Krångligheter med dator, ryckningar i fläktar innan start

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR

Krångligheter med dator, ryckningar i fläktar innan start

Inlägg av CDR »

Det blev lite krångel med min ena dator idag så jag lägger upp en tråd här. Hoppas att jag inte stör. :humm:

Beskrivning: Jag har tre datorer i samma rum. Ja, det är dumt men jag äger bara en fungerande skärm och därför blir det så. Egentligen spelar det heller ingen roll var dessa datorer står eftersom de flesta vägguttag (utom källaren) verkar vara ihopkopplade med varandra och lagda på samma 6A säkring (Välkomna till eldragning anno 1962). Dator beståndet består av två stora burkar (Corsair TX 650W nätaggregat) och en liten (250W aggregat, denna är alltid inkopplad).

Nu hade jag i vart fall använt min Windows Vista dator (funkar jättebra med reparerat moderkort ) och kopplade ut den helt. Kopplade istället in min "testa komponenter burk" för att via adapter kontrollera en 2.5" hdd (denna dator består av både gamla och nya delar och kör Linux Mint 13). "Original" disken var också inkopplad. Redan innan jag startade började det rycka i fläktarna och (eftersom det finns belysning i chassit) blinka och det gjorde det ett par gånger fast strömmen bröts på baksidan av agget. Skumt.

Att starta från den lilla hårddisken funkade inte och den hittades inte när jag körde Ubuntu från skiva så jag stängde av och kopplade in en annan hdd (windows) för test. Nu kopplades stora hårddisken ur. Nya ryckningar följde. Startade upp utan extra hårddisk och det gick bra men vid avstängning (efter det att hårddisken slagit av) började datorn räkna error (?), det var något om Vortex och siffror så jag fick stänga av hårt (kan inte reseta datorn). Kopplade in nätverkskablen och då blev det nya ryckningar (!). Nästa start gick bra och likaså avstängningen men nu vågar jag inte lita på maskinen utan kopplade ur den från elnätet.

Moderkortet är begagnat men kondensatorerna ser okej ut. Nätagget inköptes i december i fjol så det är nytt. "Lilla" datorn (Ubuntu 12) funkar bra så den kör jag på nu. Synd om testburken skulle vara sönder, jag vill gärna använda den även om den inte är huvuddator. Att byta moderkortet kommer att bli ett litet helsike med tanke på att det är ett socket 939 och de är mycket sällsynta nu för tiden. Alla ovan nämnda hårddiskar är av typen PATA och de jag skulle testköra var 2.5" stora och kopplades in via adapter. Den normala disken är 3.5". Vista datorn använder ett vanligt nätaggregat medan Mint datorn har ett modulärt.

Som sagt, det är inte säkert att ni har ett svar men jag frågar ändå, det känns bättre för mig. :) Testdatorn användes för drygt 2-3 veckor sedan och fungerade då felfritt. Har sedan dess varit urkopplad.
Senast redigerad av CDR 28 januari 2013, 17:39:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gregorius

Re: Krånligheter med dator, ryckningar i fläktar innan start

Inlägg av gregorius »

Lite svårt att få grepp om det hela: försök att strukturera upp texten lite, med kortare
meningar och lite mellanrum.
Undrar också vad som menas med det där "räkna error" betyder?
Stängde inte datorn av sig? (då borde det inte stå något alls)

Är det Linux du kör på maskinen?
Hittas diskarna i Bios?
Användarvisningsbild
CDR

Re: Krångligheter med dator, ryckningar i fläktar innan star

Inlägg av CDR »

Ändrade texten lite så att det inte blev så mycket på en gång.

Appropå gregorius fråga så ska jag försöka förtydliga det hela. Stängde av datorn på rätt sätt men den stängde inte av sig som den brukar. Hårddisken stannade, det hörde jag tydligt men istället för att släcka skärmen kom en lång lista med text fram. Det var 3 kolumner text: först ett 5-siffrigt tal, sedan Vortex och sist error. Detta höll på en bra stund och jag var tvungen att stänga av på start knappen.

Att avsluta Mint tager normalt sett ett par sekunder från det att jag klickat på "shut down" och texten som dyker upp talar i stort sett bara om att systemet stängs ner. Sedan stängs hårddisken av och allt stannar.

Kör normalt sett Linux Mint på "testburken" (datorns namn), det är riktigt. Tittade inte i BIOS utan tänkte titta på hårddiskarna inifrån operativsystemet. Lite amatörmässigt men i alla fall. Första disken kan mycket väl varit tom eller trasig, datorn bootade inte. Att jag tog till Ubuntu skivan berodde på att den fanns nära till hands och att den är bootbar, datorn vill läsa skivor först. Korrekt hade varit att ändra bootordningen till att läsa HDD först men nu blev det så struligt att jag helt tappade koncepten.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Känns som om du måste testa om grejorna i någon annan (fungerande dator).
Om man monterar sådana adaptrar ett stift fel så brukar det bli kortis = datorn
startar inte eller rökutveckling och adapern förkolnar...
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Ubuntu har ju en egenhet att varva fläktarna vid uppstart och nersläckning. Har du senaste bios på maskinerna? Sen är ju glidlager i fläktar från PRC och Kina inte det bästa du kan hitta.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Jo, jag känner till att Ubuntu gärna varvar fläktarna under start. De ryckningar jag försökte beskriva verkade dock var något helt annat. Kopplade in datorn och för att testa den och det fungerade bra tills den stängt av. Då började det rycka igen. Såg att CPU kabeln hade lossat lite men att rätta till felet gjorde ingen skillnad. Får väl försöka hitta en bra och relativt billig datorreparatör i Halmstad som får kontrollera saken.

Vet inte vilken BIOS jag har men det är nog inte det senaste. Moderkortet är ett gammalt MSI K8N Neo 4.

För att om möjligt utesluta eventuella missförstånd så länkar jag till den komponent jag försökte koppla in de små diskarna med. Den heter "adapter" på sidan så därför skrev jag det. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -5--p98553
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Lämnade för en vecka sedan in datorn för kontroll och fick besked idag. Tydligen är det nätaggregatet som krånglar men det har jag garanti på (köptes så sents som 121208). Måste varit en mycket dålig omgång om det inte håller längre än en månad. trodde annars att Corsair gjorde bättre nätaggregat än så. Nåja, ibland har man otur.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Skumt!
Hoppas det löser sig med det nya agget!
Skriv svar