Har gjort en liten testuppkoppling som i stort består av en Attiny45, en led och en RGB-ledlist. Attiny:n kör Arduino boot loader och programmet Fading från de medföljande exemplena. Mellan Tinyns pinne 5, D0, och jord finns en resistor och en led, och anger jag led-pinnen till D0 i koden fadar styrkan på lysdioden som den ska.
Till D3, pinne 2 på Tinyn, har jag kopplat Gate på en 2N7000 Mosfet. Source går till jord, Drain till den kabel(röd) i ledlisten som driver de röda dioderna. Listen har gemensam plus, så den gemensamma kabeln(gul) på listen är kopplad till +12V (som listen vill ha). Listens gul ska alltså kopplas till +12volt, de olika färgerna tänds sedan när man kopplar respektive kabel till jord.
Ändrar sedan i koden och anger led-pinnen till D3 istället. Nu förväntar jag mig att de röda dioderna i listen ska fadas in och ut, men istället blinkar de. Har jag tänkt fel nånstans??
PWM med Led och Mosfet, no dice
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: PWM med Led och Mosfet, no dice
Får gate tillräcklig spänning över tröskelvärdet?
Schema?
Schema?
- Klas-Kenny
Prova att slänga på en lysdiod istället, på D3 (eller ett scope för den delen, om du har ett) för att se att utsignalen över huvud taget är som du vill där. Kanske är något som gör att den bara vill köra D0, eller att något mer behöver ändras.
Har bestämt för mig att den controllern bara har PWM på pinne 5 och 6, OC0A och OC0B.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
PWM:en är mjukvarubaserad.
Jag gjorde nu tvärtom mot Klas-Kennys förslag, flyttade gate till D0 och då fungerar det, listen fadar. Samma på D1 och D4, men inte på D2 eller D3.
Hmm? Vet inte om jag orkar fortsätta utreda varför, kan ju koppla de tre färgerna till D0, D1 och D4.
Jag gjorde nu tvärtom mot Klas-Kennys förslag, flyttade gate till D0 och då fungerar det, listen fadar. Samma på D1 och D4, men inte på D2 eller D3.
Hmm? Vet inte om jag orkar fortsätta utreda varför, kan ju koppla de tre färgerna till D0, D1 och D4.