Likriktarbrygga, jag är förbryllad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
babbage

Likriktarbrygga, jag är förbryllad

Inlägg av babbage »

Jag fick tag i en likriktarbrygga db154g och tänkte koppla upp den för att se hur det såg ut.

Jag kopplade en växespännningskälla till pinnarna märkta ~.
Till "+" och "-" kopplade jag en resistor som last och att mäta över. Men på oscilloskåpsbilden såg det precis ut som på en halvvågslikriktare (en ensam diod). Om jag tittade på spänningskällan och utspänningen mellan "+ och -" samtidigt följdes de åt för en positiv spänning, då spänningskällan var negativ blev spänningen noll. Inte vad jag förväntade mig.

Några idéer vad som kan vara fel? Bryggan var oanvänd, inspänningen var ca 10V.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hu kopplade du in det till skopet? kopplade du jord till både likspännings sidan och växelspännings sidan så blir det ju så.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag har inte grejerna hos mig, men jag får fundera på hur jag kopplar in oscilloskopet. Jag mistänkte att det kunde vara något med jorden så jag mätte utgången flytande (kopplade inte mätsladdens jord till kopplingen). Då såg signalen fortfarande likadan ut.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du jordade på likspännings sidan och växelspännings sidan samtidigt så har du nog brännt en diod. Det brukar bli kortslutning i dom då. Testa att diodmäta alla individuella dioder.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag ska kolla det (kolla de båda diodparen). Tack för svaret.
Skriv svar