.
Var kan jag köpa permanentmagneter som får det att gå ihop för mig?
Re: Köpa magneter till DC motor
Står i ett datablad att magnetiseringen är axiell. Blir fältlinjerna då lika de från en stavmagnet?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0&q=magnet
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0&q=magnet
Svårt att säga. Beror på vad man menar med lika och hur du avser att använda magneterna. Så här uppfattar jag att polerna hamnar i cylindern:
(Disclaimer:har fel ganska ofta)
Ps. Skissa upp en ritning på ungefär vad du tänkte göra så ökar chansen för att du ska få bra tips. Misstänker att det finns en hel del kunskap om magneter här.
Ps2: Kina har billigare magneter om du hinner vänta på frakten.
Kod: Markera allt
-()_)+
Ps. Skissa upp en ritning på ungefär vad du tänkte göra så ökar chansen för att du ska få bra tips. Misstänker att det finns en hel del kunskap om magneter här.
Ps2: Kina har billigare magneter om du hinner vänta på frakten.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
På Clas Olsson hittar du billiga neodymmagneter. Dom är små men väldigt kraftfulla och vill du ha dom starkare så staplar du bara några på varandra. 

Ja, men jag har behov av att veta magneternas flödestäthet. På clas ohlson skriver de enbart häftkraft och har för övrigt dålig med detaljerad information.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Varför behöver du veta deras flödestäthet? Jag blir lite nyfiken för ditt första inlägg antydde inget om det. Ska du bara bygga en enkel likströmsmotor så känns det lite överkurs.
Flödestätheten beror på hur magnetflödet leds från nordpol till sydpol.
Om magneten placeras i en magnetiskt ledande krets av järn (utan luftgap) blir flödestätheten drygt 1T för en neodymmagnet av "normal" styrka. (Förutsatt att järnet har tillräcklig yta för att leda flödet.)
Med ett luftgap på samma längd som tjockleken på magneten blir flödet drygt ½T.
Magneten fritt i luften kommer ha ett starkt varierande flöde beroende magnetens mått, och beroende på var flödet mäts. Om du bygger en motor borde detta vara ointressant, eftersom att du behöver se till så att flödet går i en magnetisk krets.
Om magneten placeras i en magnetiskt ledande krets av järn (utan luftgap) blir flödestätheten drygt 1T för en neodymmagnet av "normal" styrka. (Förutsatt att järnet har tillräcklig yta för att leda flödet.)
Med ett luftgap på samma längd som tjockleken på magneten blir flödet drygt ½T.
Magneten fritt i luften kommer ha ett starkt varierande flöde beroende magnetens mått, och beroende på var flödet mäts. Om du bygger en motor borde detta vara ointressant, eftersom att du behöver se till så att flödet går i en magnetisk krets.
Ska kika.Kolla supermagnete.de
Använder byggandet som ett inlärningssätt så jag vill gärna veta dess styrka i någon form som jag kan räkna matematiskt medVarför behöver du veta deras flödestäthet? Jag blir lite nyfiken för ditt första inlägg antydde inget om det. Ska du bara bygga en enkel likströmsmotor så känns det lite överkurs.

Bearing, låter som att du har mycket kunskap om magneter. På grund av svårigheter med bearbetning av material kommer jag inte göra två bågar att sätta magneterna på. Oavsett, vilken yta menar i följande: "Om magneten placeras i en magnetiskt ledande krets av järn (utan luftgap) blir flödestätheten drygt 1T för en neodymmagnet av "normal" styrka. (Förutsatt att järnet har tillräcklig yta för att leda flödet.)"
Tack för alla svar hittils

Jag har lärt mig massor om magneter och flöden genom att simulera magnetiska kretsar i FEMM.
Tvärsnittsytan av järnet. Järn börjar mättas vid ca 2T, och är helt mättat vid omkring 2,5T, beroende på legering. Om magneten och luftgapet har tvärsnittsytan 1cm², och flödet 1T, behöver järnet ha tvärsnittsytan 0,5cm² vid 2T, eller 0,4cm² vid 2,5T. Om magnetfältet är växlande i järnet i takt med att motorn roterar, bör man hålla sig under ca 2T (beroende på legering), annars uppstår förluster. Ifall magnetfältet är statiskt kan man snåla in på järn, och låta det bli helt mättat.vilken yta menar i följande: "Om magneten placeras i en magnetiskt ledande krets av järn (utan luftgap) blir flödestätheten drygt 1T för en neodymmagnet av "normal" styrka. (Förutsatt att järnet har tillräcklig yta för att leda flödet.)"
Låter intressant 
På supermagnete.de finns inga hästskomagneter med passande dimensioner. Någon annan form av magnet beställer jag nog från elfa.se.

På supermagnete.de finns inga hästskomagneter med passande dimensioner. Någon annan form av magnet beställer jag nog från elfa.se.
- prototypen
Två plattjärn böjda som ett frågetecken (inte den översta delen) radien som rotorn och en stapel magneter mellan de raka delarna.
Var det så du tänkt dig det hela?
Protte
Var det så du tänkt dig det hela?
Protte
- prototypen
I en annan tråd hittade jag den lille elektrikernlåda med en bild på en enkel motor.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=15
Protte
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=15
Protte