Sony STR-DB840 Som inte ger ljud på ena kanalen (receiver)
-
danielr112
Sony STR-DB840 Som inte ger ljud på ena kanalen (receiver)
Kör jag FM bandet så har jag ljud ut på båda kanaler oberoende hur jag processar ljudet. AFD eller 2channel o.s.v
Men när jag kör CD/Tape o.s.v in så får jag bara ljud på Högra högtalaren. Vänstras ljud är minimallt lågt. Kör jag ljud in på 5.1 analog ingången får jag också ljud på alla utgångar. Detta utesluter ju att själva slutstegsdelen är paj och funkar som den ska.
Har googlat lite men hittar inget relevant på just mitt fel. Har även kollat igenom ev inställningar och nollställt den men samma problem.
Har ni tips på vad man ska kolla på? Är inte sugen på att kasta den då den annars funkar riktigt bra.
Men när jag kör CD/Tape o.s.v in så får jag bara ljud på Högra högtalaren. Vänstras ljud är minimallt lågt. Kör jag ljud in på 5.1 analog ingången får jag också ljud på alla utgångar. Detta utesluter ju att själva slutstegsdelen är paj och funkar som den ska.
Har googlat lite men hittar inget relevant på just mitt fel. Har även kollat igenom ev inställningar och nollställt den men samma problem.
Har ni tips på vad man ska kolla på? Är inte sugen på att kasta den då den annars funkar riktigt bra.
Senast redigerad av blueint 26 januari 2013, 14:02:01, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Sony STR-DB840 Som inte ger ljud på ena kanalen
Valet av ingång Tuner/CD/AUX...osv sker det med hjälp av en IC eller mekaniska brytare?
Händer att IC:na går sönder så titta efter en sån IC i apparaten.
Händer att IC:na går sönder så titta efter en sån IC i apparaten.
Kan du koppla om till mono? Vad händer? Hörs höger kanal i båda?
-
danielr112
Valet sköts digitalt. Har denna manual. Någon som kan peka på vad det ev kan vara? http://romer.se/db840.pdf Svårt för er att gissa men någon kan säkert mer än mig
Mono har jag ingen aning om jag kan koppla om till ens på dem.
Mono har jag ingen aning om jag kan koppla om till ens på dem.
Re: Sony STR-DB840 Som inte ger ljud på ena kanalen (receive
Leta efter IC301 och IC303 (TC9273), och kontrollera dem, finns in / ut signal ?
-
danielr112
Vad menar du med "finns in / ut signal" ?
Om du matar in signal på t.ex. CD-input ( J301 ) så ska signalen finnas på pin 2 på IC301.
Kommer det ut något på pin 12 när "CD" är valt?
Kommer det ut något på pin 12 när "CD" är valt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
danielr112
Har följt vägen lite nu. Och Phono in ger rätt på båda kanaler. Så IC301 borde vara ok right?
Både IC301 å 303 borde ju inte paja samtidigt (Även om det kan ske...)
Isåfall leder det mig till att IC1502 kan vara boven?
Får ta och mäta lite. Synd att man inte har mer än en Voltmeter liggandes just nu.
edit: Ska försöka undersöka detta senare. Har inte haft tid att riva ner den ännu. Senare inatt kanske.
Både IC301 å 303 borde ju inte paja samtidigt (Även om det kan ske...)
Isåfall leder det mig till att IC1502 kan vara boven?
Får ta och mäta lite. Synd att man inte har mer än en Voltmeter liggandes just nu.
edit: Ska försöka undersöka detta senare. Har inte haft tid att riva ner den ännu. Senare inatt kanske.
Är det så att CD, phono, video 3, MD och tape strular, men tv/dbs, dvd/ld, video 1 och video 2 fungerar?
I så fall verkar väl IC301 ha "hängt sig" på FM-läget på ena kanalen.
Fungerar båda kanalerna för CD, TUNER, MD, TAPE och "source" på "2nd audio output" (kräver någon slags separat förstärkare eller liknande för att prova).
Utan att faktiskt veta vad som hänt så gissar jag att det beror på jordslingor, RCA-kontakters idiotiska konstruktion att signalpinnen ger kontakt före jord och att någon kopplat in/ur kablar när strömmen varit inkopplad till t.ex. en dator som sitter i ett ojordat eluttag eller nåt sånt.
I så fall verkar väl IC301 ha "hängt sig" på FM-läget på ena kanalen.
Fungerar båda kanalerna för CD, TUNER, MD, TAPE och "source" på "2nd audio output" (kräver någon slags separat förstärkare eller liknande för att prova).
Utan att faktiskt veta vad som hänt så gissar jag att det beror på jordslingor, RCA-kontakters idiotiska konstruktion att signalpinnen ger kontakt före jord och att någon kopplat in/ur kablar när strömmen varit inkopplad till t.ex. en dator som sitter i ett ojordat eluttag eller nåt sånt.
-
danielr112
Enda som funkar är Phono,FM och 5.1 analog input. Alla andra ingångar saknar ljud på vänster kanal.
Konstigt att växlingen phono/FM fungerar när resten krånglar.
Har du provat vad som händer på diverse "record out"-utgångar? (Ja, och "2nd zone"-utgången)?
Har du provat vad som händer på diverse "record out"-utgångar? (Ja, och "2nd zone"-utgången)?
-
danielr112
Har inte kollat utgångarna nej. Fick besök ikväll med så blev inget skruvandes på den. Så får vänta tills imorgon kväll.
Vad är 2nd zone för något?
Vad är 2nd zone för något?
2nd zone verkar vara nån grej för att skicka en line-signal till "köket" (eller annat "ett annat rum") och där kunna spela valfri ingångskälla, d.v.s. typ du kan spela CD i vardagsrummet och vinyl i köket (från vardagsrummets vinylspelare).
Schemat var väl för två olika modeller vad jag kunde se? Det kanske är något som bara finns på 940-modellen?
Schemat var väl för två olika modeller vad jag kunde se? Det kanske är något som bara finns på 940-modellen?