Billiga USB oscilloskop på eBay?

zoomyx

Billiga USB oscilloskop på eBay?

Inlägg av zoomyx »

Har tänkt flera gånger nu att det hade varit roligt med ett oscilloskop, men har konstaterat att det är inte direkt gratis :doubt:
Kollade runt på ebay och konstaterade att det finns mängder med billiga usb oscilloskop för ca 200kr, men de mäter bara 0-5V samt 0-3KHz. Detta känns som VÄLDIGT lite, visst 0-5V skulle man väll klara sig på, men kan inte alls det med frekvenser....
Känns som att det är väldigt lite då de som ligger runt tusenlappen och upp klara 10-20MHz?
Håller inte på med de mest avancerade sakerna men det är ju endå kul att kunna kolla frekvens ibland :humm:
Påväg att glömma länk till den också!
Vad säger ni? Är det något att beställa eller är det bara totalt skit? :humm:
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Billiga usb oscilloskop på ebay?

Inlägg av calmar »

Är det inte bättre att köpa ett billigt USB-ljudkort i såna fall? Då får du ju iaf 48 kHz samplingsfrekvens istället för 8 kHz. Ett sånt ljudkort får du för en tia på eBay eller Dealextreme.
Bygger du dessutom en enkel adapter får du "riktiga" 1 M // 20 pF oscilloskop-ingångar med överspänningsskydd och 1X/10X förstärkning.

Annars brukar det säljas en hel del gamla analoga oscilloskop via Tradera. Här är ett som ligger på 49:- + frakt för närvarande t ex.
zoomyx

Re: Billiga usb oscilloskop på ebay?

Inlägg av zoomyx »

Jo tänkte också på det, men var osäker på hur mycket som krävdes för att få det någorlunda hyffsat.
Länken du skicka värkar ju mycket bra, men den avstör ju DC... Någon som vet ett bra sätt att mäta DC med ett ljudkort? :humm:

Edit: Skulle en sån här funka eller är det att ta i lite för mycket? :roll:
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Billiga USB oscilloskop på eBay?

Inlägg av calmar »

Jag körde med nåt liknande det här med bortplockade kondensatorer på ingången samt en liknande buffer med egen flytande matning och nåt Xoscope-liknande program för längesen.

Visst, man kan inte göra några precisionsmätningar med det direkt men man ser om det finns signal och ungefärlig frekvens/amplitud iaf. Jag fick tag i ett "riktigt" oscilloskop (ett Iwatsu SS-5705) gratis kort efteråt och det är grymt mycket smidigare att använda så ljudkortslösningen åkte i skrotbingen rätt fort tyvärr.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

thewho

Inlägg av thewho »

Någon som vet om den med display kan kopplas till dator för att visa i realtid?
Vilken skulle vara "smartast" att köpa förutsatt att man har en laptop till förfogande?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det finns en del riktiga minivarianter annars med inbyggd display
http://www.diyertool.com/pocket-sized-d ... so201.html
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Sent svar, men har kollat runt lite och är ju sugen på någon av de "riktiga" som länkas här, men har snålt med pengar. Och då menar jag inga pengar alls till detta :humm:
Tror att jag hade någon tusenlapp innestående lön, så det kanske blir något. Annars blir det ett moddat ljudkort!
H.O

Inlägg av H.O »

Jag skrev det i den andra tråden på samma tema (små billiga oscilloskop) som var uppe för några dagar sedan men det tål kanske att sägas igen.
De här småprylarna har kanske sin plats och sitt användningsområde men det gäller verkligen att vara medveten om begränsningarna. Ta ARM DSO201 som det länkades till t.ex. Det har alltså en specificerad analog bandbredd på 1MHz, det är inte mycket men sen har det en samplingshastighet på 1Msps vilket naturligtvis gör att den användbara bandbredden är betydligt lägre en 1MHz, som bäst 500kHz - och då pratar vi naturligtvis ren sinus. Ska man mäta på digitala signaler etc så blir det såklar ännu värre. Dessutom har det bara en kanal. Möjligen kan det vara användbart nere i audio-spektrat men då har man ju möjligheten med ljudkort....

Det andra, två-kanaliga PC-baserade ser betydligt bättre ut på pappret, 20MHz bandbredd, 48Msps så det har åtminstånde en teoretisk chans att faktiskt kunna visa en 20MHz signal.
zoomyx

Inlägg av zoomyx »

Som sagt, har ingen aning om oscilloskop! Har bara hållit på med lite små elektronik hemma fram tills nu och kände att det skulle va kul att ha ett, men om det ändå inte är nåt att ha känns det som jag borde spara pengarna och lägga någon tusenlapp eller två i sommar när jag jobbat istället? :humm:
Skriv svar