JMCAD: sågtand till ljudkort

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

JMCAD: sågtand till ljudkort

Inlägg av psynoise »

JMCAD är ett program för simulering av dynamiska system. Programmet verkar enkelt men jag har stött på ett problem. Jag skulle vilja generera en sågtandsvåg för att skicka vidare till ljudkortet. Bland exemplen som ingår finns det en koppling med sinus enligt nedan
sinus.png
Tyvärr finns det ingen funktion för sågtand som sin i exemplet. Dock finns det en generator Trapezoidal Impulses för parallelltrapets som jag skulle kunna använda. Men denna får jag inte att fungera tillsammans med ljudkortet. Troligtvis behövs något som är beroende av i för att skapa tidsdiskreta steg.

Har varit i tankarna att skapa en egen funktion som skapar sågtand beroende av i. En period skulle gå genom
  • y = i-k

där k är en konstant. Men sedan behöver processen startas om för att skapa en periodisk funktion.

Hur hade ni andra gått till väga?

http://jmcad.sourceforge.net
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax

Re: JMCAD: sågtand till ljudkort

Inlägg av Andax »

Utan att titta vad jmcad kan: om du integrerar en fyrkantsvåg får du en sågtandsignal ut. Går det att göra i jmcad?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast blir det inte triangelvåg då, dvs om man integrerar en fyrkantsvåg centrerad runt x-axeln. Tyvärr hittar jag ingen funktion för integration vilket är konstigt. Men nu var det sågtand jag ville åt så det spelar kanske ingen roll.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Sorry, läste lite för slarvigt!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kan du inte köra:
y = (i % length) * scale;

length = längden, i samples, för en full period
scale = koefficient för att "förstärka upp" den genererade signalen så du får önskad nivå.

EDIT: Kan förtydliga att jag använder % som modulus, så det inte blir några missförstånd.
Skriv svar