Kan man göra en egen 24VDC batteribackup?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bearable

Re: Kan man göra en egen 24VDC batteribackup?

Inlägg av Bearable »

Men vad sköter ventilerna?

Kan vara lättare att komma med vettiga förslag om man vet om applikationen är en respirator eller bevattning av rabatter ;)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte riktigt vad du menar för ventiler men det kanske man kallar elektromagneter ibland? Just dom magneterna jag kollar på är runda håll-elektromagneter ITS-MS 3025.
Efter en hel del ändringar i designen så tänkte jag alltså koppla 4 av dessa i serie (3.8W x 4/24 = 633mA) och för att driva dessa med timerfunktion så vill jag montera ett 230VAC kopplingsur i ett kopplingsskåp samt ett nätaggregat med batteribackup.
Eftersom backupen måste hålla minst 12 timmar så blir det nog 2st underhållsfria blyackar med ganska hög kapacitet som placeras i en batterilåda utanför kopplingsskåpet.

Min fundering var nu att om jag placerar detta nätagg med laddare i skåpet och använder den som UPS, kommer omkopplingen i den ske så snabbt så magneterna inte hinner släppa om dom ligger med maximal vikt?
Förhoppningen är att detta nätagg som också är gjort med en laddare ska kunna ligga och underhållsladda batterierna i år utan att koka sönder dom eller liknande.
Bearable

Inlägg av Bearable »

Mitt fel. Trodde du pratade om magnetventiler typ för luft/vätska.

De dc ups jag kommit i kontakt med har inte visat någon märkbar dipp på spänningen. Men dom specar ju något som kallas Hold up time på 24ms vid full last. http://www.meanwell.com/search/ad-155/default.htm

Men du ska nog parallellkoppla dem....

köp och kör bara ;)

vad ska magneterna hålla uppe och varför?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ref http://www.mpoweruk.com/ups.htm
"Hold up time is the length of time that the power supply used in an application can still provide a viable output without an input supply."
Så det här verkar bara vara positivt men jag tänkte precis som du när jag läste det första gången.

På tal om det aggregatet, visst borde man kunna installera en "Enclosed power supply" i en tät kopplingslåda va eller är inte detta rekommenderat?

Ja jag ska köpa en sån och prova!

Magneterna ska hålla upp foderluckor. Min idé var att först ha permanenta elektromagneter för att kunna ha ett väldigt litet inbyggt batteri i skåpet men detta föll på att om det blir kabelbrott eller något annats slags avbrott i kretsen så får ju inte djuren sitt foder. Så jag gick med "fail-safe" typen. Bättre dom får sin mat vid annan tidpunkt än att dom inte får den alls.
Bearable

Inlägg av Bearable »

Ta inte för liten låda bara...
Blir ju inte speciellt varm om du inte belastar den hårt, men alltid bra med lite extra plats i lådan.
Av någon anledning brukar man få bygga om och då är det fint att ha lite svängrum ;)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Bra tips. Som ytterligare en säkerhet så tänkte jag installera något liknande denna thermoswitch i normkapslingen och batterilådan.
Skriv svar