Reglera konstant 12V från varierande spänningskälla.

Berätta om dina pågående projekt.
gibbon

Reglera konstant 12V från varierande spänningskälla.

Inlägg av gibbon »

Hej,

Jag vill försöka använda en motor till ett modellflygplan som generator.
Motorn genererar 3-fas som varierar med varvtalet och jag vill försöka reglera den så att jag får ut konstant 12V men varierande ström.
Någon som kan tänkas ha någon ide hur man skulle kunna åstadkomma detta?

En tanke som jag hade var att koppla generatorn (motorn) till en likriktare och sedan på något sätt reglera den med en spänningsregulator.

Motorns info:
Märke:EMax
Modell: GT 2826/06
Kv: 710
För antal Lipoceller: 4-5
Max Watt: 962 W.
Max Ampere: 52 A .

/Gibbon
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Reglera konstant 12V från varierande spänningskälla.

Inlägg av calmar »

En likriktarbrygga med lågt spänningsfall (kanske en synkron likriktare?) och nån form av DC-DC-omvandlare som kan hantera både lägre och högre inspänning än utspänning (SEPIC, buck-boost, CUK ..) låter rätt.

Tänk på att du kommer behöva hålla mycket högt varvtal för att få ut någon effekt ur generatorn samt att den behöver forcerad luftkylning med högt flöde för att inte brinna upp. De är ju trots allt byggda för att sitta några millimeter bakom en stor fläkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej det finns en tråd om detta redan, där man förutom att komma fram till hur man gör likriktaren (inte så svårt) diskuterar problemen calmar tar upp.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har vart inne på samma idé, men att ansluta en transformator till den elmotorn som är generator och få 3*230V direkt... Jag inser ju att det kommer bli rätt varmt nånstans/brinna sönder kanske.. Men då måste man varvtalsreglera modellmotorn till 3000 RPM, vilket nog är för lågt, man skulle ha nedväxling från 6000, 9000 eller 12000 RPM beroende på motor.

//Mikael
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du behöver inte växla ned alls - din föreslagna motor måste varvas till 8520 rpm för att ge 12 Volt RMS ut då spänningen är proportionellt med varvtalet på en olastad generator.

Skall du ha motorer med mycket spänning ut redan vid låga varv så bör kV hållas låg - typ 80 om det skall ge 12 Volt vid 1000 varv per minut.

Den angivna strömmen på 52 ampere är inget som generatorn kommer att avge

Den får du själv mäta upp genom att kortsluta en lindning genom en amperemeter och sedan varva upp motorn/generatorn med en snabbsnurrande borrmaskin till punkten där strömmen inte ökar trots att du ökar varvtalet - då har du funnit din generators strömgräns.

Strömgränsen bestäms helt och hållet av styrkan på motorns permanentmagneter genom antal varv på lindningen, dvs. fler lindningsvarv (för högre spänning för ett visst varvtal), mindre med ström och färre varv ( med lägre spänning för ett visst varvtal) ger mer ström ut. här får man välja antingen eller - man kan inte få både ström och spänning att öka samtidigt (utan att samtidigt öka på magnetstyrkan) utan man kan säga att generatorn leverera ett visst antal (eller delar av) Watt per varv och man får bestämma om man vill ta ut detta som låg spänning och hög ström eller hög spänning och låg ström då produkten per varv är konstant....

Skall du 'reglera' en sådan permanentmagnetgenerator - titta på hur MC-regulatorer jobbar (antingen med zenerdiod av effekttyp eller kortslutning av generatorlindning på halvperiodbasis när spänningen når över önskad gräns - båda kräver också ett batteri/väldigt stor kondensator om spänningen skall vara något så när jämn och inte pulserande)
Skriv svar