Hjälp att indentifiera ett par komponenter...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
MaSc

Hjälp att indentifiera ett par komponenter...

Inlägg av MaSc »

Hej,

Jag har en Samsung 40" platt-TV med trasig power supply. Jag har bytt alla E-lytar plus lite andra småsaker men jag har lite olika komponenter som är trasiga och jag vet inte hur man läser av tillverkarnas koder på för att få fram ett datasheet på dom.

Komponent nr1 tror jag är en zener diod. Den har komponent-markering på kretskortet ZB803.
Den är i glas och lite drygt hälften så stor som en DO-41 diod i glas. ( 2.5mm lång x 1.8mm dia. )
Jag tror det står B16 runt den?! Kan det stämma?

Komponent nr2 är en ytmonterad diod!?!, rätt säker på att den är en SOT-23. komponentmarkering DM801 och DM802 (två stycken likadana, båda är trasiga).
På dioden står det bara B3 med stora tecken längs ena långsidan och med mindre tecken står det 4C vridet 90 grader längs ena kortsidan.

Har även ett par ytmonterade komponenter i SOT-23. Dom har komponentmarkering QB801 och QB854. Kan dessa vara små transistorer?? Eller vad brukar "QB" vanligtvis innebära?
Dessa är bara märkta med ZG längs långsidan och 36 längs kortsidan .

Någon som har en aning om vad dessa kan vara??? :humm:

//MaSc
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Hjälp att indentifiera ett par komponenter...

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du försökt att, med hjälp av apparatens typbeteckning, hitta servicemanualen på nätet. Det brukar gå att finna det mesta.

Annars är det nog stor tur om någon kan identifiera komponenterna, särskilt om du inte bifogt bilder på hur de ser ut.
MaSc

Re: Hjälp att indentifiera ett par komponenter...

Inlägg av MaSc »

Tack för visat intresse, jo jag har letat efter en service manual men jag har inte hittat någon än och är väl inte direkt optimistisk om att göra så heller...

TV'n har modelnr LE40R81B och PSU model nr IP-40STD om någon vet någon bra sida eller känner sig manad att leta på egen hand. :roll:

Jag kan dra upp ett par bilder på komponenterna om det skulle hjälpa. :tumupp:

I övrigt så tror jag att jag har hittat på en av dioderna. Känner mig hyfsat säker på att den är en 16V zener ( MTZ J 16B ). stämmer i både form, storlek och markering.

Till den andra dioden har jag i två olika listor hittat 2 olika kandidater till den ytmonterade dioden med B3 4C markeringen.

1PS301 - Dual high-speed switching diode. [ NPX/Phillips ]
MMBD717LT1 - Common anode schottky barrier diode. [ Motorola ]

Båda dessa har "B3" som markering/kod [ finns det ingen gemensam industristandard??? ] Och om dom identifieras med bara "B3" är den andra markeringen "4C" en kod för tillverkningsdatum?
Båda tycks internt ha 2 dioder parallellt med gemensam PIN3 men dom leder åt olika håll, så det kanske går att reda ut vilken av dom det ska vara om det öht ska vara ngn av dessa två?!?

Tack på förhand till er som tar er tid att hjälpa till. :wink:

//MaSc
Skriv svar